פסיקה עדכנית: עובדת הקליטה את המעסיק שפיטר אותה מחמת הריון וזכתה בפיצויים מעל מאה אלף ש"ח

פסיקה עדכנית: עובדת הקליטה את המעסיק שפיטר אותה מחמת הריון וזכתה בפיצויים מעל מאה אלף ש"ח

סע"ש 7097-09-1202 ע.ב. נ' מימון דוד אריזה ושירותים כימיקליים בע"מ ואח'

ניתן ביום: 2.11.2014

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע

                           

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

לפני בית הדין הגיעה תביעתה של עובדת, מהנדסת כימיה במקצועה, שפוטרה לאחר כארבעה חודשי עבודה. לטענת המעסיק, העובדת פוטרה בשל תפקודה הלקוי. לעומת זאת, העובדת טוענת כי פוטרה מחמת הריונה, ולפיכך היא עותרת לקבלת סעדים שונים, הנובעים מפיטוריה שלא כדין ובניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, לרבות זכויותיה עד לתום התקופה המוגנת, ולרבות פיצוי בגין הוצאת לשון הרע.

 

הכרעת בית הדין:

לגבי טענת פיטורים שלא כדין בשל ההריון, בית הדין קיבל את טענות העובדת לעניין המסכת העובדתית שאירעה.

מן המסכת העובדתית עולה כי למעסיק נודע על הריונה של העובדת כחודש לאחר תחילת עבודתה. לאחר כשלושה חודשי עבודה זומנה העובדת לפגישה, אשר הוקלטה על ידי העובדת, ומהאמור בפגישה זו עולה כי סיבת פיטורי העובדת נעוצה אך ורק בהריונה. עפ"י ההקלטה, בפגישה זו נאמרו לעובדת מפי נציגת המעסיק דברי שבח אודות תפקודה בעבודה. הנציגה החמיאה לעובדת, הביעה שביעות רצון מתפקודה, והוסיפה כי אין תלונות כלפי העובדת וכי קשה לחברה לוותר עליה. כמו כן מציינת כי המעסיק לא ידע שהעובדת תהרה בתחילת עבודתה, וכי הריונה של העובדת גורם למעסיק להפסיד, מאחר ואינה יכולה להכנס לתוך אולם הייצור. לבסוף מודיעה הנציגה לעובדת חגיגית, כי היא מקווה שלאחר הלידה תרצה העובדת לחזור לעבודה, אם תמצא סידור לילד.

בניגוד לדברים אלו, במכתב שקיבלה העובדת עלו טענות קשות בדבר תפקודה הלקוי בעבודה. גם בדיון נטען ע"י המעסיק כי העובדת פוטרה בשל תפקודה הלקוי, אך לא הובאו לכך כל ראיות ולא נשמעו עדויות שיוכיחו את טענה זו.

סעיף 2 לחוק השוויון אוסר למעשה לפטר אשה הרה בשל הריונה. בפסיקה נקבע, כי די שהעובד יצביע על ראשית ראיה לכך שהחלטת המעסיק היתה נגועה בהפלייה פסולה, על מנת שנטל ההוכחה יועבר אל המעסיק. בית הדין מציין כי במקרה דנן, העובדת הוכיחה שלא היה בהתנהגותה או במעשיה סיבה לפטרה ברמה גבוהה בהרבה מראשית ראיה.

לפיכך, קבע בית הדין כי סיבת הפיטורים האמיתית של העובדת היא הריונה, ותפקודה בעבודה היה מצויין.

 

לגבי טענת אי עריכת שימוע שטענה העובדת, בית הדין קבע כי לעובדת לא נערך שימוע כדין. זאת, מכיוון שהעובדת לא הוזמנה לשימוע אלא הוזמנה לפגישה מבלי לדעת את נושאה, ופוטרה בתום אותה פגישה. העובדת לא ידעה מפני איזה טענות היא צריכה להתגונן, וכמו כן לא נערך פרוטוקול.

לגבי טענת הוצאת לשון הרע שטענה העובדת: העובדת קיבלה מכתב פיטורים, ובו נכתב כי פוטרה עקב חוסר שביעות רצון מתפקודה. לטענת העובדת, מדובר בהוצאת לשון הרע, היות ומדובר בהטלת דופי במקצועיותה. מנגד טען המעסיק, כי המכתב נמסר לעובדת בלבד, וכן הוסיף כי מתקיימת הגנת "אמת דיברתי".

בית הדין קבע כי המכתב אינו מכיל דברי אמת, שכן העובדת פוטרה בשל הריונה, ומכתב הפיטורים נכתב כפי שנכתב על מנת להסוות את הסיבה האמיתית לפיטורים. המעסיק טפל על העובדת אשמת תפקוד לקוי, והדברים נכתבו במכתב הפיטורים באורח קשה ובוטה, שהוא כמובן חסר בסיס עובדתי.

עם זאת, לא הוכח יסוד הפרסום כנדרש. לכן, התביעה בגין עילת הוצאת לשון הרע נדחתה.

 

הסעדים שפסק בית הדין לטובת העובדת:

פיצוי בגין היעדר שימוע, הפרת חוזה העבודה והפרת חובת תום הלב – סך של 24,000 ₪.

פיצוי בגין הפרת חוק השוויון ועגמת נפש – סך של 38,000 ₪.

בית הדין מציין כי בפסיקת רכיב זה נלקחה בחשבון חומרת התנהלות המעסיק, אשר פיטר את העובדת עקב הריונה, וכדי להסוות זאת טפל עליה אשמה של חוסר מקצועיות ושל זלזול בעבודתה. נלקחה גם בחשבון עוגמת הנפש שנגרמה לעובדת עקב מכתב הפיטורים הקשה והבוטה, וכן הפגיעה במקצועיותה בהיותה מהנדסת כימיה בתחילת דרכה.

פיצוי בגין אובדן הכנסה בתקופת ההריון – סך של 10,274 ₪.

בהקשר זה מציין בית הדין, כי העובדת הוכיחה כי עשתה כל מאמץ למצוא עבודה אחרת, אך עקב הריונה לא הצליחה למצוא כזו.

פיצוי בגין אובדן הכנסה בתקופה המוגנת מפיטורים – סך של 15,480 ₪. סכום זה מגלם 3 משכורות, פועל יוצא של 60 יום לאחר הלידה וחודש הודעה מוקדמת.

פיצוי בגין אובדן דמי לידה – סך של 12,214 ₪,

פיצויי פיטורים בעבור תקופת העבודה עד לתום התקופה המוגנת מפיטורים – בית הדין קובע כי דין תביעת רכיב זה להדחות. חוק פיצויי פיטורים אינו צופה פני עתיד, ותכליתו התקיימה בעובדת במועד שבו פוטרה, בתום 3.5 חודשי עבודה. אין לקבוע פיצוי ספקולטיבי, כאילו המעסיק היה מפטר את העובדת במועד מאוחר יותר.

 כמו כן נפסקו לעובדת כספים בעבור פדיון דמי הבראה, פדיון חופשה שנתית, היעדר הפרשות לביטוח מנהלים וכן היעדר תשלומים לביטוח לאומי.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות