האם זמן התארגנות לעבודה כגון החלפת בגדים מהווה זמן עבודה המזכה בשכר?

האם זמן התארגנות לעבודה כגון החלפת בגדים מהווה זמן עבודה המזכה בשכר?

שאלה:

האם זמן התארגנות לעבודה כגון החלפת בגדים מהווה זמן עבודה המזכה בשכר?

 

תשובה:

נקודת המוצא לסווג שעות כ'שעות עבודה' מצויה בחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951. בסעיף 1 שבחוק נקבע, כי 'שעות עבודה' פירושו – "הזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה". בהתאם לכך קבעה הפסיקה את עיקרון "העמידה לרשות העבודה" שלפיו ייקבע האם מדובר על שעות עבודה בכל מקרה ספציפי. לפי עקרון זה, מה שקובע האם מדובר בשעות עבודה הוא האם העובד עומד לרשות העבודה או לרשות עצמו. כמו כן נקבע בפסיקה כי זמן העבודה המזכה בתשלום אינו חופף זה בהכרח הזמן שבו הוא מצוי במקום העבודה (העקרון נקבע לראשונה בדב"ע לד/4 – 3 רוברט יקואל נ' אליהו פלד, ניתן ביום 13/05/1974 בבית הדין הארצי לעבודה).

בפסיקה נקבע, כי זמן החלפת הבגדים וההתארגנות, אינו זמן שהעובד עמד בו לרשות העבודה, ולכן אינו מזכה בשכר. יש לשים לב כי הדין שונה כאשר מדובר במקרה שבו העובדים חוייבו להתייצב לפעילות שמהווה חלק בלתי נפרד מהעבודה (כגון תדריך יומי), ואורכת זמן משמעותי, ולא דקות ספורות מדי יום. פעילות כזו מזכה בשכר עבודה, וזאת להבדיל מההתארגנות לקראת העבודה, כגון החלפת בגדים, שאינה מזכה בשכר עבודה (תעא 1188/09 ימין ענת נ' קבוצת השומרים שמירה ובטחון בע"מ, ניתן ביום 14.9.2014 בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, וכן עב 2825/03 סקוק לריסה נ' קלאב הוטל ניהול ניתן ביום 27.7.2005 בבית הדין האזורי לעבודה בבא-שבע).


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

תשלום שכר לעובדים בעבור "יום כיף" קרא עוד ...
שעות נוספות מותרות בבתי אירוח- מסעדות, בתי קפה ובתי מלון קרא עוד ...
כל הכללים הנוגעים להפסקות בעבודה קרא עוד ...
שכר הכולל שעות נוספות, ורכיב שעות נוספות גלובלי קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות