האם מעסיק רשאי לבקש ממועמד לעבודה לעבור בדיקות רפואיות?

האם מעסיק רשאי לבקש ממועמד לעבודה לעבור בדיקות רפואיות?

שאלה:
האם מעסיק רשאי לבקש ממועמד לעבודה לעבור בדיקות רפואיות?

תשובה: 

לעיתים למעסיק קיימים אינטרסים לקבל פרטים אודות מצבו הבריאותי של העובד לצורך התאמתו לתפקיד, מניעת תביעות עתידיות ועל מנת לשמור על בטיחות העובד, של יתר העובדים ושל מקום העבודה. מנגד, קיימות לעובד הגנות על פי חוק לאוטונומיה על גופו, לזכות לפרטיות ולחיסיון על מצבו הבריאותי. מצבו הרפואי של אדם הוא עניין פרטי שברוב המקרים אינו רלוונטי לתפקיד.

תקנות מס מקביל (שירותי בריאות בעבודה), תשל"ג–1973 בסעיף 2(1), מקנות למעסיק זכות להפנות את המועמד לעבודה לבדיקה רפואית בקופת חולים לפי רצונו או בהתאם לדרישות כל דין לצורך קביעת כשירותו של המועמד לתפקיד המוצע לו. יחד עם זאת, נקבע בפסיקה כי בתוך המסגרת של 'משמעות בריאותית' מעסיק אינו רשאי לכלול כל בדיקה רפואית שתעלה על דעתו כדי להעריך את מצב בריאותו הכללי של העובד. במצב זה, יש לבחון האם הפגיעה בסודיות הרפואית של העובד היא מוצדקת. בתי הדין לעבודה קבעו כי חובת הגילוי אינה מוחלטת, יש לאזן בין חובת הגילוי הנדרשת ביחסי עבודה, כאשר יחסי עבודה הינם בדרך כלל ארוכי-טווח ודורשים מידה מוגברת של תום-לב וגילוי, לבין הגנת הפרטיות אשר מאפשרת למעסיק לקבל תשובות על שאלות רפואיות רק אם הן רלוונטיות לתפקיד שהעובד ממלא. עובד אינו חייב לספק מידע רפואי שאינו קשור לתפקידו.

ראה דב"ע נה3-138/, 3-194 קופת חולים של ההסתדרות הכללית של העובדים בא"י נ' אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ.

יצויין, כי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה וחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובעים כי אין להפלות עובד או מועמד לעבודה מטעמים שאינם ענייניים או שאינם רלוונטיים למשרה ומונים רשימה לא סגורה של נושאים אשר בגינם אין להפלות עובד או מועמד לעבודה. "מידע רפואי" אינו נכלל ברשימה סגורה זאת. יחד עם זאת, עדיין אסור למעסיק לדרוש מעובד או ממועמד לעבודה מידע רפואי שאינו רלוונטי לתפקיד או למשרה שעליו לבצע.

יש להדגיש, כי קיימות הוראות חוק אשר מחייבות מעסיקים לוודא כי העובד נמצא במצב בריאותי שאינו מסכן אותו ואת העובדים עמו, ואשר אוסרות העסקת עובד ללא אישור של הרופא התעסוקתי, לדוגמה לעובדים בגובהה, לתפקידים מסויימים בענף הבנייה, לעובדים בסליקה, נערים עובדים מתחת לגיל 18, טרם תחילת עבודתם ובמקרים מסוימים לערוך בדיקות תקופתיות וכדומה. 

לסיכום, במצב זה, יש לבחון האם הפגיעה בסודיות הרפואית של העובד היא מוצדקת, ויש לאזן בין חובת הגילוי הנדרשת ביחסי עבודה, לבין הגנת הפרטיות אשר מאפשרת למעסיק לקבל תשובות על שאלות רפואיות רק אם הן רלוונטיות לתפקיד שהעובד ממלא. עובד אינו חייב לספק מידע רפואי שאינו קשור לתפקידו.

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

שימוש במצלמות מעקב במקום העבודה ובמסגרת יחסי עבודה קרא עוד ...
שימוש במצלמות מעקב במקום העבודה ובמסגרת העבודה- האם ומתי מהווה פגיעה בפרטיות קרא עוד ...
זכויות עובדים בטיפולי פוריות - סקירה מקצועית קרא עוד ...
עבודה והיעדרות ביום הזיכרון וביום העצמאות קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות