ניכוי נזקים משכר עובד יהיה בסכום קצוב שנקבע מראש ובשורה נפרדת בתלוש

ניכוי נזקים משכר עובד יהיה בסכום קצוב שנקבע מראש ובשורה נפרדת בתלוש

ניכוי נזקים משכר עובד יהיה בסכום קצוב שנקבע מראש ובשורה נפרדת בתלוש

סע"ש 19565-09-16 עידן סוזמן נ' איסתא ישראל בע"מ

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בת"א

ניתן ביום 5.11.2018

רקע עובדתי

התובע עבד עבור הנתבעת כסוכן נסיעות במשך שלוש תקופות. במהלך כל תקופת העבודה נהגה הנתבעת לנכות משכרו של התובע סכומי כסף רבים בגין "נזקים" שגרם לנתבעת, ללא הסכמה בכתב. הנתבעת אף לא פירטה את סכום הניכויים בתלושים, אלא שילמה לתובע סכומי עמלות מופחתים ללא כל הסבר. בנוסף, במהלך חודש דצמבר 2015 הודיעה הנתבעת לסוכנים, כי בשל טעות של החברה במהלך חמישה חודשים, שולמו לעובדים עמלות גבוהות ממה שהגיע להם. לפיכך, יש לנכות משכרו של התובע סך של כ 25,000 ₪. התובע סירב לניכוי ודרש לראות את דוחות המכירה, על מנת לבדוק את טענות הנתבעת. לטענת התובע, הדוח שקיבל ממנהלת החשבונות של הנתבעת, אינו מבהיר את גובהה הטעות הנטענת. לטענת התובע, במקום להציג בפניו את הנתונים הנדרשים, בחרה הנתבעת לזמן אותו לשימוע, שלאחריו פוטר.

התובע תבע כנגד פיטורים שלא כדין, גמול שעות נוספות, פיצוי בגין תלושי שכר לא תקניים, החזר תשלום נסיעות בשבת, השבת הסכומים שנוכו משכרו שלא כדין וזכויות סוציאליות נוספות.

דיון

ניכוי טעות בחישוב השכר מפיצויי הפיטורים

בית הדין קיבל את טענת הנתבעת כי העמלות ששולמו לתובע ולעובד נוסף שולמו בטעות. בית הדין השתכנע שהתובע אכן הבין כי הנתבעת טעתה ושילמה לו עמלות ביתר (אך לא השתכנע לגבי נכונות הסכום). בית הדין דחה את טענת התובע לחייב את הנתבעת בהשבה מכוח דיני "עשיית עושר ולא במשפט" וקבע שלא ניתן לבסס את דרישת השבת כספים אלו על הוראות "עשיית עושר ולא במשפט". כאשר התובע קיבל את הכספים בתום לב. כך גם דחה בית הדין את טענת התובע כי הסתמך על סכום הכסף ששולם לו בטעות וכי השבת הכסף "תשנה את מצבו לרעה", וקבע שמאחר והסכום מנוכה מפיצויי הפיטורים, אין הוא יכול להסתמך על כספים אלו, שבאותה העת לא פוטר ולא היה זכאי לפיצויי פיטורים.

בית הדין קבע שבמסגרת ההליכים הציגה הנתבעת את הנתונים המלאים של חישוב הטעות ונתונים אלו לא נסתרו על ידי התובע, ומשכך, הסכום שנוכה לתובע משקף נכונה את הטעות שחלה. ולכן, קבע בית הדין שלא מתקיימות נסיבות אשר הופכות את ההשבה לבלתי צודקת ובית הדין התיר את הניכוי.

ניכוי "נזקים" מהשכר

לעניין הניכויים בגין ה"נזקים" הנטענים, קבע בית הדין, שבהתאם להלכה הפסוקה, על מנת שניתן יהיה לנכות משכר עבודה, צריך שיהיה מדובר בחוב קצוב או שאינו שנוי במחלוקת – שלגביו נדרשת התחייבות בכתב. במקרה זה, "התחייבות" העובד נעשתה בהודעה על תנאי העבודה, אך בית הדין קבע שאינה מספקת את דרישות החוק, מאחר ואינה קובעת סכום קצוב שאינו שנוי במחלוקת.

בנוסף בית הדין קבע שהניכוי בגין ה"נזקים" הנטענים לא נרשם כדין. על הנתבעת היה לציין בתלושי השכר את זכאות התובע לשכר ולעמלות באופן מלא ובנוסף לציין את סכום הניכוי. הנתבעת לא פעלה כך, אלא ביצעה את הניכוי מהעמלות כך שהסכום שמופיע בתלוש הוא לאחר קיזוז, פעולה שיש לה השלכה על שכר הברוטו של העובד לצורכי מס ולזכויות הסוציאליות. 

תשלום שעות נוספות

התובע לא הכחיש שהנתבעת אסרה על עובדיה לעבוד בשעות נוספות ללא קבלת אישור מראש ובכתב מהמנהל הישיר. ההוראה ניתנה בהודעה על תנאי העבודה עליה חתם העובד, באופן עקבי, במסגרת ישיבות צוות שהתקיימו מעת לעת ובאמצעות דוא"ל אשר נשלח לעובדי מידי שבוע/חודש. בית הדין קבע שמאחר והיתה הוראה מפורשת וחוזרת של הנתבעת, אשר אוסרת עבודה בשעות נוספות, בהתאם להלכה, עובד זכאי לתשלום שעות נוספות כאשר הוא עבוד אותן לבקשת המעסיק או בהסכמתו. אין העובד יכול לעבוד על דעת עצמו שעות שלא התבקשו ממנו ולקבל גמול על כך.

פיטורים שלא כדין

בעניין פיטורי התובע קבע בית הדין שלתובע היתה זכות לגיטימית לקבל ייעוץ בטרם יסכים להחזיר שכר שלטענת הנתבעת קיבל בטעות. סירוב התובע להחזר הכספים היה המניע העיקרי לפיטורי התובע ומשכך המדובר בפיטורים שלא כדין.

החזר נסיעות בשבת

התובע נדרש לעבוד בימי שבת פעם בשבועיים. התובע קיבל תשלום דמי נסיעות לפי עלות של כרטיס "חופשי-חודשי", אשר אין בו כדי לפצות על נסיעותיו בשבת. התובע הצהיר כי באותה התקופה התגורר בחולון ונדרש להגיע בשבת אל משרדי החברה בתל אביב ודרש תשלום על כך. לטענת הנתבעת התשלום בעבור הנסיעות בשבת שולם לתובע בשכר ששולם לו על עבודתו בשבת, כך שקיבל בעבור עבודה בשבת תעריף שעתי בגובה 200% ולא בסך 150%.

בית הדין קבע שהתובע ידע שלא קיבל דמי נסיעות עבור נסיעותיו בשבת, לא התלונן על כך ולא דרש תשלום, וניתן לראות בכך הסכמה בהתנהגות לתנאים שנקבעו על ידי הנתבעת שאינם מנוגדים לדין.

סיכום

התקבלה התביעה להפרשי ימי מחלה, ימי חג, החזר ניכוי בגין "נזקים" והפרשי פנסיה. נפסק לתובע פיצוי בסך 5,000 ₪ בשל התלושים שלא נערכו כדין ופיצוי בגין פיטורים שלא כדין בגובה שתי משכורות.

פסק הדין קובע:

ניכוי נזקים משכר עבודה, יהיה רק בסכום קצוב אשר הוגדר ונקבע בהסכם העבודה או בתנאי העבודה שנמסרו לעובד. יש לציין את הניכוי בשורה נפרדת בתלוש השכר.

שעות נוספות אשר לא אושרו על ידי המעסיק לא ישולמו לעובד.

חוסר בשכר, אשר העובד לא התלונן בגינו ולא דרש את תשלומו משך זמן ארוך, מעצם שתיקתו ניתן לראות בהתנהגותו הסכמה לתנאים ולאי התשלום.

 לפסק הדין המלא לחץ כאן

 הפסיקה הינה פסיקה אזורית מנחה.  

 

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות