באילו תנאים עובד/ת בטיפולי פוריות יהיו מוגנים מפיטורים, ולמשך איזו תקופה?

באילו תנאים עובד/ת בטיפולי פוריות יהיו מוגנים מפיטורים, ולמשך איזו תקופה?

שאלה:

באילו תנאים עובד/ת בטיפולי פוריות יהיו מוגנים מפיטורים, ולמשך איזו תקופה?

תשובה:

לפי סעיף 9(ה)(1) לחוק עבודת נשים, אסור למעביד לפטר עובדת העוברת טיפולי הפריה חוץ גופית או עובד או עובדת העוברים טיפולי פוריות, אלא בהיתר מאת שר הכלכלה, ולא יתיר השר פיטורים כאמור אם הפיטורים הם, לדעתו, קשורים להיעדרות או לטיפולי הפוריות.

יצויין, כי בעבר הגבלת הפיטורים פורשה בפסיקה כמתייחסת רק לעובד/ת שנעדרו מהעבודה עקב טיפולי הפוריות. כלומר, כאשר העובד שעבר טיפולי פוריות לא נעדר מעבודתו עקב הטיפולים, לא נדרש המעביד לפנות לקבל היתר לפיטוריו. (בג"צ 554/05 רס"ר שרה אשכנזי נ' מפכ"ל המשטרה ואח', ניתן בתאריך 8/9/2005. להלן: בג"צ אשכנזי). כיום, לאחר שתוקן חוק עבודת נשים (תיקון מספר 45) בשנת 2010, הגבלת הפיטורים חלה בתנאים מסויימים גם על  עובדים שלא נעדרו עקב טיפולי הפוריות.

סעיף 9(ה) לחוק עבודת נשים קובע הגבלת פיטורים שמעניקה לעובד ולעובדת העוברים טיפולי פוריות הגנה רבת-עוצמה מפני פיטורין. כבר נפסק, כי לצורך הגנה מכוח חוק עבודת נשים לא נדרש העובד להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין הטיפולים לפיטורים, וזאת להבדיל מחוק שוויון הזדמנויות בעבודה (ראו בג"צ אשכנזי). ואולם, הגנת חוק עבודת נשים קמה רק בהתקיים התנאים האובייקטיביים הקבועים בסעיף, וכפי שפורשו בפסיקה. להלן נפרטם.

התנאים לתחולת הגנת הפיטורים על העובד/ת העובר/ת טיפולי פוריות:

1.      הטיפולים הם לקראת לידה ראשונה או שניה אצל אותו מעסיק. יצויין כי איסור הפיטורים יחול גם לגבי עובד או עובדת שעוברים טיפולים לקראת הולדת ילדים מבן זוג אחר, אף שעברו טיפולים להולדת ילדים מבן זוג קודם בתקופת העסקתם אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה.

 2.      כאשר מדובר בעובד/ת שנעדרו מהעבודה עקב הטיפולים שעוברים אז שאיסור הפיטורים הוא לתקופה של ימי ההעדרות וכן במשך תקופה של 150 ימים לאחר תום ימי ההיעדרות. על מנת שתחול הגבלת הפיטורים נדרש:

                                  א.          העובד/ת נעדרו מהעבודה מכוח סעיף 7(ג)(4) או (ג1), לפי הענין. בהתאם להוראה זו, היו פסיקות שקבעו כי הגנת הפיטורים תחול רק בהתקיים תנאי סעיפי היעדרות אלו, הדורשים מתן אישור רפואי הקובע כי הטיפול מחייב היעדרות מהעבודה וכן הודעת העובד/ת מראש על ההיעדרות הצפויה. עם זאת ישנן פסיקות שגרסו אחרת, ולפיהן הגנת הפיטורים אינה תלויה בהודעה מראש ובאישור רפואי, ומספיק שהמעביד ידע על טיפולי הפוריות בטרם הפיטורים נכנסו לתוקף. מאחר והפסיקות האזוריות סותרות זו את זו, הדין כיום אינו חד משמעי בעניין זה.

בנוסף, על אף שסעיפי ההיעדרות קובעים שדין העדרות בגינם הינו כדין היעדרות מפאת מחלה, פסיקה אזורית קבעה כי גם כאשר נלקחו ימי ההיעדרות לצורך הטיפולים כימי חופשה, מדובר בהיעדרות שעומדת בתנאי הסעיף ומעניקה הגנה מפיטורים. באותו מקרה ימי החופשה הועדפו ע"י העובדת מאחר ועבורם קיבלה תשלום החל מהיום הראשון, בניגוד לימי מחלה (עב' 5043/04 רונית שמואל נגד בראוו אינג'ינירינג בע"מ, ניתן בבית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו ביום 22.6.2008).

                                  ב.         בעת הפיטורים טרם חלפו שנתיים מהיום הראשון להיעדרות העובד/ת מהעבודה בשל טיפולי פוריות. אם כבר חלפו שנתיים, לא תחול הגבלת הפיטורים.

 

3.      כאשר מדובר בעובד/ת שלא נעדרו מהעבודה עקב הטיפולים, איסור הפיטורים הוא לתקופת הטיפולים וכן למשך תקופה של 150 ימים לאחר מועד תחילת טיפולי הפוריות או טיפולי ההפריה החוץ-גופית, לפי המאוחר, כפי שאישר הרופא המטפל בכתב.

על מנת שתחול הגבלת הפיטורים נדרש:

                                  א.         שהעובדת או העובד הודיעו למעביד על הטיפולים לא יאוחר משלושה ימי עבודה ממועד מתן ההודעה המוקדמת לפיטורים, ואם לא ניתנה הודעה מוקדמת לפיטורים – ממועד הפיטורים, ומסרו למעביד אישור רופא כאמור בתוך 14 ימים מאותו מועד. דהיינו, העובד/ת לא יידרשו להודיע על הטיפולים או להציג אישור מרופא מטפל מראש, אולם יהיה עליהם להודיע על הטיפולים ולמסור אישור רפואי לאחר שניתנה להם הודעה על הפיטורים, תוך הזמן שנקבע לכך בסעיף, וזאת כדי להעמיד את המעביד על חובתו לבקש היתר לפיטורים.

                                  ב.         העובד/ת עבדו אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה שישה חודשים לפחות, ולא משנה אם הם עובדים קבועים ארעיים או זמניים.

יצויין, כי בנוסף להגנת הפיטורים בטיפולי פוריות שניתנה מכוח חוק עבודת נשים, ייתכן ולעובד או עובדת שעברו טיפולי פוריות ופוטרו תקום עילת תביעה מכוח חוק שיויון הזדמנויות בעבודה, והם יכולים לפנות לבית הדין לעבודה אם הפיטורים, לדעתם, נבעו מאפליה אסורה על רקע טיפולי הפוריות שעברו.  סעיף 2 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988  (להלן: "חוק שוויון הזדמנויות") קובע את איסור האפליה בין דורשי עבודה בסיטואציות רבות, כגון בפיטורים, כאשר האפליה היא מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, ועוד. סעיף 9 לחוק שוויון הזדמנויות דן בנטל ההוכחה המוטל על הטוען לאפליה אסורה וקובע כי, לענין פיטורים מהעבודה, אם הוכיח העובד שלא היתה בהתנהגותו או במעשיו סיבה לפיטוריו, הנטל יעבור אל המעביד.

בכל הקשור בפיטורי עובד/ת שעוברים/עברו טיפולי פוריות, פעמים רבות עולות טענות כנגד המעסיק הן בגין הפרת חוק עבודת נשים והן בגין אפליה האסורה לפי חוק שיויון הזדמנויות בעבודה. באופן עקרוני, אין מניעה לטעון את שתי עילות אלו יחד, אך כל עילה מכילה תנאים שונים ונטלי הוכחה שונים. למשל, על מנת לזכות להגנת הפיטורים מכוח סעיף 9(ה) לחוק עבודת נשים לעובד/ת בטיפולי פוריות, אין מוטלת על העובד/ת החובה להוכיח קשר סיבתי בין טיפולי הפוריות ובין הפיטורים, זאת בניגוד לאיסור האפליה הקבוע בסעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות. עם זאת, הגנת הפיטורים בחוק עבודת נשים תלויה בהתקיימות התנאים האובייקטיבים הקבועים בסעיף, והתנאים שהפסיקה קראה לתוך הסעיף. לפיכך, יש לבחון כל מקרה לגופו בנוגע לשתי העילות השונות.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

זכויות עובדים בטיפולי פוריות - סקירה מקצועית קרא עוד ...
תקנות עבודת נשים-היעדרות בשל טיפולי הפריה ופריון קרא עוד ...
הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...
פיטורי עובד שהגיע לגיל פרישת חובה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות