פסיקה עדכנית: בוטלו פיטורי עובד עמותה כי לא הוכח שהחלטת הפיטורים התקבלה על ידי ועד העמותה

פסיקה עדכנית: בוטלו פיטורי עובד עמותה כי לא הוכח שהחלטת הפיטורים התקבלה על ידי ועד העמותה

סע"ש 19129-11-15 יעקב בן אפרים נ' האגודה למען הקשיש

ערכאה: בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע

ניתן ביום: 20.4.2016

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

פסק הדין נוגע לעובד שהועסק במשך עשר שנים כאיש אחזקה ונהג במרכז לקשישים שהפעילה המעסיקה שהיא עמותה. העובד זומן לשימוע ולאחר מכן פוטר. לטענת העובד, השימוע לא נעשה כדין. כמו כן טוען העובד כי פיטוריו נובעים ממניעים פסולים וזרים, אינם כדין ויש לבטלם. זאת, מכיוון שסיבת הפיטורים היא שהוא ביקש לנסות ולשוחח עם מפקחת אזורית מטעם משרד העבודה והרווחה על מנת לספר לה על תלונות של קשישים במרכז היום שהגיעו לידיעתו. לטענת המעסיקה, פיטוריו נובעים מהתנהלותו הלא תקינה של העובד.

 

הכרעת בית הדין:

לגבי השימוע בית הדין פוסק כי אכן לא נעשה לעובד שימוע כדין. לא הוכח כי העובד קיבל זימון לשימוע, כך שאין לדעת מה הטענות שהיו למעסיקה נגד העובד אתן היה עליו להתמודד. כמו כן, מכתב הפיטורים נמסר לעובד עוד באותו יום.

בית הדין מגיע למסקנה, מתוך פרוטוקול הישיבה שנטענת להיות שימוע, שהסיבה העיקרית, אם לא היחידה, היא פנייתו של העובד למפקחת. פנייה למפקחת להתלונן או לדווח על עניינים אלה או אחרים אינה יכולה, לכאורה, כשהיא לעצמה, להצדיק פיטורים. בית הדין מציין כי אם לטענת המעסיקה היו סיבות נוספות לשימוע היה עליה להביאן בפני העובד בצורה ברורה ומסודרת כדי שיוכל להזים אותן, וזאת לא עשתה. שיחות קודמות שבוצעו עם העובד, ובהם נטען באופן כללי ביותר על "השגות" בדבר התנהלותו של העובד, לא ייחשבו לשימוע כדין, ואין בהם כדי להצדיק את פיטורי העובד.

ואולם, על אף שהשימוע פגום, בית הדין סובר שאין מקום לפסוק פיצויים בגין כך לעובד, כיוון שהתוצאה הסופית שבית הדין מגיע אליה היא שיש לבטל את החלטת הפיטורים ולהורות על השבתו של העובד לעבודה תוך תשלום מלוא השכר מיום הפסקת עבודתו.

בית הדין מציין כי לא הוצג בפניו תקנון המעסיקה או כל מסמך הנוגע לתקנון שנתקבל במעסיקה. המעסיקה היא עמותה ועליה לפעול בהתאם להוראות הדין החלות עליה, קרי הוראות חוק העמותות, התש"ם-1980. עמותה רשאית להגיש לרישום תקנון משלה, אך בהעדר תקנון אחר שאושר כדין – התקנון החל עליה הוא התקנון המצוי בתוספת הראשונה לחוק. לפי סעיף 25 לחוק העמותות, התש"ם-1980, "הועד ינהל את ענייני העמותה ובידיו תהיה כל סמכות שלא נתייחדה בחוק זה או בתקנון לאסיפה הכללית או למוסד אחר ממוסדות העמותה". הסמכות לניהול ענייני העמותה במה שנוגע לפיטורי עובדים לא נתייחדה בחוק העמותות או בתקנון לאסיפה הכללית או למוסד אחר ממוסדות העמותה ולכן היא רק בסמכות הוועד. בית הדין מציין כי לא הוצגה בפניו כל החלטה של ועד העמותה המעסיקה הקובעת את פיטוריו של העובד. מכאן, שפיטוריו של העובד לא נעשו כדין, אינם תקפים והם בטלים מעיקרא. לאור האמור, נקבע כי על המעסיקה להשיב את העובד לעבודתו אצלה לאלתר ולשלם את מלוא שכרו מיום הפסקת עבודתו עד להשבתו.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות