חופשת לידה לגבר – מתי עובד זכאי?

חופשת לידה לגבר – מתי עובד זכאי?

שאלה:

חופשת לידה לגבר – מתי עובד זכאי?

 תשובה:

ישנם שלושה מצבים שמאפשרים חופשת לידה לגבר:

  1. חופשת לידה לעובד שבת זוגו ילדה, כשהילד נמצא בטיפולו הבלעדי: 

לפי סעיף 6(ז1) לחוק עבודת נשים, עובד שבת זוגו ילדה יהיה זכאי לחופשת לידה כאשר מתקיימים תנאים אלו: הילד שנולד נמצא עמו בהחזקתו ובטיפולו הבלעדי, וזאת מחמת נכות או מחלה של בת הזוג, ורופא אישר בכתב כי בשל הנכות או המחלה בת הזוג אינה מסוגלת לטפל בילד.

אורך חופשת הלידה שלו זכאי העובד יהיה כפי שקבוע בחוק לגבי אורך חופשת לידה של אישה שילדה (דהיינו 15 או 26 שבועות, ובנוסף לכך הארכות).

עם זאת, חופשת הלידה של העובד תחל ביום שבו החלו להתקיים לגביו התנאים האמורים לעיל, דהיינו ביום שבו הנולד החל להימצא בטיפולו מחמת מחלת/נכות בת הזוג שאושרה ע"י רופא.

תקופת חופשת הלידה של העובד תהיה למשך יתרת תקופת חופשת הלידה של בת הזוג שלא נוצלה על ידה עד ליום האמור, וכל עוד מתקיימים לגבי העובד התנאים האמורים. כשמדובר בעובד שבת זוגו אינה זכאית לחופשת לידה, חופשת הלידה של העובד תהיה למשך יתרת התקופה שבה היתה בת זוגו בחופשת לידה אילו היתה זכאית לה.

החוק קובע כי עובד שיצא לחופשת לידה לפי סעיף קטן זה, אין בכך כדי לדחות, להאריך או לקצר את חופשת הלידה של בת זוגו.

 

2. חופשת לידה חלקית לעובד שאשתו ילדה ולא ניצלה את כל חופשת הלידה שהיא זכאית לה:

לפי סעיף 6(ח) לחוק עבודת נשים, כאשר אשתו של עובד ילדה, והיא זכאית לחופשת לידה אך הסכימה בכתב לוותר על חלק מחופשת הלידה המגיעה לה בתקופה שנותרה מתום ששת השבועות הראשונים שלאחר יום הלידה, ועבדה בתקופה זו, העובד יהיה זכאי לחופשת לידה חלקית. אם אשתו היא עצמאית, העובד יהיה זכאי לחופשת לידה חלקית בתנאי שאשתו זכאית לדמי לידה לפי חוק הביטוח הלאומי, והסכימה בכתב לחזור לעסוק במשלח ידה בתקופה שנותרה, שהיתה מגיעה לה אילו היתה זכאית לחופשת לידה לפי חוק עבודת נשים, ועסקה במשלח ידה בפועל.

חופשת לידה חלקית זו תהיה בתקופת חופשת הלידה שנותרה מתום ששת השבועות הראשונים שלאחר יום הלידה.

כלומר, העובד זכאי לחופשת לידה שהיתה זכאית לה אשתו (15 שבועות+הארכות לעובדת שיש לה וותק נמוך משנה, או 26 שבועות+הארכות  לעובדת שיש לה וותק של שנה או יותר), בניכוי התקופה שאשתו מימשה כחופשת לידה שלה (התקופה שעל האישה להיות בחופשת לידה היא לפחות ששת השבועות הראשונים שאחרי הלידה).
למסמך לגבי הזכאות להארכות לחופשת הלידה- לחצו כאן.

עם זאת, חופשת הלידה החלקית של העובד לא תעלה על חמישה עשר שבועות, בתוספת הארכות, אם התקיימו לגביו תנאים אלה: (א) הוא עבד אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה פחות משנים עשר חודשים עד יציאתו לחופשת לידה. (ב) אשתו עבדה שנים עשר חודשים לפחות אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה לפני יציאתה לחופשת לידה, ואם היא עצמאית- עסקה במשלח ידה 12 חודשים לפחות לפני המועד שבו היתה יוצאת לחופשת לידה לפי חוק עבודת נשים, אילו היתה זכאית לה.

לפי תקנות עבודת נשים (חופשת לידה חלקית לעובד שאשתו ילדה), תשנ"ט-1999, על עובד שאשתו ילדה, והוא מבקש לממש את זכותו לחופשת לידה חלקית, למסור למעבידו הצהרה חתומה בידו ובידי אשתו, לפי הטופס שבתוספת לתקנות הנ"ל. הודעה זו תימסר 30 ימי עבודה לפחות לפני היום שבו חפץ העובד להתחיל את חופשתו. במידה ונבצר מן העובד, בנסיבות הענין, למסור הודעה במועד זה, מסיבות שלא היה יכול לצפותן מראש, ימסור את ההודעה במועד המוקדם ביותר האפשרי.

3. חופשת לידה של שבעה ימים לעובד שאשתו ילדה- בהתאם לסעיף 6(ח)(1ב) לחוק עבודת נשים.
מדובר בחופשת לידה של שבעה ימים, שהעובד לוקח יחד עם אשתו במהלך חופשת הלידה שלה, ומקבל דמי לידה על שבוע זה, בתנאי שאשתו הסכימה בכתב לוותר על דמי הלידה עבור השבוע האחרון שבו היא זכאית לדמי לידה. במקרה זה מותר לעובדת לחזור לעבודתה אחרי 14 שבועות ולא 15 שבועות (תיקון לחוק עבודת נשים מתאריך 4.2017).


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

החזרת עובדת לאחר חופשת לידה לאותה עבודה ובאותם תנאים קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...
חובות מעסיק למניעת הטרדה מינית- סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות