האם ניתן להכליל את הוצאות הנסיעה בשכר הכולל?

האם ניתן להכליל את הוצאות הנסיעה בשכר הכולל?

שאלה:

האם מותר למעסיק להגיע להסכמה עם עובד כי הנסיעות יוכללו בגדר שכר הבסיס, או שמא הוא עובר על איסור שכר כולל?

 

תשובה:          

בפסיקה שבה עלתה שאלה זו, בית הדין הארצי התייחס אל האיסור על שכר כולל שבסעיף 5 לחוק הגנת השכר, וקבע כי ההוראה בסעיף מוגבלת לשני נושאים: הכללת גמול שעות נוספות מנוחה שבועית, ודמי חופשה בשכר. דהיינו, המחוקק היה מודע לסוגית ה"שכר הכולל", ואסר עליו רק בנושאים מוגדרים, ולכן אין מניעה להסכים עליו בנושאים אחרים. בית הדין ציין כי אין להגביל את חופש ההתקשרות יותר ממה שהוגבל ממילא ע"י חוקי העבודה, כל זאת כמובן בתנאי שזכויותיו של העובד מכוח חוק, הסכם קיבוצי, או צו הרחבה לא תיפגענה. לפיכך, נפסק כי אין מניעה להכליל את "דמי הנסיעה" בשכר הכולל, ובלבד שלא ייפגעו זכויות עובד מכוח צו ההרחבה בדבר הוצאות נסיעה לעבודה וממנה, או זכויות אחרות שלא ניתנות להתניה. סכום דמי הנסיעה שלו זכאי כל עובד, בהסכם הקיבוצי ובצו ההרחבה, הוא מסוג הזכויות שאינן ניתנות לויתור (סעיפים 20 ו-30 לחוק הסכמים קיבוציים, תשי"ז-1957), ולכן כל אימת שמועלה הסכום שהעובד זכאי לו מכוח ההסכם הקיבוצי או מכוח צו ההרחבה המוצא לגביו, על המעביד להעלות את "שכרו הכולל" של העובד, בשיעור גובה ההעלאה בדמי הנסיעה. באותה פסיקה ציין בית הדין במאמר מוסגר כי הכנסת הוצאות הנסיעה לתוך "השכר הכולל" היא לטובת העובד:  "הוצאות נסיעה" אינן "שכר עבודה" לעניין פיצויי פיטורים הפרשות לקרן פנסיה או קופת גמל וכו', אולם הכללתם בשכר הכולל מזכה את העובד בהכללת סכום הוצאות הנסיעה בתנאים הסוציאליים (דב"ע תשן/7 – 1 אליקים הדי נ' אורינט קולור תעשיות צילום (1984) בע"מ, ניתן ביום 14.3.91 בבית הדין הארצי לעבודה).

עם זאת, על אף שאין מניעה לכלול במסגרת השכר הכולל תשלום בגין הוצאות נסיעה, נקבע בפסיקה שהדבר חייב להיעשות על פי הסכם מפורש בין הצדדים. כלומר, מעביד אשר נתבע על אי תשלום הוצאות נסיעה לעובד וטוען כי הוצאות הנסיעה היו כלולות בשכר, יהיה חייב להוכיח שהיתה הסכמה מפורשת וחד משמעית להכללת הוצאות הנסיעה בשכר (דב"ע 3/98-63 גלי בובליל נ' א.א.צ. שירותים משפטיים בע"מ, פד"ע לב 91).

לסיכום, באופן עקרוני מותר למעסיק להחליט עם העובד על שכר בסיס שיכלול את הוצאות הנסיעות לעבודה שהוא חייב בתשלומם לפי צו הרחבה בדבר השתתפות המעביד בהוצאות נסיעה. עם זאת, יש להקפיד שלא תיפגענה אף אחת מזכויות המגן של העובד שאינן ניתנות להתניה. למשל, שכר הבסיס בהפחתת הוצאות הנסיעה חייב לעמוד בדרישות חוק שכר מינימום. כמו כן, בעת עדכון תעריפי הנסיעות לפי הצו הנ"ל, על המעסיק לעדכן את שכר הבסיס של העובד בהתאם. בנוסף, נדרש שההסכמה על הכללת הוצאות הנסיעה בשכר תהיה מפורשת ועדיף בכתב.

 

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

תקרת סכומי השתתפות המעביד בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה קרא עוד ...
זכאות להשתתפות בהוצאות נסיעה לעובד שגר קרוב לעבודה קרא עוד ...
השתתפות המעביד בתשלום נסיעות לעובד- סקירה מקצועית קרא עוד ...
טבלת סכומי השתתפות המעביד בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות