פסיקה עדכנית: שלילת זכות הטיעון של עובדת הביאה לפיטוריה, שלא כדין, בניגוד לחוק עבודת נשים

פסיקה עדכנית: שלילת זכות הטיעון של עובדת הביאה לפיטוריה, שלא כדין, בניגוד לחוק עבודת נשים

סע"ש (ת"א) 30266-04-15 מאור חץ נ' סי – אליאנס בע"מ

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

ניתן ביום: 24.6.2018

בית הדין האזורי לעבודה נדרש להכריע בתביעתה של עובדת כנגד המעסיקה, בטענה כי זו הפרה את הוראות חוק עבודת נשים, תשי"ד-1954 וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988 (להלן: "חוק עבודת נשים ו-חוק שוויון הזדמנויות בעבודה"), בכך שפיטרה אותה בעת שהחלה לעבור טיפולי פוריות. עוד טענה העובדת כי פוטרה שלא כדין, כאשר לא ניתנה לה זכות הטיעון.

לטענת העובדת, על אף שלא הצהירה בגלוי, טרם עריכת השימוע, על טיפולי הפוריות שבכוונתה לעבור, שיתפה לא פעם את אחד ממנהלי המעסיקה וגם מספר עובדים בחברה על כוונתה זו, ומאחר שמדובר במקום עבודה קטן, סביר שהמנהלים ידעו על כך עוד לפני שנערך לה שימוע.

את ייחוס הידיעה למנהלים אף תמכה בעובדה כי עוד באותו היום שבו הודיעה כי תצא ליום חופשה לטובת בדיקות רפואיות (יום התחלת טיפולי הפוריות) קיבלה זימון לפגישה שנקבעה כבר למחרת וכותרתה הייתה – "פגישה עם השותפים", פגישה שלבסוף התבררה כשיחת שימוע בה גם נמסר לה על פיטוריה. כמו כן, רק בתום שיחת השימוע, ולאחר מסירת ההודעה על פיטוריה, סיפרה העובדת למנהליה כי היא צפויה להתחיל בטיפולי פוריות וכי הפיטורים משבשים את תכניותיה, אולם אלו לא משו מהחלטתם לפטרה.

לפיכך, עתרה העובדת לתשלום פיצויים מכוח חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה וכן לפיצוי בשל פיטורים שלא כדין.

לטענת המעסיקה, כוונת העובדת להתחיל בטיפולי פוריות לא הייתה ידועה לה ואילו ההחלטה על פיטוריה התקבלה מסיבות ענייניות ולאור מצבה הכספי של החברה, שנקלעה לקשיים.

הכרעת בית הדין

פיצויים מכוח חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה – ראשית קבע בית הדין כי ההחלטה על פיטורי העובדת התקבלה ממניעים עניינים, על רקע הפסדים אליהם החברה נקלעה ולאור הצורך בצמצום עלויות. בית הדין אף התרשם כי בשיחות קרובות שנערכו בין העובדת לאחד ממנהלי המעסיקה, כפי שטענה להן העובדת, דובר רק באופן כללי על אפשרות עתידית להרות ללא בן זוג. כמו כן, ציין כי העובדה שהעובדת מסרה שהיא יוצאת ליום בדיקות ארוך, אין פירושה לייחס למעסיקה ומי מטעמה "ידיעה" לגבי מהות הבדיקות. בנסיבות האמורות תביעת העובדת לפיצויים מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה נדחתה.

יחד עם זאת נקבע כי אין חולק שהעובדת פוטרה במהלך טיפולי פוריות, שהרי לאחר שנמסרה לעובדת הודעה על פיטוריה (גם אם הדבר נעשה לאחר "ישיבת השימוע" הרשמית), היא הבהירה שהיא מצויה בטיפולי פוריות (מאחר שכבר נקבע לה תאריך לטיפול ראשון טרם עריכת השימוע). בנסיבות אלו חלה ההגנה הקבועה בסעיף 9(ה) לחוק עבודת נשים (איסור פיטורי עובדת המצויה במהלך טיפולי פוריות). זאת בין שנראה בעובדת, במועד פיטוריה, כעובדת שטרם החלה להיעדר עקב טיפולים והציגה אישור מתאים ימים ספורים לאחר מכן ובין שנראה בה כמי שהחלה להיעדר מהעבודה עקב טיפולים בתקופת ההודעה המוקדמת.

פיצוי בשל הליך פיטורים שלא כדין – נפל פגם בהליך פיטורי העובדת. למרות שהעובדת זומנה לשיחה עם שלושת מנהלי המעסיקה, בפועל מטרת השימוע לא התקיימה. לעובדת לא ניתנה הזדמנות להיערך לשיחת השימוע, מטרתה הוסתרה ממנה, ובפועל ההחלטה על פיטוריה נפלה מבלי שניתנה לה האפשרות לשנותה.

העובדה שסיבת הפיטורים הייתה קשורה למצבה הכלכלי של החברה ובהיבט זה, מדובר בפיטורי צמצומים, אינה פוטרת את החברה מעריכת שימוע כדין (ע"ע (ארצי) 1268/01 ו- ע"ע 1323/01 החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות בע"מ- כהן). תכלית השימוע בפיטורי צמצום מתאימה במיוחד למקרים כגון נסיבות פיטורי העובדת, מקום בו נסיבותיה האישיות של העובדת חייבו התייחסות מיוחדת ומשהיה בהן להביא לביטול ההחלטה על הפיטורים.

לפיכך, בשל הכשל הדיוני (אי עריכת שימוע כדין) העובדת נפגעה באופן מהותי ועניין זה הביא לכך שבסופו של דבר, שלילת זכות הטיעון של העובדת הביאה לפיטורים שלא כדין בניגוד לחוק עבודת נשים.

לסיכום, בית הדין פסק כי על המעסיקה לשלם לעובדת פיצוי בגין פיטורים שלא כדין ופיצויים ממוניים בגין הפרת הוראות חוק עבודת נשים.

לפסק הדין המלא – לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...
זכויות עובדים בטיפולי פוריות - סקירה מקצועית קרא עוד ...
עבודת לילה קרא עוד ...
היעדרות הורה לצורך מתן סיוע אישי שאדם עם מוגבלות נזקק לו בשל מוגבלותו, לרבות השגחה, ליווי וטיפול קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות