בית הדין קבע כי מועד הגשת בקשת היתר לפיטורי עובדת בהריון הוא המועד הקובע לצורך ההחלטה אם לדון בבקשה או אם לאו

בית הדין קבע כי מועד הגשת בקשת היתר לפיטורי עובדת בהריון הוא המועד הקובע לצורך ההחלטה אם לדון בבקשה או אם לאו

עלח (ת"א) 15989-11-17‏ ‏ י. דורון ושות', חברת עורכי דין נ' מדינת ישראל

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

ניתן ביום: 21.6.2018

בית הדין לעבודה נדרש להכריע בערעורה של מעסיקה על החלטת הממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה אשר לא אישרה פיטורי עובדת, מאחר שהעובדת החלה את חופשת הלידה שלה במהלך ההליך בפני הממונה.

הכרעת בית הדין:

על מנת להכריע במקרה הנדון בחן בית הדין את המועד להגשת הבקשה למתן היתר לפיטורי העובדת ומצא כי הבקשה נפתחה במשרדי הממונה בעת שהעובדת הייתה בשלהי הריונה, לאחר שהמעסיקה ידעה על ההיריון כבר חצי שנה קודם לכן. זאת ועוד, הצדדים זומנו למסירת גרסתם בפני הממונה, אך העובדת לא התייצבה מחמת מצב רפואי, יצאה לחופשת לידה, וילדה יום למחרת.

לפיכך קבע בית הדין, כי אם הוגשה הבקשה למתן היתר זמן סביר טרם יציאת העובדת לחופשת הלידה, ומסיבות שאינן תלויות במעסיק (כמו מצבה הרפואי של העובדת או החלטתה העצמאית של העובדת לצאת לחופשת לידה קודם ללידה) החלה חופשת הלידה, אזי רשאית הייתה הממונה לדון בבקשה לגופה וליתן היתר פיטורים. זאת, אם מצאה לנכון שהנסיבות הן כאלה שהפיטורים אינם קשורים להריון גם אם בינתיים העובדת ילדה והחלה את חופשת הלידה. אחרת, תמצא כי המחוקק נתן עידוד לעובדת להאריך את ההתדיינות בפני הממונה, להקדים מיזמתה את מועד היציאה לחופשת לידה, ובכך למעשה למנוע את אפשרות פיטוריה למשך חודשים ארוכים, ולרוקן את סמכות הממונה.

בהתבסס על קביעתו זו הבהיר בית הדין כי מועד הגשת בקשת ההיתר הוא "המועד הקובע", ולכן הסעיף הרלוונטי לפיו יש לדון בפיטורי העובדת הוא סעיף 9(א) לחוק, שלפיו הייתה הממונה מוסמכת לדון ולשקול האם הפיטורים קשורים בהריון, אם לאו.

אשר על כן, פסק בית הדין כי יש מקום להשיב את העניין לדיון בפני הממונה, אשר תדון ותשקול בבקשת היתר הפיטורים לגופה. עוד קבע בית הדין כי במסגרת שיקוליה, מותר לממונה לקחת בחשבון את המצב הנוכחי, כלומר שהעובדת כבר ילדה ושהתה בחופשת לידה.

לפסק הדין המלא – לחץ כאן

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
הפקדה לקופת גמל בחופשת לידה קרא עוד ...
זכויות עובדת ועובד בחופשת לידה ולאחר לידה- סקירה מקצועית קרא עוד ...
צבירת זכויות בחופשת לידה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות