בג"צ קבע: התפטרות בשל הטרדה מינית דינה כפיטורים ומזכה בפיצויי פיטורים

בג"צ קבע: התפטרות בשל הטרדה מינית דינה כפיטורים ומזכה בפיצויי פיטורים

בג"צ 9329/17 DIAMAANO MARIA LUISA נ' בית הדין הארצי לעבודה בירושלים

ערכאה: בית הדין הגבוה לצדק

ניתן ביום: 24.2.2019

עובדות המקרה

המדובר בעובדת זרה מהפיליפינים, מטפלת סיעודית, אשר עבדה במשך כעשר שנים , כמטפלת של אשת המעסיק, אשר נמצאת במצב גופני ושכלי ירוד. העובדת טענה כי המעסיק, בעלה של המטופלת, הטריד אותה מינית במהלך עבודתה ותבעה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, את המעסיקים בפיצויים ללא הוכחת נזק בסך 120,000 ₪ בגין ההטרדה המינית, בפיצויי פיטורים, השלמות שכר וזכויות סוציאליות נוספות.

בית הדין האזורי לעבודה

נקבע כי אכן העובדת הוטרדה מינית על ידי המעסיק. בהתחשב בחומרת ההטרדות, משך ההטרדה ויתר נסיבות העניין, נפסק לעובדת פיצוי לפי סעיפים 7 ו- 10 לחוק שוויו ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988, בסך של 75,000 ₪. בנוסף נפסק לטובת העובדת, פדיון חופשה, הודעה מוקדמת, פנסיה ופיצויי פיטורים.

בית הדין הארצי לעבודה

המעסיקים ערערו על התשלומים אותם חוייבו לשלם לבית הדין הארצי לעבודה. בית הדין הארצי קבע כי מהעובדות העולות בנסיבות המקרה וטענת ההטרדה הנמשכת המסקנה העובדתית הייתה צריכה להיות כי העובדת, שהייתה בעלת העניין להפסיק את אותה הטרדה לגרסתה, היא זו שהייתה צריכה להתפטר ולא שהמעסיק יגרום לפיטוריה. מהתכתובת עולה כי אכן המעסיק ביקש את המשך העסקת העובדת ואילו היא זאת שבמכתבי ההתראה מיד לאחר הפסקת עבודתה לא תבעה אפילו פיצויי פיטורין. משכך נקבע כי בנסיבות המקרה העובדת התפטרה ולפיכך אין היא זכאית לפיצויי פיטורים ולתשלום חלף הודעה מוקדמת.

בית דין גבוה לצדק

העובדת עתרה כנגד החלטת בית הדין הארצי לעבודה אל בג"צ. שם נקבע, כי בעת הטרדה מינית של עובדת במקום העבודה, יש לפעול לפי סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים, שכותרתו "התפטרות אחרת שדינה כפיטורים". כלומר, ההטרדה המינית עולה כדי "נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו". יש להוסיף ולבחון גם את יתר התנאים הנדרשים לפי הדין וההלכה הפסוקה לשם קביעת התפטרות בדין פיטורים: "חובה על העובד… להעמיד את המעסיק על כוונתו, כך שתהא לו הזדמנות להפסיק ולתקן את ההרעה… (אך) כאשר ברור על פניו שאין בידי המעסיק לשנות ולתקן את ההרעה, אין לדרוש מהעובד שיתרה במעסיק". בנוסף, צריך שיהיה "קשר ישיר בין ההתפטרות להרעה".

בג"צ קבע שתנאים אלה (קשר סיבתי וחובת התראה אלא אם אין בה תועלת) התקיימו במקרה, כפי שעולה מהממצאים העובדתיים שנקבעו בבתי הדין האזורי לעבודה. בג"צ קבע כי, התוצאה של ראיית ההתפטרות כפיטורים משקפת את החומרה של הטרדה מינית במקום העבודה ואת המציאות של עובד שנפגע באופן זה. גישה זו מתיישבת גם עם תיקוני החקיקה של השנים האחרונות, והרצון להילחם נגד התופעה המכוערת של הטרדה מינית בכלל, ובמקום העבודה בפרט. זאת, מתוך הכרה בפגיעה הקשה הנגרמת על ידי הטרדה המינית.

בהסכמת הצדדים ניתן צו מוחלט לפיו פסק דינו בית הדין הארצי לעבודה בטל ושהמעסיקים ישלמו לעובדת את החיוב הכספי שעולה מפסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו, לרבות פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת.

לסיכום, נקבע כי ההטרדה המינית עולה כדי נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו. כלומר, ההתפטרות תהיה כדין פיטורים ותזכה את העובד בפיצויי פיטורים. במקרה של התפטרות בעקבות הטרדה מינית, ברור על פניו שאין בידי המעסיק לשנות ולתקן את ההרעה ולכן אין לדרוש מהעובד שיתרה במעסיק.

לפסק הדין לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...
פיטורי עובד שהגיע לגיל פרישת חובה קרא עוד ...
הדין החל על עובדים פלשתינאים המועסקים ביהודה ושומרון קרא עוד ...
איסור פיטורי עובד מחמת שירות מילואים קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות