כיצד מחשבים תקופת מחלה?

כיצד מחשבים תקופת מחלה?

שאלה:

כיצד מחשבים תקופת מחלה?

תשובה:

סעיף 2 לחוק דמי מחלה קובע את התשלום עבור דמי מחלה אשר עובד שנעדר מעבודתו עקב מחלה יהיה זכאי לקבל ממעבידו, מתוך ימי מחלתו הצבורים ובכפיפות לתקופת הזכאות המקסימלית של 90 יום:

(1) היום הראשון להיעדרו של העובד אינו מזכה אותו בתשלום.

(2) בעד הימים השני והשלישי להעדרו, העובד זכאי למחצית דמי מחלה: 50%.

(3) החל מהיום הרביעי להעדרו, העובד זכאי לתשלום מלא בעד תקופת מחלתו: 100%.

כמובן שבמידה ויש הסכם אישי, הסכם קיבוצי או צו הרחבה המטיב עם העובד, יחול ההסכם המטיב.

תקופת המחלה

תקופת המחלה היא התקופה שקובעת איזה יום ייחשב היום הראשון לדמי המחלה, לעניין התעריף, איזה יום ייחשב היום השני, השלישי, הרביעי וכן הלאה. באופן עקרוני תקופת המחלה מבוססת על אישור המחלה, אך יש לשים לב כי עפ"י החוק, הכללים לספירת תקופת המחלה משתנים בהתאם לסוג העובד; עובד במשכורת (חודשי) ימי המנוחה והחגים ייספרו בתקופת המחלה ולקביעת הזכאות לדמי המחלה.

בפסיקה נקבע, בכל הנוגע לספירת היום לצורך קביעת התעריף ליום המחלה שבו נעדר העובד, כי  'היום הרביעי להיעדרות', למשל, פירושו היום הרביעי של היעדרות כתוצאה מאותה המחלה, ולאו דווקא היום הרביעי של ההיעדרות אצל אותו המעביד.כלומר, תקופת המחלה מתחילה להיספר מיום ההיעדרות הראשון הקבוע באישור המחלה, ואין זה משנה אם מדובר בעובד שעובד במשרה חלקית או אצל מעבידים שונים או הגיע לעבודה בחלק מהזמן (על אף שיש לו אישור מחלה) (דב"ע נז/18 – 3 גיל שעל נ' נינה ויקל, ניתן בבית-הדין הארצי לעבודה ביום 20.5.1997).

לסיכום, תמיד תקופת המחלה מתחילה להיספר מיום ההיעדרות הראשון שבאישור המחלה והלאה, ובמשך כל ימי החול שבשבוע. ימי מנוחה וחגים ייספרו כאשר מדובר בעובד במשכורת (חודשי), ולא ייספרו כשמדובר בעובד בשכר.

דוגמאות

חישוב תקופת המחלה לעובד חודשי שחלה בשבת

ימי מנוחה שבועית וחגים נכללים בגדר תקופת המחלה, לכן במידה והעובד החודשי חלה ביום שבת (כלומר אישור המחלה מתחיל משבת), יום א' כבר ייחשב כיום השני לתקופת מחלתו, ויזכה אותו בדמי מחלה בתעריף של 50%.

חישוב תקופת המחלה לעובד שעתי (שבועי/ יומי/פי תוצרת וכדו') שחלה בשבת

אם עובד בשכר (שבועי/ יומי/ שעתי /לפי תוצרת וכדו') חלה בשבת, היום הראשון למחלתו ייחשב יום א' ולכן הוא לא יקבל שכר עבור יום זה, מאחר וימי מנוחה וחגים לא נכנסים לספירת תקופת המחלה של עובד בשכר.

חישוב תקופת המחלה לעובד שעתי עם אישור מחלה של חמישה ימים, מיום שישי עד יום שלישי

מדובר בעובד שעתי, לכן אין להביא את ימי המנוחה בחישוב ספירת תקופת המחלה. לפיכך, יום שישי ייחשב היום הראשון למחלתו, יום שבת אינו נספר, יום ראשון ייחשב היום השני למחלתו, יום שני יהיה היום השלישי למחלתו ויום שלישי יהיה היום הרביעי והאחרון למחלתו. העובד יהיה זכאי לתשלום רק עבור יום שהיה אמור לעבוד בו לולא חלה. כלומר, העובד יקבל תשלום על יום שישי רק אם הוא עובד בדרך כלל שישה ימים בשבוע.

חישוב תקופת המחלה לעובד שעתי שעובד רק בימי ראשון ורביעי, עם אישור מחלה של שישה ימים, מיום שישי עד יום רביעי

מדובר בעובד שעתי, לכן אין להביא את ימי המנוחה בחישוב ספירת תקופת המחלה. לפיכך, יום שישי ייחשב היום הראשון למחלתו, יום שבת אינו נספר, יום ראשון ייחשב היום השני למחלתו, יום שני יהיה היום השלישי למחלתו, יום שלישי יהיה היום הרביעי ויום רביעי יהיה היום החמישי והאחרון למחלתו. העובד יהיה זכאי לתשלום רק עבור ימים שהיה אמור לעבוד בהם לולא חלה. כלומר, העובד יקבל תשלום על ימים ראשון ורביעי.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
האם ניתן לחפוף בין ימי הודעה מוקדמת לימי מחלה? קרא עוד ...
היעדרות הורה לצורך מתן סיוע אישי שאדם עם מוגבלות נזקק לו בשל מוגבלותו, לרבות השגחה, ליווי וטיפול קרא עוד ...
דמי מחלה - סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות