האם מותרת העסקת יולדת בשעות נוספות?

האם מותרת העסקת יולדת בשעות נוספות?

שאלה:

האם מעסיק יכול לחייב עובדת שנמצאת בתקופה שלאחר לידה וזכאית לשעת הנקה, לעבוד בשעות נוספות?

 תשובה:

סעיף 10 לחוק עבודת נשים קובע, כי מעביד אינו יכול להעסיק עובדת בעבודת לילה או במנוחה שבועית, במהלך ארבעת חודשים מתום חופשת הלידה, גם כאשר יש לו היתר כנדרש, אלא אם כן נתנה העובדת את הסכמתה לכך בכתב. זאת, למעט מקומות עבודה שמנויים בסעיף 2(ג) לחוק, שבהם לא חל האיסור הנ"ל, וניתן להעסיק עובדת לאחר חזרתה מחופשת לידה בעבודת לילה ובמנוחה שבועית גם ללא הסכמתה לכך בכתב.

אם כן, חוק עבודת נשים קובע במפורש כי על מעסיק של יולדת חלות הגבלות מסויימות לעניין העסקתה של היולדת במנוחה שבועית ובלילה. ואולם, החוק אינו קובע במפורש הגבלות כלשהן בחוק לעניין העבדה בשעות נוספות.

לכן, עולה השאלה, האם מעסיק יכול לחייב עובדת שחזרה מחופשת לידה לעבוד בשעות נוספות.

על אף שאין הגבלה מפורשת, נראה כי כל עוד האישה זכאית לשעת הנקה על פי החוק, המעסיק לא יוכל להעסיקה בשעות נוספות, שכן העסקה כזו סותרת את הוראות החוק הנוגעות לשעת הנקה.

לפי סעיף 7(ג)(3) לחוק עבודת נשים, אישה רשאית להעדר מעבודתה מתום חופשת הלידה עד תום ארבעה חדשים מאותו יום – שעה אחת ביום, בתנאי שהיא מועסקת במשרה מלאה כנהוג במקום עבודתה, או שהיא מועסקת משרה שהיקפה 174 שעות בחודש לפחות, לפי הנמוך (תיקון מס' 56 לחוק עבודת נשים, מיום 30.3.2017). היעדרות זו היא בנוסף להפסקות המותרות על-פי חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951, ואין מנכים אותה משכר עבודה. יצויין כי ביום 28.7.2016 תוקן חוק עבודת נשים, ונקבע כי זכות זו תיקרא "שעת הורות", וכי שני בני הזוג יוכלו לחלוק את זכות זו, ולנצלה לסירוגין, והגבר אף יוכל לנצלה במלואה לבדו, בכפוף לתנאים שנקבעו לכך בחוק, ואין זה המקום לפרטם.

כלומר במשך תקופה של 4 חודשים מתום תקופת חופשת הלידה המעסיק מחוייב לאפשר לעובדת לעבוד שעה אחת פחות ביום מהיקף משרתה המלא, מבלי לפגוע בשכרה. ברור שאם המעסיק מחוייב להעסיק אותה בתקופה זו שעה אחת פחות מהיקף משרה מלאה, אזי אסור לו להכריח אותה לעבוד בשעות העולות על משרה מלאה.  

כמו כן, מהות ההוראה בחוק עבודת נשים הנוגעת לשעת הנקה הינה לאפשר לעובדת להקטין את היקף משרתה בשעה אחת מבלי ששכרה יפגע, כדי שהאם העובדת תוכל להתמסר לטיפול ברך הנולד ועם זאת להמשיך העבודתה הסדירה.  לכן, דרישה מצד המעסיק כי העובדת תעבוד שעות נוספות באה בסתירה למהות של הוראה זו בחוק.

לסיכום, מעסיק אינו יכול לחייב עובדת לעבוד בשעות נוספות במשך תקופה של 4 חודשים מתום תקופת חופשת הלידה.

 ואולם, לגבי התקופה שלאחר תום ארבעה חודשים מתום חופשת הלידה- אין כל הגבלה חוקית להעסקה בשעות נוספות בתקופה זו.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות