האם מעסיק יכול להעביר יתרת חופשה שלילית לשנה הבאה שהתגלתה בבדיקת זכאות שנערכה בסוף השנה?

האם מעסיק יכול להעביר יתרת חופשה שלילית לשנה הבאה שהתגלתה בבדיקת זכאות שנערכה בסוף השנה?

שאלה:

בחישוב זכאות לחופשה לעובדים בסוף השנה נמצא כי עובד ניצל במהלך השנה יום חופשה אחד יותר ממה שמגיע לו. האם ניתן להעביר לעובד את יתרת החופשה השלילית לשנה הבאה או לחילופין לנכותה בעתיד משכרו של העובד?

 

תשובה:

מקרה זה נתון לפרשנות.

מחד גיסא, מן הפסיקה עולה, כי המעביד אינו יכול לרשום יתרה שלילית של ימי חופשה לעובד, ולנכותם בעתיד משכרו, אלא אם קיבל לכך את הסכמתו המפורשת בכתב של העובד מראש. הדבר מתיישב גם עם הוראות חוק הגנת השכר.

מאידך גיסא, במקרה המתואר המעסיק לא הכניס את העובד באופן מכוון ליתרה שלילית אלא נתן לו לנצל במהלך השנה את הימים שהוא ככל הנראה יהיה זכאי להם, אך בבדיקה שנערכה בסוף השנה, התגלה כי לא היתה התאמה בין הימים שהעובד עבד הפועל לבין אלו שהוא "אמור" היה לעבוד. מאחר וחוק חופשה שנתית קובע בפרספקטיבה שנתית את זכאות העובד לחופשה, ומאחר והמשוואה בחוק מתייחסת לימי עבודה בפועל, אשר לא תמיד ניתן לחזות את מספרם מראש, יוצא שהחוק בעצמו יוצר פתח לטעויות כאלו. אם הטעות היתה לרעת העובד, הרי שהמעסיק היה חייב להשלים לעובד כל מה שחסר, ואיננו רואים סיבה לכך שהמצב המשפטי יהיה שונה כאשר הטעות היא לרעת המעסיק.

למעשה, מעסיק שמבצע בסוף השנה בדיקה רטרואקטיבית של זכאות העובד לחופשה באותה שנה, הוא מעסיק אחראי, והטעות אשר נעשתה בחישוב החופשה היא טעות בתום לב. יותר מכך, הטעות שנעשתה היא טעות שנובעת מצורת החישוב השנתית שמכתיב החוק בעצמו. לכן, במקרה זה, לדעתנו, יכול המעסיק להעביר את יתרת החופשה השלילית לשנה הבאה. 

יודגש כי טרם פגשנו הכרעה מפורשת במקרה מעין זה, ולכן הדבר נתון לפרשנות.

לצורך הזהירות וכהדרכה לכתחילה, מומלץ כי מעסיק יחתים את עובדיו מראש על הסכמה לכך שבמידה ויתגלה כי ניתנה חופשה עודפת, יהיה ניתן לצבור יתרת חופשה שלילית או לנכות מהשכר במידת הצורך.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
חישוב זכאות לימי חופשה שנתית קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
תשלום שכר לעובדים בעבור "יום כיף" קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות