החלטה עדכנית: אין לבקש ממועמד לעבודה את הפרופיל הצבאי שלו

החלטה עדכנית: אין לבקש ממועמד לעבודה את הפרופיל הצבאי שלו

תפ (ת"א) 65156-01-15 מדינת ישראל נ' המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אויר בישראל – מלרז.

ניתנה ביום: 26.4.2018

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

תקציר ההחלטה:

מדובר בהחלטתו של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו להרשיע את המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אויר בישראל ("הנאשמת") בעבירות המיוחסות לה בכתב האישום, וזאת בשל העובדה כי נהגה, משך זמן רב, לדרוש ממועמדי עבודה למלא שאלון אשר כלל שאלות לגבי הפרופיל הצבאי – דבר אשר מהווה עבירה על הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, תשמ"ח – 1988 ("חוק שוויון הזדמנויות בעבודה").

וכך היה, בהמשך למודעת דרושים שפרסמה הנאשמת, פנה אליה פלוני ("המועמד") לבחינת מועמדותו למשרה. על מנת להתקדם בבחינת המועמדות קיבל המועמד דואר אלקטרוני מהנאשמת, בו נכתב כי ככל שהוא מעוניין להתקדם בהליך הקבלה עליו למלא את השאלון שצורף – שאלון אשר כלל בתוכו שאלות על פרופיל צבאי.

המועמד שכפי הנראה הבין כי מדובר בעבירה על פי הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התלונן בפני הגורמים האמונים על כך במדינה. כתוצאה מן האמור אף התגלה כי שלושה עובדים נוספים אשר הועסקו בשורותיה של הנאשמת, במועדים הרלוונטיים לכתב האישום, נדרשו למלא את השאלון, שכלל שאלות על הפרופיל הצבאי, טרם קבלתם לעבודה.

הנאשמת, מצידה, טענה כי השאלון כלל "בטעות, מבלי משים ובתום לב" שאלות על הפרופיל הצבאי של המועמד. נטען כי הדבר נעשה לכל היותר בשוגג ובתום לב, תוך הסתמכות על שאלוני קבלה לעבודה ישנים עמם עבדה הנאשמת הרבה לפני כניסתו לתוקף של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. יתרה מכך טענה הנאשמת, כי השאלה בנוגע לפרופיל הצבאי, לא היוותה קריטריון לקבלה בפועל לעבודה.

החלטת בית הדין: ראשית קבע בית הדין כי בנסיבות העניין הוא איננו סבור שמדובר בטעות בלתי נמנעת וכי שומה היה על הנאשמת לבדוק במהלך השנים את תהליכי הקבלה לעבודה ולהתאימם להוראות החוק. בכלל זה היה עליה לתקן את הטפסים והשאלונים. עוד קבע, כי מעדות העובדים שהעידו בפניו עולה כי אכן לא ניתן משקל לשאלת הפרופיל הצבאי. כך שהוכח כי התקבלו לעבודה גם מועמדים שלא מילאו את השורה של פרופיל צבאי, ואף מועמדים שכלל לא שירתו בצה"ל.

על אף האמור לעיל, בית הדין לא ראה לנכון לפטור את הנאשמת מכל אשמה מאחר שהתקיים היסוד הנפשי הנדרש, בדמות ידיעה על דרישת פרופיל צבאי ממועמדים לעבודה. יחד עם זאת הקל עם הנאשמת כאשר ראה בדרישת מסירת מידע צבאי ממועמדים לעבודה – דרישה טכנית בלבד שלא יוחסה לה חשיבות בשאלה אם לקבל מועמד לעבודה או לדחותו.

לפיכך הרשיע בית הדין את הנאשמת בעבירה על פי סעיף 2א(א) ו- 15(א) לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

להחלטה המלאה – לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...
פיטורי עובד שהגיע לגיל פרישת חובה קרא עוד ...
הדין החל על עובדים פלשתינאים המועסקים ביהודה ושומרון קרא עוד ...
איסור פיטורי עובד מחמת שירות מילואים קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות