יציאה לחופשה ללא אישור- האם זו התפטרות או הפרת משמעת?

יציאה לחופשה ללא אישור- האם זו התפטרות או הפרת משמעת?

שאלה:
יציאה לחופשה ללא אישור- האם זו התפטרות או הפרת משמעת?

תשובה:
המסגרת המשפטית לבחינת ניתוק יחסי העבודה בין עובד ומעביד מצויה בפסיקת בית הדין הארצי, שקבע כי אין לראות מעשה כאקט של פיטורים או של התפטרות אלא אם כן נעשו באופן מפורש וחד משמעי (ע"ע (ארצי) 256/08 מחמד בשיר קוקא נ' שוורץ (13.2.11); סק"כ (ארצי) 722-09-11 מדינת ישראל נ' ההסתדרות הרפואית בישראל, (4.9.11)).

נפסק, כי עובד אינו יכול להעמיד עצמו במצב של מפוטר על-ידי כך שיודיע למעבידו כי אם לא ינהג כלפיו בדרך מסויימת יראה את המעביד כמי שפיטרו מהעבודה, ומעביד אינו יכול להעמיד עובד במצב של מי שהתפטר מהעבודה, על-ידי כך שיודיע לעובד כי אם לא ינהג בדרך מסויימת, יראוהו כמתפטר מהעבודה. מעשיו של המפטר קובעים אם הוא פיטר, ומעשיו של המתפטר קובעים אם הוא התפטר; כיצד 'יראהו' הצד השני או כיצד 'ייחשב' בעיניו של הצד השני, הוא חסר משמעות ונפקות (דב"ע לב/3-58 רשות השידור נ' אשל פד"ע ד 298 (1973)).

ביחס לעובד הנעדר מהעבודה והשאלה אם יש לראות בהיעדרות זו הפרת משמעת או התפטרות, נפסק כי יש לבחון כל מקרה לגופו ולנסיבותיו, וליתן את הדעת להתנהגות העובד ולמשך הזמן בו הוא זנח את מקום העבודה (דיון מו/10-3 (ארצי) המכללה לטכנולוגיה ע"ש שנקר נ' משה אוסטפלד (18.5.86)).

לכן, בסוגיה של עובד שנעדר מהעבודה ללא אישור אין תשובה אחת שנכונה לכל המקרים. בתי הדין בוחנים בין היתר האם ובאיזה מידה אכן פעל העובד על דעת עצמו ובניגוד לעמדת המעסיק, האם העובד חזר לעבודה ולאחר איזו תקופה, ועוד מכלול נסיבות.

למשל, במקרה בו עובדת יצאה לחופשה ללא אישור במשך 16 יום, בית הדין האזורי קבע כי יש לראות בעובדת כמי שביצעה עבירת משמעת המצדיקה את פיטוריה, אך אין מדובר בהתפטרות שכן מששבה מחו"ל חזרה העובדת לעבודה, ומכאן שלא ניתן לקבוע שהעובדת זנחה את העבודה ובכך התפטרה. בית הדין האזורי ציין כי צעד של זניחת העבודה אינו מתיישב עם חזרה לעבודה, גם אם החזרה הייתה ימים רבים לאחר שהעובדת הייתה אמורה לשוב לעבודה (ס"ע 55310-08-10 יעל וינר נגד תכשיטי טלמור בע"מ, ניתן ביום 13.6.2013 בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב).

 יצויין כי לעיתים בית הדין רואה בעבירות משמעת אלו, של היעדרות מהעבודה ללא אישור, כהפרת משמעת אשר תצדיק שלילה חלקית או מלאה של ההודעה המוקדמת ושל פיצויי הפיטורים, הכל לפי הנסיבות הספציפיות של כל מקרה, ובהתאם למגמה הרווחת בבתי הדין לפיה שלילת פיצויי פיטורים נעשים במקרי הפרות משמעת חמורות בלבד.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות