פסק דין: התנכלות תעסוקתית – קווים לדמותה

פסק דין: התנכלות תעסוקתית – קווים לדמותה

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה

ניתן ביום 19.6.2019

סוזנה איוונוב נ' לי – בר קייטרינג יפרח בע"מ

עובדות המקרה:

עניינו בעובדת אשר שהועסקה כעובדת כללית בחדר אוכל של בסיס צבאי על ידי חברת קייטרינג חיצונית.

העובדת טענה שבמהלך תקופת עבודתה סבלה מהתנכלות תעסוקתית המזכה אותה בפיצוי, אשר התבטאה בין היתר בהטלת משימות רבות באופן שאינו שוויוני לשאר העובדים, צעקות, קללות והשפלות מצד הממונים עליה, איומים על העובדת שתפוטר מעבודתה וכן אי התחשבות במצבה הבריאותי הלקוי של העובדת.

דיון והכרעה:

בית הדין לעבודה קבע כי לא עלה בידי העובדת להוכיח את טענותיה ואף מצא כי המעסיקה התחשבה בעובדת ובמצבה הבריאותי שכן המעסיקה העבירה את העובדת לעבור בחדר אוכל עם פחות עבודה, וזאת לאור תלונות העובדת על מצבה הבריאותי הלקוי. על כן , "משלא נמצאו תימוכין אובייקטיבים לתחושותיה הסובייקטיביות של העובדת – התביעה לפיצויה בגין העסקה פוגענית נדחית."

יחד עם זאת, בית הדין חזר והדגיש כי המשפט הישראלי מעניק הגנה מהתנכלות בעבודה ומהעסקה פוגענית וכי למרות שהתעמרות בעבודה או התנכלות תעסוקתית לא עוגנו בחוק באופן מפורש, אין בהיעדר העיגון החקיקתי כדי למנוע הגשת תביעות בעילה זו, ובמקרים החריגים המתאימים ניתן יהיה לפסוק פיצוי בגין הפרת חוזה העבודה מצד המעסיק באופן שגרם לעובד עגמת נפש (כפי שניתן פיצוי בפרשת מנחם נפתלי נ' משרד ראש הממשלה ואח' [פורסם בנבו] (10.2.16)  

בית הדין פירט כי התנכלות הינה התנהלות המהווה משום פגיעה בעובד או השפלה לאורך זמן ובאופן חוזר ונשנה. התנכלות תעסוקתית תתבטא באופן מעשי במגוון של דרכים וביניהם פגיעה מילולית על דרך של צעקות או השמעת ביקורת לא מוצדקת, פגיעה במעמד העובד על דרך של השפלה פומבית או שמועות, מתן משימות מיותרות או משפילות – כל אלה לא כמקרה חד פעמי אלא באופן מתמשך.

בבירור תביעה לפיצוי בשל התנכלות תעסוקתית על בית הדין להתחשב בקשיי ההוכחה של טענה זו וחששם של עובדים אחרים לצאת בפומבי להגנתו של העובד התובע; ומנגד – עליו להתחשב בכך שעלולים להיות מקרים שטענות מסוג אלה יועלו ללא בסיס עובדתי, בין אם על יסוד התחושות הסובייקטיביות של העובד ובין בשל ניסיון להשיג מטרה אחרת. בשל כך, בתביעות מסוג זה על בית הדין   לערוך בירור עובדתי ולהכריע בשאלה האם ההתנכלות הנטענת אכן התרחשה, וזאת על יסוד התרשמות בית הדין ממכלול הראיות והעדויות.

מסקנות:

במקרה הנדון אמנם העובדת לא הצליחה להוכיח את טענותיה, אך מדברי בית הדין עולה כי במדיה וטענותיה היו מוכחת – הרי שהעובדת הייתה זכאית לפיצוי. משכך, לפנינו פסק דין נוסף המחזק את נושא ההתעמרות בעבודה במשפט הישראלי.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
הגבלות על עובד שלא התחסן נגד נגיף הקורונה קרא עוד ...
תשלום לעובד בתקופת בידוד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות