פסק דין: פיצוי לעובדת שלאחר שפוטרה נודע לה שהיא בהריון והמעסיק סירב להחזירה לעבודה

פסק דין: פיצוי לעובדת שלאחר שפוטרה נודע לה שהיא בהריון והמעסיק סירב להחזירה לעבודה

 סע"ש 63108-12-17 הילה אילוז שמעוני נ' סקול מרקט

ערכאה: בית הדין לעבודה בתל אביב

ניתן ביום: 20.8.2019

 עובדות המקרה

העובדת עבדה אצל המעסיקה במשך כ- 7 חודשים עד לפיטוריה. כשבוע לאחר כניסת פיטוריה לתוקף גילתה העובדת כי היתה בהריון במועד פיטוריה ועל כן עדכנה את המעסיקה וביקשה לחזור לעבודה. אלא שמנהל המעסיקה סירב להשיבה לעבודה. כשנה לאחר פיטוריה, ולאחר שקיבלה מכתב התראה מבא כוחה של העובדת, פנתה המעסיקה לממונה על חוק עבודת נשים, בבקשה ליתן התר רטרואקטיבי לפיטורי העובדת. הממונה החליטה שלא להתיר את פיטורי העובדת. לאחר שהמעסיקה קיבלה את החלטת הממונה הציעה לתובעת לשוב לעבודה, 15 חודשים לאחר פיטוריה, אולם העובדת סירבה. ערעור שהוגש על ידי המעסיקה על החלטת הממונה נדחה בפסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה.

העובדת תבעה את המעסיקה בפיצוי בגובה השכר שהיה משולם לה עד הלידה ובתקופה המוגנת, הפסד דמי הבראה, הפקדות לקופות גמל ופיצויי פיטורים שנגרמו לה עקב אי תשלום השכר/החזרתה לעבודה בתקופה הרלוונטית.

 דיון והכרעה

בית הדין התייחס לאיסור על פיטורי עובדת בהריון, כעולה מנוסחו של סעיף 9 לחוק עבודת נשים ובקביעה כי הוא קטגורי, כלומר: אף אם לאחר ניתוק יחסי עובד ומעביד מתברר לעובדת שפוטרה, כי בעת פיטוריה היתה בהריון, פיטוריה בטלים מדעיקרא. משכך, מעסיק, שנודע לו בדיעבד, כי טרם נותקו יחסי עובד ומעביד נכנסה העובדת שפוטרה להריון, נדרש לפנות לממונה על חוק עבודת נשים לה הואצלה סמכותו של השר, בבקשה ליתן התר לפיטורי העובדת. עד למתן החלטה בבקשה, ומשהפיטורים בטלים, על העובדת לשוב לעבודתה. בית הדין קבע כי המעסיקה לא פנתה אל הממונה על חוק עבודת נשים לקבל היתר לפיטורי העובדת אלא בחלוף שנה וחודשיים לערך ממועד כניסת פיטוריה של העובדת לתוקף. הממונה על חוק עבודת נשים, לא התירה את פיטוריה של העובדת היות ונכון למועד הגשת הבקשה למתן היתר פיטורים לא קמה עילה ליתן למעסיק התר בדיעבד לפיטורי העובדת, אשר סיימה זה מכבר את חופשת הלידה. עם זאת אין חולק, כי מנהל המעסיקה ביקש מהעובדת לחזור לעבודה אך העובדת לא חזרה לעבודה. בית הדין קיבל את טענת העובדת כי מנהל המעסיקה "הפציר" בה לשוב לעבודה לאור הייעוץ המשפטי שקיבל ולא היה בה, בהצעה, "גרם" של כנות. היות והחלטת הממונה ניתנה למעלה משנה לאחר פיטורי העובדת, סרובה לחזור לעבוד אצל המעסיקה, בשלב זה של חייה התעסוקתיים והאישיים הוא סביר, ולא ניתן לראות בסרובה לשוב לעבודה כמאיין את כל כשליה של המעסיקה ו"ממרק" את התנהלותה הקלוקלת.

 בית הדין קבע כי המעסיקה פעלה בניגוד לחוק עבודת נשים ואין בכל טענות ההגנה שהועלו על ידה כדי לסייע לה להדוף את תביעתה של העובדת, הזכאית לפיצוי היות ופוטרה בעת שהיתה בהריון ומבלי שניתן למעסיקה היתר לפיטוריה.

בית הדין קבע כי על המעסיקה לשלם לעובדת פיצוי בגין הפסדי השכר שנגרמו לה בסך כ- 64,500 ₪, מהם יש להפחית מלוא הסכומים שהשתכרה העובדת ממעסיק אחר, הפסד פיצויי פיטורים בסך של כ- 7,000, הפרשי דמי הבראה והפרשי תשלומים לקופת הגמל. ופיצוי בסך 10,000 ₪.

לפסק הדין לחץ כאן

****

ביום 24.6.2020, התקבל חלקית ערעורה של המעסיקה בבית הדין הארצי לעבודה, ונקבע כי קיימים טעמים מיוחדים להפחית את הפיצויי שנפסק לעובדת על ידי בית הדין האזורי לעבודה, כך שבוטל הפיצוי בסך 10,000 ש"ח והופחתו בכמחצית תשלומי הפסדי השכר.

לפסק הדין לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

החזרת עובדת לאחר חופשת לידה לאותה עבודה ובאותם תנאים קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...
חובות מעסיק למניעת הטרדה מינית- סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות