פסיקה עדכנית: על יחסי הצדדים יש להחיל את הדין הירדני

פסיקה עדכנית: על יחסי הצדדים יש להחיל את הדין הירדני

סע"ש 38054-07-14 עדנאן אבו תמאם נ' טל-אל איסוף ומיחזור בע"מ

ניתן ביום: 16.02.2018

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב

תקציר פסק הדין:

התובע (להלן: "העובד") תושב טול-כרם, הועסק במפעל שבבעלות הנתבעת באזור התעשייה "ניצני שלום" הממוקם בשטח C, במשך 12 שנים, עד להתפטרותו על רקע מצבו הרפואי. עיקר הדיון נסב אודות השאלה האם יש להחיל על יחסי הצדדים את דיני העבודה הישראלים, או שמא את הדין הירדני. בהתאם לתשובה על השאלה דנן, יוכרע האם זכאי התובע לפיצויי פיטורים, חלף הודעה מוקדמת וזכויות סוציאליות שונות.

בית הדין האזורי לעבודה דחה את התביעה ברובה ופסק כדלקמן:

אזור התעשייה בו ממוקם המפעל מצוי בשטחי יהודה ושומרון, המהווים שטחים המוחזקים על ידי ישראל על דרך תפיסה צבאית, ואין בהם תחולה לדין הישראלי. על התושבים הישראליים בשטחי יהודה ושומרון ועל יישובים ישראלים החיל מפקד האזור צווים ייחודיים, מכוחם הוחל גם חלק ממשפט העבודה הישראלי. לגביהם, מתקיים רובד חקיקתי נפרד המוכר כ"משפט המובלעות", אשר כולל חקיקה ישראלית פנימית שהוחלה באופן אישי על אזרחים ישראלים או על מי שזכאים להיות אזרחים ישראלים ומתגוררים בשטחים בלבד. היישובים עליהם חלים הצווים הייחודיים מפורטים בתוספת לצו בדבר ניהול מועצות אזוריות (יהודה והשומרון) ובתוספת לצו בדבר ניהול מועצות מקומיות (יהודה והשומרון). אזור התעשייה נשוא התובענה אינו נכלל באף אחד מהיישובים שפורטו בתוספות. לפי הדין הבינלאומי הפומבי, הקובע תחולה גיאוגרפית על התושבים הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון, חלה מערכת תחיקתית כפולה: הנדבך העיקרי הנו המשפט שהיה קיים באזור עד שנת 1967, היינו המשפט הירדני. הנדבך השני הוא צווים שהוציא המפקד הצבאי של האזור מכוח סמכותו לפי כללי המשפט הבינלאומי הפומבי וחובותיו מכוח המשפט המנהלי הישראלי. החקיקה היחידה הרלוונטית לענייננו, שיצאה תחת ידי המפקד הצבאי, היא צו בדבר העסקת עובדים, הקובע שכר שלא יפחת משכר מינימום לרבות תוספת יוקר, כאשר החל מ-1.1.08, הוא הורחב כך שיחול על כל מעסיק ישראלי בתחומי יהודה ושומרון, גם אם אינו ממוקם במובלעת ישראלית.

מבחינה טריטוריאלית הדין החל על אזור התעשייה "ניצני שלום" אינו הדין הישראלי. מבחינת הדין הבינלאומי הפרטי, במקרה זה במסגרת העסקתו חתם התובע על הסכם לפיו על יחסי ההעסקה חל הדין הירדני. אלא שאין לתת תוקף להסכמת התובע להחלת הדין הירדני, שכן מקום בו התובע טוען כי אינו יודע קרוא וכתוב בשפה העברית, והנתבעת אינה חולקת על טענתנו, הרי שבמסגרת יחסי העבודה קמה לה חובה לוודא כי התובע הבין את פשר ההסכמות עליהן הוא הוחתם. הנתבעת לא הוכיחה כי הבהירה לתובע את פשר ההסכמות עליהן חתם. לפיכך, בשים לב לפערי הכוחות בין הצדדים, לא ניתן לתת להסכם זה תוקף מחייב. אי לכך, בהיעדר הסכמה מחייבת לעניין החלת דין זה או אחר, יש לפנות אל מבחן "מירב הזיקות". מבחינה של העובדות האובייקטיביות, נמצא כי קיימות זיקות הן לדין הירדני והן לדין הישראלי. מקום בו כפות המאזניים לעניין מבחן "מירב הזיקות" מאוינות, ובשים לב לנטלי ההוכחה, מקום בו התובע לא יצביע על סיבה מכוח שיקולי מדיניות נרחבים ועקרונות היסוד של דיני העבודה, תגבר הזיקה הטריטוריאלית. בית הדין קבע, כי בענייננו שיקולי מדיניות רלוונטיים הם פגיעה בשוויון בין עובדים פלסטינים לעובדים ישראלים המועסקים על ידי הנתבעת. אלא שהעובד לא הוכיח פגיעה בעיקרון השוויון. העובד לא הוכיח כי היו עובדים ישראלים שעבדו עמו "כתף אל כתף" קרי, ביצעו אותה עבודה או עבודה "שוות ערך" לזו של העובד. גם לגבי העובדים הישראלים לא הוצגו נתונים רלוונטיים ולא ברור מה היו תנאי עבודתם.

לאור כל האמור, על יחסי הצדדים חל הדין הירדני. מאחר והעובד תבע זכויות מכוח הדין הישראלי בלבד ומשלא הוכיח את המקור החוקי לתשלום זכויות סוציאליות מכוח הדין הירדני, תביעתו לפדיון דמי חופשה, תשלום דמי הבראה והפרשות לפנסיה, נדחו. עם זאת, עדות נציג הנתבעת בדבר החלטה על תשלום פיצויי פיטורים לפי הדין הירדני, מהווה הודאת בעל דין לפיה מגיע לעובד תשלום פיצויי פיטורים לפי הדין הירדני, והעובד זכאי לתשלום בגין רכיב זה. מאחר שהתשלום הוצא לעובד מיד עם עזיבתו אין מקום לפסוק דמי הלנה. אשר לחלף הודעה מוקדמת, מעבר לעבודה שהתובע לא הצביע על מקור בדין הירדני, גם בהתאם לדין הישראלי אין מקום להורות על מתן הודעה מוקדמת, מקום בו התובע מתאר מצב דברים בו הוא הפסיק את עבודתו על רקע מצב רפואי.  

לסיכום: ביה"ד פסק כי, על יחסי הצדדים יש להחיל את הדין הירדני, ולפיכך התובע אינו זכאי לזכויות סוציאליות שונות. עם זאת, נוכח הודאת בעל דין של נציג הנתבעת בדבר תשלום פיצויי פיטורים בהתאם לדין הירדני, התובע זכאי לתשלום רכיב זה.
לפסק הדין המלא- 
לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות