העובד חתם על כתב ויתור ובית הדין ביטל את תוקפו

העובד חתם על כתב ויתור ובית הדין ביטל את תוקפו

סע"ש 69946-11-17 מתן רוקח נ' שרון עקיבא ואח'

ערכאה: בית הדין לעבודה בתל אביב

ניתן ביום 10.3.2020 


עובדות המקרה

המעסיקה היא חברה פרטית המספקת שירותי הקמת אירועים. העובד עבד בנתבעת, במועדים השנויים במחלוקת. בגין כל השתתפות בהקמת אירוע, שולם לעובד שכר בסיס בסך 400 ₪ נטו. לאחר סיום עבודתו של העובד בחברה הצדדים נפגשו. המעסיקה שילמה לעובד סכום כסף עבור שכר עבודתו והעובד חתם על כתב ויתור בזו הלשון: " אני … מאשר שקיבלתי … את כל השכר המגיע לי ממנו ואין לי כל דרישות כספיות נוספות". למרות שהעובד חתם על כתב הויתור, העובד תבע את המעסיקה בתיק זה, בגין הפרת זכויות על פי משפט העבודה המגן, ובכלל זה – פיצויי פיטורים, תמורת הודעה מוקדמת, פיצויים בגין פיטורים שלא כדין, פדיון הבראה, דמי חגים, הפרשי שכר בגין עבודה בשעות נוספות ובימי המנוחה השבועית ופיצוי בגין אי הפרשה לקרן פנסיה. כמו כן נתבעו פיצויים בגין אי מתן הודעה בכתב בדבר תנאי עבודה.

לצורך סקירה זו, נתייחס לדיון ולהכרעה בשאלת תוקפו של כתב הויתור.

דיון והכרעה

בית הדין התייחס לכתב הויתור עליו העובד חתם, עובר לסיום ההתקשרות בין הצדדים. בית הדין קבע כי, נוסח כתב הויתור לא שולל מהעובד מי מהזכויות שנפסקו לו במסגרת פסק דין זה. בית הדין הפנה להלכה הפסיקה בעניין, אשר נקבעה על ידי בית הדין הארצי, על פיה הכלל המושרש בבתי הדין לעבודה הינו כי יש ליתן משקל מועט יחסית לכתבי ויתור של עובדים וכי רק במקרים בהם ברור באופן חד משמעי כי העובד היה מודע לחלוטין לזכויותיו ולפירוטן והחליט לוותר עליהן ינתן משקל לחתימת כתב הויתור. מטעם זה, אין בית הדין לעבודה ממהר ליתן תוקף לכתבי ויתור ובוחן את תוקפם. בית הדין קבע כי במקרה זה, כתב הוויתור מנוסח בלשון כללית, אין בו התייחסות מפורשת לזכויות על פי משפט העבודה המגן או לזכויות כלשהן הנובעות מיחסי העבודה וסיומם ואף לא הובאו ראיות לגבי נסיבות החתימה על המסמך וגובה הסכום ששולם. בית הדין קבע שבבנסיבות אלה, אין בכתב הוויתור כדי להוות חסם מפני ברור טענותיו של העובד.

אם כן, למרות כתב הויתור עליו חתם העובד, בית הדין פסק תשלומים לזכות העובד: גמול עבודה בשעות נוספות, דמי חגים, פדיון הבראה, דמי גמולים לפנסיה, פיצויים לפי סעיף 26א' לחוק הגנת השכר בסך 5,000 ₪ ופיצויים בגין אי מסירת הודעה בכתב על תנאי עבודה בסך 5,000 ₪. הכל בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק.

לפסק הדין לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
תחולת סעיף 14 לפי הוראות צו ההרחבה לפנסיה חובה קרא עוד ...
חישוב תשלום דמי הבראה לעובדים ששהו בחופשה ללא תשלום קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות