פסיקה עדכנית: זימון עובד זר למתקן חולות ועזיבת המעסיק בעקבות כך מזכה אותו בפיצויי פיטורים

פסיקה עדכנית: זימון עובד זר למתקן חולות ועזיבת המעסיק בעקבות כך מזכה אותו בפיצויי פיטורים

סע"ש 45084-11-15  Towelde Gebreselasi נ' קפלן את לוי בע"מ 

ניתן ביום: 26.5.2017

ערכאה: בית דין אזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

פסק הדין נוגע לעובד זר שהועסק במשך כארבע שנים אצל המעסיקה העוסקת בנקיון, עד שקיבל זימון למתקן חולות. הסוגיה המרכזית שעלתה בפסק הדין היא האם זימונו של העובד למתקן חולות ועזיבתו את מקום העבודה מזכה אותו בפיצויי פיטורים ממעסיקו.

בנוסף, העובד תובע זכויות סוציאליות כגון הפרשי שכר, גמול שעות נוספות, הפרשות לפנסיה, ועוד.

 

הכרעת בית הדין:

 

לעניין תשלום עבור אי הפרשות לפנסיה:

על פי צו ההרחבה בענף הניקיון, זכאי העובד להפרשת כספים לאחר 6 חודשים ובאופן רטרואקטיבי מהחודש הראשון (6% גמל ו- 8.33% פיצויים). מאחר והעובד הועסק במשרה מלאה במשך 49.5 חודשים, ושכרו החודשי הוא 4,715.10 ₪, הסכומים המגיעים לו הם:

4,715.10 ₪ לחודש שכר קובע * 6% תגמולים * 49.5 חודשים = 14,004 ₪

4,715.10 ₪ לחודש שכר קובע * 8.33% פיצויים * 49.5 חודשים = 19,442 ₪

כלומר, בית הדין קובע כי על המעסיקה לשלם לעובד פיצוי בגין לפנסיה סך של  33,446 ₪ (חלק מעבידבלבד).

בית הדין מציין כי ישנן קופות שבהם עומדים סכומים מסוימים לזכות העובד, אולם לא נהיר מה מתוך סכומים אלו היו ההפרשות של העובד ומה היו ההפרשות של המעסיקה. לפיכך, רק לאחר המצאת אסמכתא בדבר הפרשות המעסיקה בקרנות אלו (חלק מעסיק), יקוזז הסכום מחובה של המעסיקה.

 

לענין שעות נוספות וקיזוז הפסקות:

על פי התיקון לחוק הגנת השכר, על המעסיק לנהל פנקס בדבר שכר העבודה המגיע לעובדים ופרטי השכר ששולם להם. כמו כן המעסיק חייב לנהל פנקס בדבר שעות העבודה באופן שוטף וחייב לכלול רישום שעות עבודה בפועל. המעסיקה לא הציגה את מלוא דוחות הנוכחות. העובד ערך חישוביו על בסיס הדוחות החלקיים ועל בסיס המתכונת הנטענת על ידו.

העובד טוען כי עבד 48 שעות בשבוע. המעסיקה לא סתרה טענה זו. לפיכך, בית הדין פוסק לעובד גמול עבור עבודה בשעות נוספות לפי חישוב, בסך של 10,841 ₪.

 

המעסיקה ביקשה לקזז מסכומים אלו את ההפסקות ששולמו לעובד (קיזוז 1/2 שעת הפסקה ליום). בית הדין אינו מקבל בקשה זו וקובע כי דינה להידחות. בפסיקה נקבע, כי אם מעביד משלם לעובד הטבה מעבר לקבוע בחוק או בצו ההרחבה, הטבה זו הופכת לחלק מתנאי עבודתו המוסכמים של העובד והמעסיק אינו רשאי לבטלה לאחר שהעובד מסיים את עבודתו, בתגובה להגשת תביעה על ידי העובד.

 

לגבי תשלום למס הכנסה בגין העובד:

המעסיקה לא צירפה אסמכתא לתשלום כספים למס הכנסה בגין ביטול נקודות הזיכוי בעבור העובד. בהתאם לפסיקת בית הדין הארצי, מקום בו מחויב המעסיק בתשלום מס ההכנסה שהיה על העובד לשלם, לא מן הנמנע כי יתאפשר למעסיק "לחזור" אל העובד. ואולם, ביה"ד הארצי אבחן הלכה זו וקבע כי ההלכה תהא שונה אם העובד כבר לא עבד אצל החברה לאחר קבלת השומה, כך שלא ניתן לומר לגבי אותו מקרה כי החברה הסכימה על דרך התנהגות להמשיך לשלם לעובד את שכרו על פי אותו חישוב.

בית הדין מציין כי במקרה שלפנינו, ההודעה מאת מס הכנסה נמסרה למעסיקה בעוד העובד עובד אצלה, אולם המעסיקה בחרה שלא לקזז סכומים ממשכורתו של העובד ובוודאי שאינה יכולה המעסיקה לעשות כן בדרך של קיזוז בתביעה זו.

 

בית הדין פוסק סכומים נוספים לעובד עבור דמי חגים, הפרשי שכר עבודה ביום ו', פדיון חופשה שנתית, הפרשה לקרן השתלמות, ושכר עבודה עבור חודשו האחרון של העובד בעבודה.

 

לגבי הזכאות להודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים:

רשות האוכלוסין וההגירה ערכה שימוע לעובד לפני מתן הוראת שהייה במתקן חולות בהתאם להוראת החוק למניעת הסתננות ולהבטחת יציאתם של מסתננים מישראל.מאחר שהשימוע ברשות נערך לעובד 5 ימים לאחר שעזב את עבודתו, ברי כי יש קשר בין עזיבתו את עבודתו לזימונו לשימוע ע"י משרד הפנים לפני מעבר למרכז חולות.

בית הדין מציין כי נסיבות ההעסקה במקרה דנא דומות לנסיבות שנדונו במקרים אחרים בבתי הדין האזוריים לעבודה, אשר בהם נקבעה זכאות לפיצויי פיטורים למבקשי המקלט אשר פג תוקף אשרת העבודה שלהם. קביעה זו יונקת חיותה מההלכה שנקבעה בבית הדין הארצי לעבודה לפיה הפסקת עבודה בשל פקיעת תוקף אשרה של עובד זר (בדומה למבקש מקלט) מזכה אותו בפיצויי פיטורים.

לפיכך, זכאי העובד, שסיים את עבודתו בשל העברתו למרכז חולות, לפיצויי פיטורים. רכיב פיצויי פיטורים נכלל במסגרת הפנסיה שנפסקה במסגרת פסק דין זה.

עם זאת, בית הדין מציין כי העובד ידע על זימונו לשימוע ולחולות למצער מספר ימים לפני שעזב והיה על העובד להודיע למעסיקה. העובד לא הודיע על עזיבתו. משכך, יש מקום לקזז את דמי ההודעה המוקדמת בסך 4,715 ₪ מרכיבי התביעה שנפסקו לטובתו של העובד.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות