חישוב תשלום דמי הבראה לעובדים ששהו בחופשה ללא תשלום

חישוב תשלום דמי הבראה לעובדים ששהו בחופשה ללא תשלום

זכאותם של העובדים במשק להשתתפות המעביד בדמי הבראה מעוגנת בהוראותיו של צו ההרחבה שהרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הסתדרות העובדים הכללית החדשה לבין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, ובו נקבעו תנאי התשלום להשתתפות המעביד בהוצאות ההבראה והנופש של העובדים (להלן: "צו ההרחבה").

הצו קובע:

  • עובד יהיה זכאי לקצובת הבראה, רק לאחר שהשלים את שנת עבודתו הראשונה במקום עבודתו.
  • במקרים בהם קצובת ההבראה משולמת פעם בשנה, הקצובה תשולם באחד מחודשי הקיץ, מחודש יוני ועד חודש ספטמבר, אלא אם הוסכם או נהוג מועד אחר במקום העבודה.
  • עובד שעד למועד תשלום דמי ההבראה טרם השלים שנה במקום העבודה, יקבל את דמי ההבראה במועד החלוקה הבא. בדמי ההבראה שיקבל תשוקלל גם חלקיות השנה הקודמת לאותה שנה.
  • לעובדים במשרה חלקית תשולם קצובת ההבראה באופן יחסי לחלקיות המשרה. כלומר, יש להכפיל את מספר ימי הזכאות במחיר ליום הבראה ובחלקיות המשרה.

וותק

כפי שנקבע בפסיקה, מעצם מהותה של חופשה ללא תשלום יחסי עובד-מעביד נמשכים בעת אותה חופשה. מכאן, שבמהלך חופשה ללא תשלום הוותק של העובד לצורך חישוב דמי הבראה נמשך ((עב (י-ם) 2889/08 תעא (י-ם) 2889-08, דיון מה/42-3 (ארצי)).

לדוגמה: עובד עבד 5 חודשים ויצא לחל"ת של 4 חודשים, לאחר החל"ת חזר העובד ל 6 חודשים נוספים. לצורך חישוב שנת הוותק של העובד לצורך תשלום דמי הבראה, ילקחו בחשבון כל החודשים בהם התקיימו יחסי עבודה, כלומר 5+4+6 = 15 חודשים, כך שהעובד נמצא בשנת עבודתו השנייה לצורך חישוב זכאותו לימי הבראה.

עבודה בפועל

צו הרחבה בדבר תשלום דמי הבראה קובע כי לעובדים במשרה חלקית תשולם קצובת ההבראה באופן יחסי לחלקיות המשרה. כלומר, העובד יקבל דמי הבראה רק בגין תקופות של עבודה בפועל ולא יהיה זכאי לתשלום בגין תקופה בה לא עבד ושהה בחל"ת.

אותה דוגמה: עובד עבד 5 חודשים ויצא לחל"ת של 4 חודשים. לאחר החל"ת חזר העובד ל 6 חודשים. לצורך חישוב התשלום יחושבו רק החודשים בהם העובד עבד בפועל. לכן, את דמי ההבראה המגיעים לעובד (תעריף דמי הבראה * מספר ימי הבראה) יש לחלק ל 12 חודשים ולשלם לעובד רק בעבוד חודשי עבודתו, כלומר בעבור 11 חודשים (5+6).

ללא תשלום יוצרת מצב של "השעיית" חוזה העבודה, אשר במהלכה יחסי העבודה "מוקפאים", העובד לא צובר זכויות והמעסיק אינו מחוייב בתשלומים לעובד, לרבות דמי הבראה. אם כן, במקרה בו המועד לתשלום דמי הבראה חל בתקופה בה העובד שוהה בחל"ת, המעסיק פטור מלשלם לעובד דמי הבראה עד למועד הבא בו ישלם לעובדים דמי הבראה, ואז ישלם לעובד גם בעבור החלק היחסי של התקופה הקודמת ליציאה לחל"ת.

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות