פסיקה: באילו מקרים מעסיק פטור מביצוע השלמת פיצויי פיטורים לעובד שפרש?

פסיקה: באילו מקרים מעסיק פטור מביצוע השלמת פיצויי פיטורים לעובד שפרש?

סע"ש 65013-03-16 סורינה דינור נ' האקדמיה למוזיקה ולמחול ירושלים

ערכאה: בית הדין האזורי בירושלים

ניתן ביום 16.9.2019

 רקע

בשנת 1981 בית הדין הארצי לעבודה, בפרשת ירחמיאל, פסק בתביעתם של קבוצת עובדים של מועצת פועלי חיפה, כי אינם זכאים להשלמת פיצויי פיטורים בעקבות התפטרותם בהגיעם לגיל 65 (גיל פרישה שנקבע בהסכם קיבוצי מיוחד שחל על הצדדים). בית הדין הארצי קבע כי קביעת גיל הפרישה בהסכם הקיבוצי החל על הצדדים, מהווה סגירת מעגל של תקופת ההעסקה. כך, שבהגיעו של העובד לגיל הפרישה, כל שעליו העובד לעשות הוא לתת "תזכורת למען הסדר הטוב" שכן הפרישה מהעבודה נובעת, במקרה זה, "… מהתנאים החוזיים שחלו על הצדדים במשך תקופת הקשר החוזי". בית הדין קבע שככל שההפקדות לקרן הפנסיה נעשו מכוח הוראת הסכם קיבוצי, ומכיוון שבנסיבות המקרה לא היה אקט של התפטרות או פיטורים, נפסק שלא חלה על המעסיק כל חובה לשלם פיצויים על פי חוק פיצויי פיטורים מעבר לפיצויים שנצברו עבורו בקופה.

עובדות המקרה

התובעות עבדו בתפקידי מנהלה שונים בתקופות שונות ובמשך עשרות שנים, אצל הנתבעת, עמותה המנהלת מוסד אקדמי, עד לסיום העסקתן עם הגעתן לגיל הפרישה כקבוע בחוק גיל פרישה. עם סיום עבודתן, שחררה הנתבעת לתובעות את כספי הפיצויים המופקדים בקופה. מעבר לכך לא שילמה הנתבעת לתובעות הפרשי פיצויי פיטורין.

בכתב התביעה טענו התובעות כי הן זכאיות להשלמת פיצויי פיטורין מעבר לסכומים המופרשים לקופה ברכיב פיצויים, וזאת מכוח הוראות סעיף 11(ה) לחוק פיצויי פיטורים. בכתב הגנתה טענה הנתבעת כי נוכח העובדה שהתובעות פרשו לגמלאות, אין הן זכאיות כלל לפיצויי פיטורין שכן הפנסיה היא חליפתם של פיצויי הפיטורין וכי הוראות סעיף 11ה אינן חלות על מי שהעסקתו הסתימה בדרך של פרישה מעבודה בהגיעו לגיל פרישה.

דיון

תחילה בית הדין בחן את הרקע הנורמטיבי – יחסי הגומלין בין זכאות לפיצויי פיטורים לבין זכאות לגמל וקבע כי שאלת הזכאות של עובד לקבלת פיצויי פיטורים מהמעסיק, במקרה בו יחסי ההעסקה נותקו לאחר גיל הפרישה, הוסדרה בס' 11(ה) הקובע כי עת התפטר עובד לאחר גיל פרישה, הוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. בדברי ההסבר לתיקון מס' 10 לחוק פיצויי פיטורין, שהוסיף את ההוראה הנ"ל, הוסברה התכלית שבחקיקתה: "חוק פיצוי פיטורים התשכ"ג 1963 אינו מאפשר כיום תשלום פיצויי פיטורים לעובדת ולעובד אשר ברצונם להתפטר מהעבודה בהגיעם לגיל הפרישה המקובל (65 בגבר ו60 באשה), ואשר אינם נהנים מזכויות לקצבה על פי חוק או על פי הסכם יחידי או הסכם קיבוצי. מוצע לאפשר לעובדים המתפטרים מהעבודה בגיל הפרישה לקבל פיצויי פיטורים כאילו פוטרו וזאת תוך התחשבות בתשלומים ששילם המעביד לקופת גמל…". משכך, בית הדין קבע, בכי התאם לתכלית האמורה, הזכאות לפיצויי פיטורים בעת התפטרות לאחר גיל פרישה, צריכה להיבחן גם מתוך ראיית ההסדר הפנסיוני שקיים לעובד בעת התפטרותו לאחר גיל פרישה. ביטוי לכך ניתן למצוא בלשון החוק עצמה, המאפשרת לזקוף את הכספים שהופקדו למרכיב הפיצויים בתקופת הגמל, אף במקרים בהם לא נתקיימו התנאים בס' 14 או 20 לחוק פיצויי פיטורים.

שאלת הזיקה בין הזכאות לפיצויי פיטורים (או להשלמתם) לבין זכאות לפנסיה, דהיינו, האם במקרה בו עובד בוטח בביטוח פנסיוני ופרש מהעבודה לאחר גיל פרישה תוך קבלת גמלה, הוא זכאי לקבל, בנוסף, פיצויי פיטורים, העסיקה את בתי הדין לעבודה עוד מקדמת דנא. בפסק הדין המנחה בסוגייה זו, בעניין ירחמיאל, קבע בית הדין הארצי כי התשובה לשאלה, אם לעניין פיצויי פיטורים יש לראות פרישה מהעבודה מחמת גיל כפיטורים, או שאין לראותה כך, תלויה בנסיבות הפרישה, וליתר דיוק בכך, "אם וכיצד הוסדרה הזכות הפנסיונית". אם הוסדרה הזכות הפנסיונית הסדר מלא ומקיף, אין לדבר על פיטורים, אלא על סיים יחסים חוזיים בדרך מיוחדת-מוסכמת, בבחינת גמר חוזה על-ידי ביצועו ומיצוי החוזה כפי שראוהו מראש ובמשך כל השנים.

בית הדין קבע, כי אף עם חקיקתו של חוק גיל פרישה (אשר לא היה בתקופת פרשת ירחמיאל), יש לערוך הבחנה בין שני מצבים לצורך קביעת הזכאות להשלמת פיצויי פיטורים:

המצב האחד, כאשר עובד המגיע לגיל הפרישה הקבוע בחוק, מודיע על התפטרותו, ולחלופין כאשר המעסיק מחליט לפטרו, נערך הליך התפטרות או פיטורים מלא (לרבות על פי החובה למתן הודעה מוקדמת), שאז יש להעדיף את ההסדר שלפי חוק פיצויי פיטורים ולבחון את מרכיב הפיצויים בקופת העובד לעומת זכאותו לפיצויים על פי חוק.

המצב השני, כאשר עובד מחליט על סיום תפקידו בשל הגעתו לגיל הפרישה, ולחילופין אם המעסיק מקבל עבורו החלטה לסיים את תפקידו, כך שהלכה למעשה העובד מממש את זכאותו במישור חוזה ההעסקה, ובמקרה זה יש להעדיף את ההסדר הקבוע בחוק גיל פרישה ולקבוע כי לא נותקו יחסי עובד ומעסיק על דרך של פיטורים או התפטרות.

הכרעה

בית הדין האזורי העובדות פרשו לגמלאות לאחר הגיען לגיל הפרישה שלפי חוק גיל פרישה תוך שהסתיימה "…עבודתן בנתבעת מחמת גיל בלבד", ועל כן פסק כי הן אינן זכאיות לפיצויי פיטורים (או, במקרה זה, להשלמת חוב הוותק לפיצויים) על פי הוראת סעיף 11 (ה) לחוק פיצויי פיטורים.

 

לפסק הדין לחץ כאן
 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

השתהות עובד לפני התפטרות בדין מפוטר- האם היא מבטלת את זכותו לפיצויי פיטורים? קרא עוד ...
זכאות לפיצויים בהתפטרות של מי שמתגייס למשטרה או לשב"ס קרא עוד ...
זכאות לפיצויים בהתפטרות לאחר גיל פרישה קרא עוד ...
זכאות לפיצויים בהתפטרות בשל היבחרות לתפקיד ברשות מקומית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות