פיטורים בסמוך לפני סוף שנת העבודה הראשונה

פיטורים בסמוך לפני סוף שנת העבודה הראשונה

סעיף 1 לחוק פיצויי פיטורים, קובע את הזכות לקבל פיצויי פיטורים למי שעבד ברציפות שנה אחת לפחות ופוטר. סעיף 3 לחוק מהווה חריג לכלל זה. הסעיף קובע חזקה כי פיטורים סמוך לפני סוף שנת עבודה ראשונה, יראו אותם – אם לא הוכח היפוכו של דבר – כאילו נעשו מתוך כוונה להימנע מחובת תשלום פיצוי פיטורים ואין פיטורים כאלה פוגעים בזכות הפיצויים.

לפי הפסיקה, לא נקבע מהי תקופת זמן שתיחשב "סמוך" לסיום שנת העבודה הראשונה, אלא נקבע  כי לפרש מונח זה בהתאם לנסיבותיו של כל עניין. כלומר, גם עשרה חודשים עשויים להיחשב כמועד הסמוך לתום השנה הראשונה, ואולי אף פחות מכך.

לפי החזקה, פיטורים בסמוך לתום השנה הראשונה נעשו כדי להימנע מתשלום פיצויים, ולכן המעביד יהיה חייב בתשלום הפיצויים לעובד. ואולם, מדובר בחזקה הניתנת לסתירה.  בפסיקה נקבע כי החזקה נסתרת רק אם עולה בידי המעסיק להוכיח כי לא היתה לו כוונה להתחמק מתשלום פיצויי הפיטורים, בין אם הפיטורים נעשו על רקע ענייני-מקצועי ובין אם לאו. את הטענה כי הפיטורים לא נעשו כדי להימנע מחובת תשלום פיצויי הפיטורים, ניתן להוכיח לא רק על-פי הראיות שהגיש המעביד, אלא גם לפי ראיות שהגיש העובד. דרישת הפסיקה היא כי הטענה תוכח באמצעות "ראיות", להבדיל מ"השערות", "סברות" וכיוצא באלה, כלומר מדובר בנטל הוכחה כבד על המעביד. עם זאת, הפסיקה קבעה, כי המעביד אינו חייב להוכיח כי היה זכאי לפטר את העובד בנסיבות המצדיקות שלילת פיצויי פיטורים. כל אשר עליו להוכיח הוא, כי מניעיו לפיטורים לא היו הרצון להימנע מתשלום פיצויי פיטורים (ראה דב"ע תש"ן/141-3 רהיטי דורון בע"מ נ' מאיר פרוינד, ניתן ביום 16.10.1990בבית הדין הארצי לעבודה).

כמו כן, בפסיקה נקבע שפיטורי עובד לאלתר ללא מתן הודעה מוקדמת בסמוך לסוף שנת העבודה, מהווים תימוכין לכך שהפיטורים נעשו כדי להימנע מתשלום פיצויי פיטורים. כלומר, פיטורים שנעשים באופן הזה גורמים להכבדת נטל ההוכחה על המעביד ומקשים עליו להוכיח כי הפיטורים לא נעשו מתוך כוונה להימנע מחובת תשלום פיצויי פיטורים, אלא שהם היו על רקע אחר (ע"ע 122/03 אבנר וקסמן נ' "אי.טי.סי" 24 מסביב לשעון, ניתן ביום 7.1.07, בבית הדין הארצי לעבודה).

חשוב לציין, כי החזקה בסעיף 3 לחוק נוגעת רק לפיטורים בסמוך לתום שנת העבודה הראשונה, ולא להתפטרות, אף אם היא אחת מההתפטרויות המזכות את העובד בפיצויי פיטורים. דהיינו, עובד המתפטר בטרם מילא שנת עבודה רצופה אחת בעבודה, אינו זכאי לפיצויי פיטורים, אף אם התפטר בעילה המזכה אותו בפיצויי פיטורים, ואפילו אם התפטרותו סמוכה לתום השנה הראשונה לעבודתו (דב"ע לה / 14-2 ניצה נדלר ואח' נ' יצחק שלייפר ואח', ניתן ביום  2.12.75 בבית הדין הארצי לעבודה).


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

חוק פיצויי פיטורים קרא עוד ...
הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
חזרה מהתפטרות או פיטורים קרא עוד ...
חישוב פיצויי פיטורים לעובד שהופרשו לזכותו הפרשות פנסיוניות בהתאם לצו ההרחבה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות