האם למעסיק מותר להוציא את העובד לחופשה במהלך תקופת ההודעה המוקדמת?

האם למעסיק מותר להוציא את העובד לחופשה במהלך תקופת ההודעה המוקדמת?

שאלה:

האם למעסיק מותר להוציא את העובד לחופשה במהלך תקופת ההודעה המוקדמת?

תשובה:

סעיף 5(א)(7) לחוק חופשה שנתית קובע כי בין הימים שלא יובאו במניין ימי החופשה, באים ימי הודעה מוקדמת לפיטורים, אלא אם עלו על ארבעה עשר, ובמידה שעלו. מסעיף זה משתמע לכאורה כי ימי הודעה מוקדמת וימי חופשה שנתית יכולים לחפוף זה את זה, למעט 14 ימים מתוך ימי ההודעה המוקדמת שאותם לא ניתן לחפוף. ואולם, הפסיקה לא פירשה סעיף זה כפשוטו. בפסיקה נקבע כי ס' 5(א)(7) לחוק ייכנס לתוקף אך ורק כאשר עובד מחליט בניגוד לרצון המעסיק שהוא יוצא לחופשה בתקופת ההודעה המוקדמת, ואז תהיה חפיפה בין הזכויות, והעובד יפסיד חלק מימי חופשתו השנתית (דב"ע 98 / 107 – 3 אורי ארבל נ' H.P.H. Products Ltd).

לעומת זאת, במקרים בהם מעדיף המעסיק לוותר על עבודת העובד בפועל בתקופת ההודעה המוקדמת, והעובד אינו מבקש לצאת לחופשה, לא ניתן לראות את פעולת המעסיק כהוצאת העובד לחופשה שנתית בפועל, שכן בכל מקרה העובד מפסיק את עבודתו ואינו חוזר לעבודה אצל המעסיק. לפיכך, העובד זכאי לפדיון חופשה, וכן לפדיון ימי ההודעה המוקדמת, ולא ניתן לחפוף ביניהם.  במידה והעובד ממשיך לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת עד לסיומה, יקבל העובד את מלוא פדיון החופשה בסיום עבודתו אצל המעסיק.

אם כך, למעסיק אסור לכפות על העובד יציאה לחופשה בתקופת ההודעה המוקדמת.

אך מה הדין אם העובד מבקש זאת, או שהמעסיק מציע והעובד מסכים?

בפסיקה אזורית עלתה טענת עובד שפוטר לפיה אולץ לצאת לחופשה במהלך תקופת ההודעה המוקדמת, ועל כן הוא תבע החזר ימי חופשה. לטענת המעסיק, העובד הוא שביקש לנצל את החופשה שנצברה לזכותו במהלך תקופת ההודעה המוקדמת וכי לא המעסיק הוא זה שאילץ אותו לנהוג כך.

בית הדין קבע, כי בהתאם לפסיקה, מעסיק אינו רשאי לחייב עובד לצאת לחופשה בתקופת ההודעה המוקדמת והוצאת עובד לחופשה בתקופה זו תעשה בהתאם לדין ובכפוף לחובת תום הלב, תוך שקילת צרכי המפעל.

באותו מקרה קיבל בית הדין מבחינה עובדתית את עמדת המעסיק שטען כי העובד לא אולץ לנצל ימי חופשה שנצברו במהלך תקופת ההודעה המוקדמת, ובהתאם למסקנה זו דחה את תביעת העובד לקבלת החזר ימי חופשה (ס"ע 60022-10-10 אלישע ארזואן נ' הורנשטיין גלעד, משרד עורכי דין , ואח', ניתן ביום 4.1.2015 בבית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו).

 

לסיכום:

מעסיק אינו יכול לאלץ את עובדו לצאת לחופשה במהלך ימי ההודעה המוקדמת. מעסיק יכול מיוזמתו לוותר על עבודת העובד בתקופת ההודעה המוקדמת, אך אז יהיה עליו לשלם על תקופה זו פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל של העובד בעד תקופה זו, כפי הקבוע בסעיף 6 לחוק הודעה מוקדמת, ולא יוכל לחפוף בינה לבין חופשה שנתית. ואולם, במקרה שבו העובד מסרב להגיע לעבודה בתקופת ההודעה המוקדמת, על אף שהמעסיק מעוניין בכך, ניתן יהיה לחפוף בין ההודעה המוקדמת לימי החופשה הצבורים של העובד. כמו כן, לפי הפסיקה האזורית שצויינה לעיל, גם במצב בו העובד מרצונו ובהסכמת המעסיק יוצא לחופשה בתקופת ההודעה המוקדמת, מבלי שאולץ ע"י המעסיק לעשות כן, ניתן יהיה לחפוף בין התקופות, ולנצל את ימי החופשה של העובד בתקופת ההודעה המוקדמת. החפיפה המותרת היא, ככל הנראה, עד ל14 ימים.

 

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

חישוב זכאות לימי חופשה שנתית קרא עוד ...
אורך ימי החופשה השנתית במגזר העסקי (תעשיה, מלאכה ועוד) קרא עוד ...
טבלת אורך החופשה השנתית בהתאם לחוק חופשה שנתית קרא עוד ...
היעדרות ועבודה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות