מעסיק לא נדרש לקבל היתר מהממונה על חוק עבודת נשים לפיטורי העובדת בהריון שלא מסרה אישור רפואי על ההריון

מעסיק לא נדרש לקבל היתר מהממונה על חוק עבודת נשים לפיטורי העובדת בהריון שלא מסרה אישור רפואי על ההריון

סע"ש 22521-04-17 לירון כהן מזרחי נ' קלאב הוטל טבריה בע"מ

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בנצרת

ניתן ביום: 5.12.2019

עובדות המקרה

העובדת עבדה אצל המעסיק, בית מלון, במשך כ- 14 שנים כברמנית, עד לפיטוריה. עקב בעיות משמעת, זומנה העובדת לשימוע. בשימוע נכחו מנהלת המלון, יו"ר ועד העובדים במלון ומנהל מחלקת מזון ומשקאות. למחרת השימוע נמסר לעובדת מכתב הפיטורים. לאחר קבלתו, ניגשה העובדת למנהלת המלון והודיעה לה כי היא נמצאת בחודש השני להריונה. בתגובה, ביקשה המנהלת מהעובדת אישור בדבר ההיריון. כעבור שבועיים, שלחה מנהלת המלון לעובדת מכתב בו הזכירה כי טרם התקבל האישור הרפואי וניתנה לתובעת שהות נוספת של שלושה ימים להמצאת האישור על ההיריון, וצויין כי ככל שלא יומצא האישור בתוך שלושה ימים, הפיטורים יכנסו לתוקף כמתוכנן.

העובדת הגישה את תביעתה לבית הדין האזורי לעבודה, אליה לראשונה צירפה אישור בדבר ההיריון. העובדת טענה כי פוטרה בניגוד לחוק עבודת נשים, שכן היתה בהיריון במועד הפיטורים, וכן כי השימוע נערך שלא כדין. העובדת טענה כי השימוע נערך למראית עין, שכן המעסיקה אספה ראיות לכאורה בדבר בעיות משמעת והחלטת הפיטורים לא היתה נעוצה בשיקולים עניינים, כאשר המעסיקה לא שבה ושקלה את פיטוריה לאחר שנוגע לה כי היא בהריון. 

דיון והכרעה
בעניין טענת העובדת כי פוטרה בניגוד לחוק עבודה נשים, פסק בית הדין כי יש לדחות אותה, שכן העובדת נמנעה שוב ושוב מלהציג למעסיקה אישור בדבר ההיריון. אין די באמירה של עובדת כי היא בהיריון כדי להקים חובה על פי חוק עבודת נשים לקבלת היתר לפיטורים. הנכון הוא כי ככל שעובדת מתבקשת להציג אישור על הריונה, עליה להציג אישור כזה, ואך אם הוצג, קמה חובה על המעסיק לפנות אל הממונה לפי החוק לקבלת היתר לפיטורים. מהוראת סעיף 10 לחוק הקובעת כי מחובת העובדת להודיע למעסיקה על הריונה אך החל מן החודש החמישי להיריון, אין כדי ללמד על פטור מהצגת אישור רפואי אודות ההיריון, במקרה שבו מעסיק מבקש לפטר עובדת הטוענת שהיא בהיריון. מדובר בשני הסדרים נורמטיביים שתכליתם שונה. האחד עניינו חובת יידוע של המעסיק אודות הריונה של עובדת במהלך חיי העבודה הרגילים, שככלל, מטעמים שונים, אין הכרח ביידוע המעסיק במועד שהוא לפני החודש החמישי להיריון, וזאת, אלא אם תנאי העבודה מחייבים זאת השני עניינו בהגנה על עובדת בהיריון מפני פיטורים, שקמה עוד משלבים מוקדמים ביותר של ההיריון. לפיכך, מעסיק זכאי לדרוש אסמכתא לקיומו של היריון, כאשר מבקשים להגביל אותו באופן שלא יתאפשר לו לפטר עובדת נוכח הריונה. 

העובדת לא נתנה כל הסבר משכנע מדוע נמנעה מלמסור למעסיקה את התיעוד הרפואי המלמד על ההיריון. במצב דברים זה, כאשר העובדת נמנעת פעם אחר פעם מלמסור למעסיקתה את האישור בדבר ההיריון, אישור אשר כאמור כבר היה בידה במועד קבלת מכתב הפיטורים ובוודאי במועד בו התבקשה למסור אותו מנהלת המלון, הרי שלא קמה חובתה של המעסיקה לפנות ולבקש היתר לפיטוריה. מעבר לכך, לאור התנהלותה של העובדת בהקשר זה, הרי שהעלאת טענותיה להפרה של חוק עבודת נשים, מהווה חוסר תום לב מובהק ושימוש בלתי ראוי בהוראות החוק.

משכך, תביעת העובדת נדחתה והיא חוייבה בהוצאות המעסיקה בסך 7,000 ₪.

לסיכום, עובדת אשר מעוניינת לממש את זכותה להגנה מפני פיטורים בהריון, מחוייבת, לבקשת המעסיק, למסור אישור על הריונה. 

לפסק הדין לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...
איסור פיטורים בחופשת לידה ואחריה ופגיעה בתנאי עבודה קרא עוד ...
צבירת וותק לפיצויים בעת תקופת מחלה ותאונת עבודה קרא עוד ...
כללים להעסקת עובד זר מומחה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות