היעדרות בשל מחלה קשה של ילד

היעדרות בשל מחלה קשה של ילד

שאלה:

האם עובד זכאי להיעדר בתשלום מעבודתו בשל מחלה קשה של ילדו? מה דין היעדרות זו?

 

תשובה:

 

לפי חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד), תשנ"ג-1993, נקבע כי עובד שעמו ילד שלא מלאו לו 18 שנה, ועבד שנה לפחות אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה, זכאי לזקוף עד 90 ימים בשנה של היעדרות, בשל המחלה הקשה של ילדו, על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו או על חשבון ימי החופשה המגיעים לו, לפי בחירת העובד.
מחלה קשה מוגדרת- מחלה ממארת, או מחלה שנדרש לגביה טיפול קבוע בדיאליזה, או מחלה אחרת שתיקבע בצו ע"י שר הכלכלה והתעשייה בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, ותפורסם ברשומות.
במידה ובן זוגו עובד ולא נעדר מעבודתו מכוח זכאותו זו או שהעובד הוא הורה עצמאי או שהילד נמצא בהחזקתו הבלעדית, זכאי העובד לזקוף עד 110 ימים בשנה של היעדרות, בשל המחלה הקשה של ילדו.
בחישוב מספר ימי ההיעדרות הללו יבואו בחשבון ימי ההיעדרות שזקף העובד מכוח ההוראה הרגילה בנוגע להיעדרות בשל מחלת ילד, המתירה היעדרות של 8 או 16 ימים בשנה, לפי העניין.

יש לציין כי הדין החל על תשלום עבור מחלת ילד הוא כדין חופשה לפי חוק חופשה שנתית, או כדין מחלה, לפי חוק דמי מחלה, הכל לפי העניין. כלומר:
אם העובד מבקש להשתמש בזכותו להיעדר בשל מחלת ילדו על חשבון ימי חופשתו השנתית, ימים אלו ינוכו מימי חופשתו והתשלום עבורם יהיה תשלום כאילו יצא העובד לחופשה (כלומר שכרו הרגיל). 
אם העובד מבקש להשתמש בזכותו להיעדר בשל מחלת ילדו על חשבון ימי מחלתו הצבורים, אזי ניכוי ימים אלו מימי מחלתו וכן התשלום עבורם יהיו לפי הוראות חוק דמי מחלה (ויש לציין כי לפי חוק דמי מחלה, יום מחלה ראשון אינו מזכה בשכר, ימים שני ושלישי מזכים ב50%, ויום רביעי למחלה והלאה מזכים ב100% משכר העבודה היומי הרגיל של העובד). 


יצויין, כי בחוק זה הגדרת "הורה עצמאי" היא כהגדרה בחוק סיוע למשפחות שבראשן הורה עצמאי, התשנ"ב- 1992 (שבעבר שמו היה "חוק משפחות חד הוריות").

הורה עצמאי משמעו: תושב ישראל אשר בהחזקתו ילד הנמצא עמו ואשר נתקיים בו אחד מאלה:

 (1)        הוא אינו נשוי ואין אדם הידוע בציבור כבן זוגו;

 (2)        הוא נשוי ומתקיים בו האמור באחת מפסקאות המשנה (א), (ב) או (ג), ובתנאי שאין אדם אחר הידוע בציבור כבן זוגו;

                        (א)        הוא חי בנפרד מבן זוגו תקופה של שנתיים לפחות ופתח בהליך על פי דין להשתחרר מקשר הנישואין ופעל במסגרת הליך זה שנתיים לפחות;

                       (ב)        היא עגונה, כמשמעותה בסעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–1995;

                       (ג)        היא חיה בנפרד מבן זוגה, שהתה במקלט לנשים מוכות 90 ימים לפחות, מתוך תקופה של שנים עשר חודשים שתחילתה ביום הראשון לשהותה במקלט כאמור, פתחה בהליך על פי דין להשתחרר מקשר הנישואין ופעלה במסגרת הליך זה במשך שישה חודשים לפחות; ואולם אישה תהא פטורה מפתיחת הליך כאמור אם לשכת הסעד אישרה כי יש בכך כדי לסכן את חייה או את חיי ילדה;

 (3)        הוא עולה חדש שנמצא בארץ למעלה משנה ופחות משנתיים ובן-זוגו לא עלה לארץ ואף אינו שוהה בה, ובתנאי שאין לו בן זוג אחר;

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
האם ניתן לחפוף בין ימי הודעה מוקדמת לימי מחלה? קרא עוד ...
היעדרות הורה לצורך מתן סיוע אישי שאדם עם מוגבלות נזקק לו בשל מוגבלותו, לרבות השגחה, ליווי וטיפול קרא עוד ...
דמי מחלה - סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות