נפסק: כספים שהופקדו עד 2008 לפיצויים לעובד, שלא זכאי לפיצויי פיטורים, הוחזרו למעסיק בשל הוראה בחוזה עבודה

נפסק: כספים שהופקדו עד 2008 לפיצויים לעובד, שלא זכאי לפיצויי פיטורים, הוחזרו למעסיק בשל הוראה בחוזה עבודה

ס"ע 33980-12-11 יאיר ארונסי נ' הכשרה חברה לביטוח בע"מ

ניתן ביום: 26.11.2015

ערכאה: בית דין אזורי לעבודה בחיפה

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

פסק הדין נוגע לעובד שהועסק בחברת ביטוח כשמונה שנים עד להתפטרותו. השאלות העולות בפסק הדין הן האם העובד התפטר בשל הרעת תנאים וזכאי לפיצויי פיטורים, וכן האם המעסיקה רשאית לקבל בחזרה את הכספים שהופקדו לעובד בקופת הגמל ברכיב הפיצויים. זאת, מאחר ובתחילת יחסי העבודה חתמו הצדדים על נספח לחוזה העבודה, לפיו במקרה שיחסי העבודה יסתיימו בנסיבות שאינן מזכות את העובד בפיצויי פיטורים, המעסיק יהיה רשאי לקבל בחזרה את כספי הפיצויים שהופקדו בפוליסת ביטוח המנהלים של העובד, לפי סעיף 26א' לחוק פיצויי פיטורים.

 

הכרעת בית הדין:

 

לגבי זכאות העובד לפיצויי פיטורים-

בית הדין לא מצא כי מבחינה עובדתית ארעה הרעה בתנאי עבודתו של העובד. תפקידו של העובד הוחלף, אך היה זה לאור בקשתו. ככל הנראה, העובד עזב עקב הצעת עבודה אטרקטיבית יותר מחברה מתחרה. בית הדין מציין כי גם לו היה מקבל את טענת העובד להרעת תנאים, העובד עדיין אינו זכאי לפיצויי פיטורים מאחר והעובד לא נתן התראה למעסיקה לפיה בכוונתו להתפטר בשל ההרעה המוחשית הנטענת. גם לאחר התפטרותו, העובד שלח מכתבי פרידה בהם הוא מודה למעסיקה על שנות העבודה הנפלאות, מציין שברצונו לחזור לעבוד אצלה בעתיד, ולא מזכיר בשום מילה שהייתה הרעת תנאים שגרמה להתפטרותו. במכתבים אלו, העובד לא טוען להתפטרות בשל נסיבות הקשורות למעסיקה, אלא בהחלטה שלו ומתוך רצון חופשי, משיקולים אישיים להתפתחות מקצועית.

לסיכום, קובע בית הדין כי העובד לא התפטר מהמעסיקה מחמת הרעה מוחשית בתנאי עבודה המזכה אותו בפיצויי פיטורים, ובנוסף לכך, בהודעה מוקדמת להתפטרות, לא התריע בפני המעסיקה על כוונתו להתפטר בשל הרעה מוחשית בתנאי עבודתו. לפיכך, העובד אינו זכאי לפיצויי פיטורים מכוח סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים. 

 

לגבי זכאות העובד לפיצויי פיטורים מכוח סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים-

בית הדין מציין כי סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים קובע, כי כספים אשר הופקדו על ידי המעסיק לקופת גמל לשם תשלום פיצויי פיטורים, או שהופקדו לקופת גמל לקצבה (להבדיל מקופה הונית), אינם ניתנים להחזרה למעסיק, אלא אם העובד חדל לעבוד בנסיבות בהן הוא לא זכאי לפיצויי פיטורים, והסכומים האמורים מיועדים לקצבה, ולא נקבע שהם ניתנים להחזרה למעסיק במסגרת הסכם. במילים אחרות, מקום בו עובד חדל לעבוד בנסיבות בהן הוא לא זכאי לפיצויי פיטורים, המעסיק לא יהיה רשאי למשוך את הכספים אשר נצברו בקופה בחזרה, בהתקיימם של שני תנאים מצטברים: האחד – הכספים מיועדים גם לביטוח קצבה, השני – אין  הסכם שמאפשר את השבת הכספים למעסיק.

במקרה שלפנינו, בתוספת להסכם העבודה של העובד חתמו הצדדים על הסכמה לפיה "במקרה והעובד/ת יעזוב את מקום העבודה בנסיבות שאינן מזכות בפיצויי פיטורין, המעביד יהא רשאי לקבל חזרה לידיו את כספי הפיצויים שהופקדו בפוליסת ביטוח המנהלים על-שם העובד וזאת בהתאם לסעיף 26א' לחוק פיצויי פיטורים".

בית הדין קובע כי נוכח הנספח האמור עליו חתם העובד, המאפשר למעסיקה לקבל בחזרה את הכספים ששילמה לפוליסת ביטוח מנהלים בעבור פיצויי פיטורים, במקרה בו העובד יפסיק עבודתו במעסיקה בנסיבות בהן הוא לא יהא זכאי לפיצויי פיטורים, ובכפוף להוראות סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים, רשאית המעסיקה לקבל בחזרה את הכספים אשר נצברו על שם העובד, בפוליסת ביטוח מנהלים במרכיב פיצויי פיטורים בגין תקופה זו.

ואולם, התקופה שבעבורה המעסיקה תהיה רשאית למשוך את הכספים אשר הפקידה לזכות העובד בפוליסות ביטוח מנהלים בגין מרכיב פיצויי פיטורים, תהיה מיום תחילת העודה (2003) ועד 31.12.2007 בלבד, ולא עד תום יחסי העבודה. הסיבה לכך היא שבתאריך 1.1.2008 נכנס לתוקף צו ההרחבה לפנסיה חובה. בית הדין מציין כי על פי הוראת צו הרחבה (נוסח משולב) לפנסיה חובה לפי חוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז-1957, חלה על המעסיקה חובה להפקיד רכיב פיצויים לקרן הפנסיה. הסכומים שמפקיד מעסיק בקרן הפנסיה ברכיב הפיצויים אינם ניתנים להשבה למעסיק אלא בשני מקרים המפורטים בסעיף 8 לצו: "ההפקדות ותשלומי המעביד בעבור רכיב הפיצויים בהתאם לאמור בסעיף 7 לעיל לא ניתנות להחזרה למעביד, למעט במקרה שבו העובד משך כספים מקופת הגמל לפני שקמה לו או שאיריו זכאות לקבלת הכספים מקופת הגמל על פי תקנונה בשל אירוע מזכה… ולמעט אם נשללה זכות העובד לפיצויי פיטורין בפסק דין מכוח סעיפים 16 ו-17 לחוק פיצויי פיטורין".

במקרה שלפנינו, החל מ- 1.1.2008 המעסיקה היתה חייבת על פי דין להפקיד כספי פיצויים בקרן הפנסיה. בעבור תקופה זו לא מתקיימת עילה כלשהי להשבת הסכומים שהופקדו למעסיקה, לפי סעיף 8 לצו.

לפיכך, לאחר שבית הדין קובע כי העובד התפטר מעבודתו בנסיבות בהן הוא אינו זכאי לפיצויי פיטורים, הוא קובע כי בהתאם לנספח עליו חתם העובד בשנת 2003, ובכפוף להוראות סעיף 8 לצו ההרחבה לפנסיה חובה, המעסיקה רשאית לקבל בחזרה את הכספים אשר שילמה לפוליסות ביטוח מנהלים על שם העובד בגין מרכיב פיצויי הפיטורים מתחילת העבודה ועד ליום 31.12.2007 בלבד.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות