אילו זכויות נצברות כאשר העובד חולה ומקבל דמי מחלה?

אילו זכויות נצברות כאשר העובד חולה ומקבל דמי מחלה?

שאלה:

אילו זכויות נצברות כאשר העובד חולה ומקבל דמי מחלה?

 

תשובה:

סעיף 7 לחוק דמי מחלה קובע כי דין דמי מחלה המשתלמים מאת מעביד כדין שכר עבודה לכל דבר. מכאן ניתן להסיק כי מדמי המחלה יש להפריש הפרשות לגמל, כשם שמפרישים משכר העבודה. כמו כן, הפסיקה למדה מכך, שככלל, תקופת היעדרות בשל מחלה, המזכה בדמי מחלה, צוברת זכויות באופן מלא. חריג חלקי לכך, נמצא בקשר לצבירת וותק לפיצויי פיטורים בתקופת מחלה, שבו הצבירה היא חלקית.

 

נפרט:

צבירת וותק למחלה בתקופת מחלה- תקופת היעדרות בשל מחלה, המזכה בדמי מחלה, צוברת ימי מחלה (דמ"ר 6860-04-11 מוריס כהן נ' אשטרק פתרונות נכונים בע"מ, ניתן ביום 22.2.2012, בבית הדין האזורי לעבודה בת"א- יפו).

 

צבירת וותק להודעה מוקדמת בתקופת מחלה- תקופת היעדרות בשל מחלה, המזכה בדמי מחלה, צוברת וותק להודעה מוקדמת. זאת, מכיוון שדינם של דמי מחלה כשכר עבודה, ומאחר והוותק הנדרש בחוק הודעה מוקדמת אינו חייב להיות של עבודה בפועל.

 

צבירת וותק להבראה בתקופת מחלה- צו ההבראה קובע כי חופשה ללא תשלום וכל היעדרות אחרת בה לא מתקיימים יחסי עובד מעביד, אינן צוברות וותק לחישוב הזכאות לדמי הבראה. מכאן, כי היעדרות מחמת מחלה המזכה בדמי מחלה צוברת זכויות להבראה.

 

צבירת וותק לחופשה שנתית בתקופת מחלה- בפסיקה עדכנית שניתנה בבית הדין הארצי לעבודה נקבע, כי ימי מחלה בגינם מקבל העובד שכר (דמי מחלה), וכל עוד הוא מקבל עבורם שכר, צוברים זכויות חופשה, כאילו היו ימי עבודה בפועלדהיינו, הוכרע במפורש בפסיקה ארצית בדעת רוב, כי העדרות מחמת מחלה המזכה בדמי מחלה צוברת וותק לחופשה (עס"ק (ארצי) 68/099 הסתדרות העובדים הכללית החדשה ואח' נ' אלביט מערכות אלקטרו-אופטיקה בע"מ (אל-אופ), ניתן ביום 29.11.20122).

 

חריג חלקי:

צבירת וותק לפיצויים בעת תקופת מחלה- סעיף 2 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי היעדרות מחמת תאונה או מחלה אינה קוטעת את הרציפות בעבודה הנדרשת לצורך זכאות לפיצויי פיטורים. עם זאת, תקנה 10 לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים, והתפטרות שרואים אותה כפיטורים), תשכ"ד-1964, קובעת כי הפסקה מחמת תאונה או מחלה אינה באה במניין הוותק לעניין קביעת סכום הפיצויים, למעט תקופת הפסקה כאמור שעבורה זכאי העובד לתשלום מכוח היותו עובד, על פי חוק, הסכם קיבוצי, חוזה עבודה או נוהג ושלא תעלה על 30 יום לשנת עבודה, עם זכות צבירה.

כלומר, העדרות מעבודה לרגל מחלה או תאונה שעבורן מקבל העובד תשלום מכוח חוק, הסכם קבוצי, חוזה עבודה או נוהג, תובא במנין לצורך חישוב שיעור הפיצויים עד לתקופה שאורכה מתקבל על ידי הכפלת מספר שנות עבודתו ב- 30 יום. 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

כללי עריכת שימוע קרא עוד ...
זכאות לפיצויים בהתפטרות של מי שמתגייס למשטרה או לשב"ס קרא עוד ...
מתי היעדרות בשל תאונה או קטטה תיחשב "מחלה" לפי החוק ותזכה את העובד בדמי מחלה קרא עוד ...
איסור פיטורים בחופשת לידה ואחריה ופגיעה בתנאי עבודה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות