לצורך חישוב פיצויי פיטורים אין לפצל בין תקופות כאשר היה שינוי במבנה השכר משעתי לחודשי שנבע מקידום טבעי ולא משינוי מהותי בתפקיד

לצורך חישוב פיצויי פיטורים אין לפצל בין תקופות כאשר היה שינוי במבנה השכר משעתי לחודשי שנבע מקידום טבעי ולא משינוי מהותי בתפקיד

דמ 50698-03-16 משה דרי נ' לילית קוסמטיקה בע"מ

ניתן ביום: 26.10.2016

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

פסק הדין נוגע לעובד שהועסק תחילה כמבצעיסט בשכר שעתי, אך החל משלב מסויים ועד למועד פיטוריו, הועסק בתפקיד סוכן שטח, בשכר חודשי. עיקר פסק הדין עוסק בשאלה כיצד יש לחשב את פיצויי הפיטורים לעובד שבמהלך תקופת עבודתו שונה תפקידו ואופן חישוב שכרו משעתי לחודשי, והאם יש לפצל את התקופות לעניין החישוב.

במקרה שבפסק הדין, המעסיקה, שהיא חברה ליבוא ולשיווק של מוצרי קוסמטיקה, ערכה את חישוב פיצויי הפיטורים בנפרד לכל אחת מתקופות העבודה, כך שבגין תקופת העסקתו כמבצעיסט, חושבו  פיצויי הפיטורים על בסיס של שכרו הממוצע בסך של  5,077 ₪, ואילו בגין תקופת העסקתו כסוכן שטח, חושבו פיצויי הפיטורים על בסיס שכרו האחרון בסך של 6,500 ₪.  הסיבה לחישוב הנפרד שערכה המעסיקה לגבי כל אחת מהתקופות נבע מכך שלטענתה חל שינוי מהותי בצורת העסקתו במהלך תקופת עבודתו במעסיקה.

לטענת העובד, לא היה מקום לערוך לו חישוב נפרד לכל אחת מתקופות העבודה, אלא היה עליה לחשב את פיצויי הפיטורים על פי שכרו האחרון, עבור כל תקופת העסקתו בשירות המעסיקה.

 

הכרעת בית הדין:

סעיף 12 (א) לחוק פיצויי פיטורים קובע כי שיעורם של פיצויי הפיטורים לעובד במשכורת הוא שכר חודש אחד לכל שנת עבודה. ע"פ הפסיקה, השכר  הקובע לצורך חישוב פיצויי הפיטורים לגבי עובד על בסיס שעתי, הוא הממוצע ב-12 החודשים שקדמו לפיטורים. עם זאת, חוק פיצויי פיטורים ותקנות פיצויי הפיטורים, אינם מסדירים את אופן חישוב פיצוי הפיטורים, במקרה בו חל שינוי בתפקידו או בצורת העסקתו של העובד במהלך תקופת עבודתו. בהקשר זה, נקבע בשני פסקי דין מרכזיים של בית הדין הארצי, כי יש לערוך תחשיב נפרד בגין תקופות עבודה שונות, במקרה בו חל שינוי מהותי בתפקידו של העובד, או במקרה בו צורת העסקתו השתנתה באופן יסודי.

ואולם, במקרה הנדון, בית הדין לא שוכנע כי חל שינוי יסודי בתפקידו של העובד או בצורת העסקתו, באופן המצדיק חישוב נפרד של פיצויי הפיטורים בגין כל אחת מתקופות ההעסקה.

מהעדויות עולה, כי תפקידו של העובד עת עבד כמבצעיסט, היה למכור את מוצרי הקוסמטיקה של המעסיקה בסניפי הסופרפארם והניופארם ללקוחות הסופיים "פנים מול פנים", ואילו כסוכן שטח, תפקידו היה למכור את אותם המוצרים לסניפי הסופרפארם והניופארם. בנוסף לכך, מהעדויות עולה כי הסיבה בשלה הועבר העובד לתפקיד של סוכן שטח, היא הרצון לקדמו בתפקיד. כמו כן, הוכח כי העובד לא עבר הכשרה נוספת לצורך ביצוע תפקידו כסוכן שטח. נוכח כל האמור, בית הדין מסיק כי מעברו של העובד מתפקיד של מבצעיסט לתפקיד של סוכן שטח, לא היווה שינוי מהותי בתפקידו, כי אם קידום בסולם התפקידים במעסיקה.

כמו כן, בית הדין שוכנע כי הגם שהעובד עבר ממתכונת של עובד שעתי למתכונת של עובד במשכורת, הרי שלא חל שינוי מהותי בצורת העסקתו. מהעדויות עולה, כי הן במסגרת תפקידו כמבצעיסט והן במסגרת תפקידו כסוכן שטח, עבד העובד במסגרת שעות קבועה – מהשעה 9:00 בבוקר ועד לשעה 19:00 בערב. כמו כן, הוכח כי במסגרת עבודתו כסוכן שטח,, המשיך העובד להשתמש באותו הרכב ובאותן מכשיר הטלפון נייד שהועמדו לרשותו אף במסגרת תפקידו כמבצעיסט. גם גובההה של תוספת האש"ל היומית שקיבל העובד, לא השתנה עם המעבר מתפקיד לתפקיד. הכפיפות של העובד בשני התפקידים היתה לאותם ממונים.

נוכח כל האמור, בית הדין לא שוכנע כי חל שינוי מהותי אמיתי בצורת העסקתו של של העובד. נהפוך הוא, תפקידו של העובד ותנאי העסקתו נותרו דומים, והעליה בשכרו, וכן השינוי במבנה שכרו, נבעו מהקידום בתפקידו, ולא משינוי מהותי בצורת העסקתו.

מאחר ובית הדין הגיע לכלל מסקנה כי מעבר התפקידים היווה קידום טבעי בסולם התפקידים במעסיקה, ולא משינוי מהותי בתפקיד או בצורת ההעסקה, נקבע כי ראוי שהעובד יהנה מפירות התקדמותו. כלומר, מעבר התפקידים אינוו מצדיק חישוב נפרד של פיצויי הפיטורים, ולפיכך יש להחיל את הכלל הרגיל לפיו פיצויי הפיטורים יחושבו בהתאם לשכרו האחרון של העובד, ביחס לכל תקופת העסקתו במעסיקה. 

לסיכום נקבע כי העובד זכאי להפרש פיצויי פיטורים שלא שולמו לו, לפי החישוב החדש.

 

שאלה  נוספת שעלתה בפסק הדין היא האם תוספת האש"ל מהווה חלק משכרו הקובע של העובד לחישוב פיצויי פיטורים. בית הדין קובע כי התשובה לכך שלילית, שכן תוספת האש"ל תלויה היתה בעבודה בפועל. התוספת לא היתה קבועה, אלא השתנתה בהתאם למספר ימי עבודתו בפועל, ולא שולמה כאשר העובד לא עבד בפועל. משכך, בת הדין קובע כי תוספת האש"ל אינה מהווה חלק משכרו הקובע של העובד לצורך חישוב פיצויי הפיטורים.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
חזרה מהתפטרות או פיטורים קרא עוד ...
חישוב פיצויי פיטורים לעובד שהופרשו לזכותו הפרשות פנסיוניות בהתאם לצו ההרחבה קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות