בית הדין הארצי דחה תביעה של מעסיק לקיזוז סכומים ששולמו לעובד ביתר

בית הדין הארצי דחה תביעה של מעסיק לקיזוז סכומים ששולמו לעובד ביתר

ע"ע 23121-03-18 אשכול פרוייקטים (ש.ר.ד) בע"מ נ' סאמי סויטי

ערכאה: בית הדין הארצי לעבודה

ניתן ביום 5.11.2019

 

עובדות המקרה

העובד עבד אצל המעסיקה כפועל בניין במשך כשנתיים עד שהתפטר. העובד הגיש תביעה כנגד המעסיקה לחייבה בתשלום גמול שעות נוספות, פדיון חופשה, דמי הבראה, דמי חגים ואש"ל. בית הדין האזורי לעבודה קיבל את תביעת העובד בחלקה, הן העובד והן המעסיקה ערערו על פסק הדין בפני בית הדין הארצי לעבודה.

בסקירה זו נתמקד בדיון ובהכרעה של בית הדין הארצי על החלטתו של בית הדין האזורי לעבודה, כי יש לקזז מהעובד את ההפסקות ותוספת משמרת שניה ששולמה ביתר מהפרשי השכר בגין שעות נוספות להם זכאי העובד.

דיון

בית הדין הארצי קבע כי הכלל המנחה בעניין טענות קיזוז של מעסיק כנגד תביעה של עובד המוגשת נגדו לתשלום זכויות המגיעות לו, הוא שאין הוא זכאי להישמע בטענה שתשלום כל שהוא שולם בטעות, כאשר הדבר נעשה במשך כל תקופת העבודה וההטבה הפכה להיות חלק מתנאי העבודה המוסכמים של העובד. בנסיבות שכאלו המעסיק אינו רשאי לבטל את ההטבה לאחר שהעובד סיים לעבוד.

גם אם במקרים מסוימים החברה אכן שילמה תמורה מלאה עבור יום עבודה חלקי, אין מחלוקת שבזמן אמת החברה לא פעלה ולא טענה דבר לעניין זה. הנסיבות מלמדות שאין מדובר בטעות אלא בהסכמה מודעת לתשלום כמתואר, ועל כן שקול הדבר להטבה שהחברה אינה רשאית לדרוש את השבתה בדיעבד

הכרעה 

משכך, בית הדין הארצי קבע, שגם במידה והעובד אכן שהה בהפסקות ואינו זכאי לתוספת תשלום הקבועה אשר שולמה לו בגין משמרת שניה, אין לקבל בנסיבות העניין את טענות המשיבה לפיהן היא זכאית לקזז את זמן ההפסקות ותשלום תוספת משמרת שניה, שעה שלא עשתה כן לאורך כל תקופת העבודה, עם סיומה וסמוך אליה. במיוחד שלא עשתה זאת כלפי עובדים אחרים. כמו כן לא ניתן הסבר מדוע המשיבה השתהתה בתביעתה להשבת הכספים ששולמו כביכול ביתר. המדובר בהטבה שנכללת בתנאי העבודה של המערער שהמעסיק אינו רשאי לבטלה באופן חד צדדי וכתגובה לתביעה שהגיש נגדה.

יחד עם זאת, שלא כמו במקרה שלפנינו, ככל שמעסיק יוכיח שאכן טעות נפלה בביצוע תשלום לעובד – אין מניעה לתבוע זאת גם במסגרת תביעה שהגיש נגדו העובד כטענת קיזוז או תביעה שכנגד. מאידך אם הנסיבות מלמדות שאין זו טעות אלא הסכמה מודעת לתת מעבר לחוק או להסכם – לא ניתן לדרוש זאת בדיעבד בכל דרך שהיא. 

לפסק הדין לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

ניכויים מותרים משכרו של עובד בהתאם לסעיף 25 לחוק הגנת השכר קרא עוד ...
טבלת שיעורי הפרשות החובה לפי צו ההרחבה לפנסיה חובה קרא עוד ...
שימוש פרטי במחשב בזמן העבודה- סקירה משפטית קרא עוד ...
תקרת סכומי השתתפות המעביד בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות