האם עובד בשכר, כגון יומי או שעתי, זכאי לדמי חגים ובאילו תנאים?

האם עובד בשכר, כגון יומי או שעתי, זכאי לדמי חגים ובאילו תנאים?

שאלה:

האם עובד בשכר זכאי לדמי חגים ובאילו תנאים?

 

תשובה:

סעיף 18א לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948 (להלן: "הפקודה") קובע את רשימת מועדי ישראל, אשר הם ימי המנוחה הקבועים במדינת ישראל:

שני ימי ראש השנה, יום הכיפורים, ראשון ושמיני עצרת של סוכות, ראשון ושביעי של פסח וחג השבועות .
כמו כן, יום העצמאות נקבע כיום חג בחוק יום העצמאות, תש"ט-1949.

ימי חג אלו הם ימי שבתון לעובדים יהודיים ובתנאים מסויימים הם זכאים לתשלום דמי חגים עבור השבתון בימים אלו. יצויין כי לעובד שאינו יהודי קמה הזכות לבחור באלו ימי חג ברצונו לשבות ולקבל דמי חגים- האם בימי החגים היהודים, או בימי החגים של עדתו. 

עובד חודשי מקבל את שכרו החודשי הרגיל בלי ששכרו ייפגע מההעדרות עקב החג. דהיינו, עובד חודשי לא יהיה זכאי לתשלום נפרד עבור ימי חג, אך גם לא תפחת הכנסתו בשל החג, וימים אלו ישולמו לו כאילו עבד בהם.

צו ההרחבה- הסכם מסגרת, הקובע את הזכאות לדמי חגים, קובע לגבי עובד שאינו חודשי שני תנאים מצטברים שרק בקיומם יהא העובד זכאי לדמי חגים:

1.      מדובר בעובד עם ותק של 3 חודשי עבודה לפחות

2.      העובד לא נעדר מהעבודה סמוך ליום החג (יום לפני החג ויום אחרי החג), או שנעדר אך היה זה בהסכמת המעביד.

עובד שמקיים את תנאים אלו יהיה זכאי לתשלום מלא בעבור ימי החג. תכליתן של הוראות אלו לעניין דמי החגים היא לפצות עובד שעתי/יומי/שבועי עבור ימי חג בהם לא עבד, ובכך להשוות את תנאי העסקתו לעובד במשכורת.

יצויין כי הפסיקה קבעה שאם עובד שעובד במשמרות לא עבד בסמוך לחג מאחר ולא שובץ במשמרות באותם ימים, רואים זאת כאילו נעדר בהסכמת המעביד, והוא יהיה זכאי לדמי חגים (בהתקיים התנאי הנוסף לעניין ותק של שלושה חודשים) (ד"מ 8866/07 (אזורי לעבודה תל אביב) מיטל ארדיטי נ' טלסקר בע"מ, ניתן ביום 15.6.2008).

 לגבי ימי חג שחלו בשבת, כפי שנקבע בצו ההרחבה – הסכם מסגרת 2000, שחל על כלל המשק: "עובד לא יהיה זכאי לימי חג החלים בשבת", כלומר אין זכאות לדמי חגים בעבור ימי חג שיצאו בשבת. פסיקה ארצית קבעה כי גם אין זכאות לדמי חגים על חג שיוצא ביום הפנוי מעבודה של העובד. רק עובד המפסיד יום עבודה בשל חג מבין תשעת החגים הנקובים בצו ההרחבה, זכאי לתשלום דמי חגים בגין החג האמור (ע"ע 21920-02-13 דיאמנט צעצועים בע"מ נ' ולנטינה פרנצב, ניתן ביום 1.6.2015 בבית הדין הארצי לעבודה).


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...
מבצע "מגן וחץ" - מידע חשוב למעסיקים קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות