האם יש חובה להפריש רכיב של אובדן כושר עבודה לעובד שמבוטח בביטוח מנהלים?

האם יש חובה להפריש רכיב של אובדן כושר עבודה לעובד שמבוטח בביטוח מנהלים?

שאלה:

עובד חדש שמפרישים לו לפי פוליסת ביטוח מנהלים קודמת שלו 5%, 5% ו- 8.33% והוא חתום על סעיף 14. האם חובה להפריש לו סכום נוסף לאובדן כושר עבודה?

תשובה:

צו הרחבה לפנסיה חובה קובע כי כל עובד יהיה זכאי להיות מבוטח עפ״י הצו בפנסיה מקיפה לרבות קופת גמל לקיצבה, שאושרה ע״י הממונה, ובלבד שתכלול גם כיסויים למקרה מוות ונכות. כלומר, כאשר מדובר בעובד שהצו חל עליו, חובה כי המעסיק יפריש לעובד גם עבור רכיב אובדן כושר עבודה, והשיעורים שמנויים בצו להפרשת מעסיק לפנסיה ולפיצויים צריכים לכלול את רכיב זה.

ואולם, הצו לא יחול על מי שמעסיקו מחוייב לבטחו בהסדר פנסיוני מטיב, כלומר ששיעור ההפרשות בגינו לקופת גמל, לרבות לקרן הפנסיה, עומד לכל הפחות על %17.5 משכר העובד. לכן, עובד ששיעור ההפרשות עולה על 17.5%, כמו בדוגמה שבשאלה, מאחר והצו לא חל עליו, אין חובה שההפרשות עבורו יכילו רכיב של אובדן כושר עבודה.

עם זאת, המצב שונה כאשר המעסיק מעוניין שיחול סעיף 14 על ההפרשות.

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע, כי תשלום לקופת תגמולים, לקרן פנסיה או לקרן כיוצא באלה, יכול לבוא במקום פיצויי פיטורים, אם נקבע כך בהסכם הקיבוצי החל על המעביד והעובד ובמידה שנקבע, או אם תשלום כאמור אושר על ידי שר העבודה ובמידה שאושר.

צו ההרחבה מחיל אוטומטית את סעיף 14 על ההפרשות שמופרשות לפיו, אך כדי שיחול סעיף 14 על הפרשות שהן הסדר מטיב, שהצו לא חל עליהם, חייב להיות הסכם קיבוצי שיקבע זאת, או שיש להחתים את העובד על "האישור הכללי בדבר תשלומי מעבידים לקרן פנסיה ולקופת ביטוח במקום פיצויי פיטורים" שניתן ע"י שר התמ"ת.

האישור הכללי קובע שתשלומים לקופת ביטוח שאינה קרן פנסיה חייבים לכלול גם תשלומים להבטחת הכנסה חודשית במקרה אובדן כושר  עבודה, בתכנית שאישר הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון במשרד האוצר, בשיעור הדרוש להבטחת 75% מן השכר שממנו שולמו התשלומים לפחות או בשיעור של 2.5% מן השכר שממנו שולמו התשלומים, לפי הנמוך מביניהם.

לכן, מעסיק שמפריש לביטוח מנהלים לפי השיעורים שמנויים באישור הכללי (5% גמל ו-8.33% פיצויים, או 5% גמל ו- 6% פיצויים) ומעוניין שסעיף 14 יחול על ההפרשות, חייב להפריש בנוסף לאובדן כושר עבודה, כפי שציינו.

יש לציין כי האישור הכללי קובע תנאים נוספים, כגון הסכם בכתב שיכלול את נוסחו של האישור הכללי.

לנוסח האישור הכללי- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

חישוב פיצויי פיטורים לעובד שהופרשו לזכותו הפרשות פנסיוניות בהתאם לצו ההרחבה קרא עוד ...
פיצויי פיטורים - סקירה מקצועית קרא עוד ...
זכאות לפיצויים בעובד עונתי שלא הובטחה לו עבודה רצופה קרא עוד ...
זכאות לפיצויי פיטורים במקרה שהעובד נפטר קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות