פסיקה עדכנית: עובד התפטר אך המעסיק נתן מכתב פיטורים- המעסיק חוייב בפיצויי פיטורים והודעה מוקדמת

פסיקה עדכנית: עובד התפטר אך המעסיק נתן מכתב פיטורים- המעסיק חוייב בפיצויי פיטורים והודעה מוקדמת

ס"ע 47835-06-11 זוהר אביב נ' אורי ארצי (טכנודור שערים אוטומטיים)

ניתן ביום: 30.12.2013

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המשפטית בחשב:

 

פסק הדין עוסק בעובד שהועסק כאיש מכירות. העובד לא היה מרוצה מעבודתו וביקש להתפטר. המעסיק הוציא לעובד מכתב פיטורים, ולפיו: "עקב ארגון העסק וארגון מצבת העובדים אנו נאלצים לפטר אותך". במכתב הפיטורים נקבע מועד סיום יחסי העבודה.

 

העובד תבע פיצויי פיטורים, חלף הודעה מוקדמת וזכויות נוספות, כגון פדיון חופשה, דמי הבראה, פיצוי בגין אי הפרשה לפנסיה, שכר עבודה של חודשיים, ופיצוי בגין עוגמת נפש.

 

לעומתו, המעסיק טען כי בשיחה שביצעו המעסיק ואשתו עם העובד, העובד הודיע להם כי הוא עוזב את העסק כי אין לו "קארמה" טובה עם העסק. בכך התפטר העובד בשיחה זו. לטענת המעסיק, מתוך רצון טוב ועל מנת שיוכל העובד לקבל דמי אבטלה, נתן לו המעסיק מכתב פיטורין. כעת לטענת המעסיק, משתמש העובד במכתב תמים זה כ"עוקץ" לבסיס תביעה זו.

לטענת המעסיק, מאחר והעובד התפטר מרצונו, הוא אינו זכאי לפיצויי פיטורים וחלף הודעה מוקדמת.

 

הכרעה:

בית הדין קבע כי מהראיות עולה שהעובד לא היה מרוצה מעבודתו וביקש לסיים את יחסי העבודה.

עם זאת, המעסיק מסר בידי העובד מכתב פיטורים ובו הודעה על סיום עבודתו של העובד אצלו ולכן לעובד עומד הכלל של מסמך בכתב כנגד עדות בעל פה. למכתב הפיטורים אין השלכות לעניין קבלת כספים מהמל"ל מאחר ומן העדויות התברר כי העובד לא ביקש לקבל דמי אבטלה.

לפיכך משהמעסיק הוציא מכתב פיטורים עליו לשאת בהשלכות הכספיות של המכתב ואין לו להלין אלא על עצמו שהוציא מכתב זה לעובד.

כיוון שכך, פסק בית הדין כי המעסיק ישלם לעובד פיצויי פיטורים ותמורת הודעה מוקדמת.

 

לגבי תביעת העובד לפדיון חופשה, בית הדין ציין כי לפי חוק חופשה שנתית, על המעסיק חלה חובה לנהל פנקס חופשות בו מפורטים ימי החופשה בתשלום אשר נטלו עובדיו. כבר נקבע כי מעסיק אשר אינו מנהל פנקס חופשות עליו נטל הראיה להוכיח כי אכן נתן לעובדו ימי חופשה בתשלום. במקרה זה, תלוש השכר של העובד לא ציין את ימי החופשה המנוצלים על ידו, ולכן ביה"ד חייב את המעסיק בתשלום דמי חופשה, בסך של 7,192 ₪ בעבור 12 ימי חופשה.

 

דמי הבראה–  נפסקו לעובד דמי הבראה בסך 2,106 ש"ח.

 

שכר עבודה– העובד תבע שכר של שני חודשי העבודה האחרונים שלא שולמו לו. בית הדין קבע כי יחסי העבודה הסתיימו והעובד כבר לא עבד בחודשים אלו, ולכן הוא לא זכאי לשכר עבודה עבורם. עם זאת, מאחר והעובד זכאי לתמורת הודעה מוקדמת בשל מכתב הפיטורים שנתן לו המעסיק, הוא יקבל חלק משכר חודשים אלו כתמורת הודעה מוקדמת.

 

פנסיה- המעסיק ניכה משכרו של העובד כספים לקרן הפנסיה וכספים אלו לא הועברו מלכתחילה לקרן. בית הדין קבע כי מהעדויות עולה כי מדובר בטעות לא מכוונת, שהמעסיק ביקש לתקנה מאחור יותר באמצעות העברת מרבית הכספים לקופת העובד. בית הדין קבע כי על המעסיק להשלים לעובד סך של 4,924 ₪ בגין יתרת אי הפרשה לפנסיה.

 

פיצוי בשל  נזקים ועוגמת נפש- תביעת העובד ברכיבים אלו נדחתה, שכן העובד לא היה מרוצה מעבודתו, לכן בעזיבתו את עבודתו אצל המעסיק לא נגרמה לו עוגמת נפש. כמו כן לא הוכח שלעובד נגרם נזק כלשהו.

 

הודעה על תנאי עבודה-  בית הדין פסק, כי על פי דין היה על המעסיק להמציא לעובד הודעה על תנאי עבודתו. המעסיק לא נהג כך ופעל בניגוד לדין. על פי הדין, במקרים כגון אלו הנטל עובר למעסיק באשר להוכחת תנאי עבודתו של העובד. ואולם, משלא נתבע כל רכיב בגין מעשה זה של המעסיק אין מקום לפסוק פיצוי בגין כך.

 

מהסכומים שנפסקו לטובת העובד קיזז בית הדין את הסכומים שתבע המעסיק בתביעת הנגד, שכן בית הדין מצא כי מהראיות עולה כי העובד עשה שימוש בטלפון הנייד של עסק המעסיק לאחר סיום עבודתו, במנוי של המעסיק לכביש 6, וכן בדלק על חשבון המעסיק.

 

לפסק הדין- לחץ כאן

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות