פסיקה עדכנית: מעסיקה חוייבה בתשלום פיצוי לעובדת משק בית שפוטרה בהריון בשל חשד לגניבה

פסיקה עדכנית: מעסיקה חוייבה בתשלום פיצוי לעובדת משק בית שפוטרה בהריון בשל חשד לגניבה

תע"א 11423-09 אלברטה סקורה נ' כוכבה מזרחי

ניתן ביום: 4.1.2014

ערכאה: בית דין אזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המשפטית בחשב:

 

פסק הדין עסק בעובדת משק בית שפוטרה כחצי שנה לאחר היוודע למעסיקתה שהיא בהריון.  לטענת העובדת, היא פוטרה בשל ההריון ומאחר והמעסיקה סירבה להעביר כספים עבורה לביטוח לאומי. בתביעתה, דרשה העובדת פיצוי עד לתום התקופה המוגנת, פיצוי בגין עוגמת נפש ובגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, וכן פיצויי פיטורים וזכויות נוספות.

לעומת זאת, המעסיקה טענה כי העובדת פוטרה בשל נסיון גניבה במהלך העבודה. לכן, גם אם ייקבע כי העובדת זכאית לפיצויי פיטורים, הרי שיש לשלול אותם ממנה בשל ניסיון הגניבה.

מבחינה עובדתית, העובדת, שהיתה בעלת וותק של שנתיים, הועסקה במשק בית בביתה של המעסיקה, 2.5 פעמים בחודש בממוצע.

בית הדין קיבל את גרסת המעסיקה כי העובדת פוטרה לאחר שהתגלה כי העובדת מנסה לגנוב מביתה פריטים יקרי ערך. לאחר הארוע, המעסיקה הגישה תלונה למשטרה ופיטרה את העובדת. בית הדין קבע כי  הריונה של העובדת לא היה הסיבה לפיטורים, אלא נסיון הגניבה.

עם זאת, המעסיקה שידעה על הריונה של העובדת הייתה מחוייבת מכוח חוק עבודת נשים לפנות לקבלת היתר לפיטורי העובדת. משלא עשתה כן, הרי שעברה על איסור פיטורי אישה בהריון לפי סעיף 9(א) לחוק עבודת נשים. כבר נפסק, כי האיסור על פיטורי עובדת במהלך ההיריון ללא קבלת היתר הינו איסור מוחלט ללא קשר לסיבת הפיטורים, החל על כל מעסיק. פיטורים בניגוד לחוק עבודת נשים בטלים מעיקרם, ועובדת שפוטרה בתקופת ההריון בניגוד לחוק, תהיה זכאית לפיצוי הפסד השתכרות בעבור כל אותם הסכומים שהיו משתלמים לה אלמלא פוטרה שלא כדין, ובכלל זה שכר עבודה עד למועד הלידה, שכר עבודה בתקופה המוגנת שלאחר הלידה, דמי הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים. 

סעיף 13 לחוק עבודת נשים קובע כי שיעור הפיצויים שיש לפסוק לעובד או עובדת שפוטרו בניגוד לאיסור הפיטורים לא יפחת מ-150% מהשכר שהיה מגיע להם במהלך התקופה המזכה. לכן, פסק בית הדין כי המעסיקה תשלם לעובדת פיצוי בגובה 150% מהשכר שהיתה העובדת מקבלת בגין 5.25 חודשי עבודה (2.25 חודשים ממועד הפיטורין עד הלידה, חודשיים בתום תקופת הלידה וחודש הודעה מוקדמת). בסך הכל נפסק לעובדת בעבור רכיב זה פיצוי בסך של 4,823 ₪.

 

לגבי תביעת העובדת לפיצויי פיטורים, בית הדין קבע כי אין לשלול מהעובדת את פיצויי הפיטורים להם היא זכאית בגין פיטוריה. ואולם, לאור מסקנתו של בית הדין שהמעסיקה פיטרה את העובדת לאחר שחשדה שהעובדת ניסתה לגנוב ממנה, ולאחר בחינת מכלול השיקולים, קבע בית הדין כי יש להפחית את פיצויי הפיטורים בשיעור של 20%.

 

לגבי תביעת העובדת לפיצוי מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ועוגמת נפש, קבע בית הדין כי תחולתו של חוק שוויון הזדמנויות מסויגת למקום עבודה המעסיק ששה עובדים ויותר, ומאחר והמעסיקה העסיקה רק את העובדת, החוק אינו חל במקרה זה. כמו כן, מאחר ופיטורי העובדת לא היו מחמת הריונה אלא מתוך חשד לניסיון גניבה, בית הדין לא מצא מקום לפסוק לעובדת פיצוי בגין עוגמת נפש שהוא פיצויי המוענק במקרים חריגים. 

לפסק הדין – לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות