בית הדין הארצי לעבודה קיבל את ערעור המדינה והשית על בני זוג קנס של 9,000 ₪ כל אחד בגין העסקה לא חוקית במשק הבית

בית הדין הארצי לעבודה קיבל את ערעור המדינה והשית על בני זוג קנס של 9,000 ₪ כל אחד בגין העסקה לא חוקית במשק הבית

מאת: רשות האוכלוסין וההגירה

יחידה: אגף דוברות והסברה

נושא: אכיפה, עובדים זרים

תאריך פרסום: 09.02.2017

 

בית הדין הארצי לעבודה, בדיון שנערך בפני השופטת רונית רוזנפלד, השופט אילן איטח והשופט סיגל דוידוב-מוטולה, קיבל לפני ימים אחדים את ערעורה של רשות האוכלוסין וההגירה והשית על בני זוג ממרכז הארץ קנס על סך 9,000 ₪ כל אחד בגין העסקת עובדת זרה במשק הבית, בניגוד לחוק.

בחודש ספטמבר 2011, במהלך ביקורת שנערכה על ידי פקחים של רשות האוכלוסין וההגירה בביתם של בני הזוג בכפר שמריהו, נמצא כי בני הזוג העסיקו בביתם כחודשיים עובדת זרה בעבודת משק בית, ללא היתר וללא ביטוח רפואי, זאת בניגוד לחוק עובדים זרים, התשמ"א-1991 (להלן חוק עובדים זרים). על רקע זה, הוגש בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כתב אישום כנגד בני הזוג. בחודש יולי 2015, ולאחר הסדר טיעון אליו הגיעו הצדדים, הורשעו בני הזוג (על פי הודאתם) בביצוע העברות המיוחסות להם- העסקת עובד זר ללא היתר וללא ביטוח רפואי.

לאחר שבית הדין שמע את טענות הצדדים לעונש, גזר את דינם של המשיבים והטיל עליהם קנס על סך 12,000 ₪ והתחייבות בסכום של 58,400 ₪ להימנע במשך 3 שנים מביצוע עבירה לחוק חוק עובדים זרים. בהחלטתו ציין בית הדין כי בשל העובדה כי מדובר בבני זוג נשואים, המהווים תא משפחתי אחד ויחידה כלכלית אחת,  יש להטיל את הקנס על שני בני הזוג ביחד.

 גזר הדין הנ"ל קבע מתחם ענישה אחד לבני הזוג ובסופו של דבר גזר עונש אחד אשר חולק בין שניהם, מבלי שניתן ביטוי לחומרת העברה של העסקת עובדת זרה במשק הבית לתקופה ממושכת של חודשיים, עם לינה וללא ביטוח רפואי.

 כפועל יוצא מגזר דין זה, ובשל העובדה כי הקנס ניתן על בני הזוג יחדיו בניגוד לעקרון של ענישה אינדיבידואלית,  הגישה התביעה של רשות האוכלוסין וההגירה באמצעות פרקליטות המדינה ערעור בבית הדין הארצי לעבודה, בו עתרה להטיל קנס על כל אחד מבני הזוג בנפרד בהתאם למתחם הענישה, זאת לאור תיקון 113 לחוק העונשין, התשל"ז- 1997.

 בסופו של דיון, החליט הרכב השופטים בערכאת ערעור לקבל את ערעור הרשות ולהשית על כל אחד מבני הזוג קנס נפרד, בשיעור 9,000 ₪, לכל אחד מבני הזוג.

בפסק הדין הבהירו השופטים: "בית הדין האזורי קבע מתחם ענישה לכל אחת מן העבירות- העסקה שלא כדין והעסקה ללא ביטוח רפואי. אלא, שבעת גזירת הדין דחה בית הדין האזורי את טענת המדינה כי יש להטיל קנס על כל אד מהמשיבים בנפרד, ותחת זאת קבע כי משעסקינן ביחידה כלכלית אחת ומשהעבירות "הניבו רווח מצרפי לא המשפחתי כמכלול", הרי ש"יש לגזור את מלוא הקנס באותו אופן, על היחידה הכלכלית ככזו, דהיינו על שני בני הזוג ביחד". בכך נפלה שגגה בגזירת הדין. היה על בית הדין להטיל על כל אחד מהמשיבים בנפרד קנס הולם ולא לקבוע קנס הולם שיחולק בין בני הזוג."

 ברשות האוכלוסין וההגירה הביעו סיפוק מפסק הדין אשר אימץ באופן מלא עיקרון של ענישה אינדיבידואלית שחל אף על בני זוג שמנהלים משק בית משותף ומהווים יחידה כלכלית אחת, והבהיר כי עבירות בתחום העסקת עובדים זרים הן עבירות פליליות לכל דבר ויש למגרן באופן מוחלט. ההחלטה כאמור מאפשרת להיאבק בתופעה הפסולה של העסקת עובדים זרים בניגוד לחוק בכלל, ובתופעה הבלתי פוסקת של העסקת עובדים זרים בניגוד לחוק במשקי בית בפרט.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות