אי מתן הפסקה בת 8 שעות בין משמרת אחת לשנייה, לא תזכה את העובדים בגמול עבור שעות נוספות

אי מתן הפסקה בת 8 שעות בין משמרת אחת לשנייה, לא תזכה את העובדים בגמול עבור שעות נוספות

ס"ע 38944-12-16 Daniel Berhane Sium נ' מרכז סיעודי – נאות השרון בע"מ

בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב

ניתן ביום 14.10.2018

 עובדות המקרה

המדובר בעובד במשמרות, כאשר משמרת הבוקר מסתיימת בשעה 13:30 ומשמרת הלילה מתחילה בשעה 22:00. כך, שהלכה למעשה המעסיקה לא נתנה לעובדיה הפסקה בת 8 שעות בין משמרת הבוקר למשמרת הערב. משכך, נדרש בית הדין לשאלה, האם כאשר העובד עבד ב-2 משמרות באותו יום, זכאי הוא לגמול שעות נוספות, כלומר, האם יש לראות את 2 המשמרות כיום עבודה רציף, או שמה כ-2 משמרות נפרדות.

דיון

העובד ביסס טענתו על סעיף 21 לחוק שעות עבודה ומנוחה, הקובע בזו הלשון "בין יום עבודה למשנהו תחול הפסקה של 8 שעות לפחות". אולם, בית הדין הכריע כי אין לראות בשעות שעבד עובד במשמרת נוספת, גם אם לא חלה הפסקה של 8 שעות, כשעות נוספות.

בית הדין קבע כי הזכאות לגמול עבור עבודה בשעות נוספות ניתנת מקום שעובד עבד ביום העבודה במספר שעות שעולות על התחום שנקבע לכך בחוק או מכוחו. לפיכך, השאלה שיש לשאול היא האם שעות מסוימות הן בגדרו של יום העבודה הקודם או בגדרו של יום עבודה שונה. העובדה שבין יום עבודה למשנהו יש הפסקה שהיא פחות מ- 8 שעות, תוך הפרה של סעיף 21 לחוק, אינה מביאה בהכרח למסקנה שהשעות של המשמרת העוקבת הן בבחינת שעות עבודה באותו "יום עבודה" של המשמרת הקודמת ולכן מזכות בגמול עבודה בשעות נוספות."

נקבע כי המחוקק לא קבע בצד הפרת הוראת סעיף 21 לחוק  סעד כספי מפורש ובכך, לא ניתן להקנות סמכות לצקת סעד כספי בדמות של תשלום גמול שעות נוספות עבור שעות עבודה. המחוקק קבע דרכי אכיפה להפרת הוראות החוק במישור הפלילי ובמישור המנהלי. והשאיר בצריך עיון את השאלה האם ניתן לחייב בסעד אחר בגין הפרת סעיף 21 לחוק.

כפי שציין בית הדין, דרכי האכיפה לסעיף 21 לחוק שעות עבודה ומנוחה באות לידי מיצוי במישור המנהלי והפלילי, אולם יש לבחון אפשרות להעניק לעובד סעד כספי במישור האזרחי בגין הפרת חוק זה, אך בכל מקרה, סעד זה לא יהיה גמול עבור שעות נוספות, כאשר העובד אינו זכאי להן.

בית הדין הכריע כי, שעות הפסקה של פחות מ-8 שעות ממשמרת למשמרת, אינן בהכרח שעות עבודה של אותו יום אשר מזכות את העובד בגמול שעות נוספות. לפיכך, כאשר העובד סיים את משמרת הבוקר בשעה 13:30 ושב לעבוד במשמרת לילה בשעה 22:00, הוא אינו זכאי לגמול שעות נוספות בעבור משמרת הלילה, ובוודאי שהעובד אינו זכאי לגמול שעות נוספות לאחר השעה 24:00 של היום שבו ביצע משמרת בוקר.

 סיכום

עובדים במשמרות שלא קיבלו הפסקה בת 8 שעות לפחות בין משמרת אחת לשנייה, לא יזכו בהכרח לשעות נוספות, וכל משמרת תחשב כיום עבודה נפרד. אולם, כל מקרה יבחן בהתאם לנסיבותיו. כך, בנסיבות פסק הדין, ניתנה לעבודה הפסקה בת 7 וחצי שעות בין משמרת הבוקר למשמרת הערב, ועל כן נקבע כי מדובר בימי עבודה שונים. אולם, נקבע כי הפסקה בת שעה וחצי בין משמרת הבוקר לבין משמרת הצהריים – אינה מפרידה את הצרף בין המשמרת – והעובד יהיה זכאי לשעות נוספות. זאת ועוד, מעסיקים אשר מפרים את הוראות סעיף 21, חשופים לסנקציות הן במישור הפלילי והן במישור המנהלי, ולא רחוק היום בו יהיו חשופים גם במישור האזרחי. בית הדין קבע כי אין לתת לעובד שלא קיבלת הפסקה בת 8 שעות פיצוי כספי בדמות שעות נוספות, אך לא שלל את האופציה לתת פיצוי כספי אחר ללא הוכחת נזק בגין הפרת הוראות החוק.

לפסק הדין המלא לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

תשלום שכר לעובדים בעבור "יום כיף" קרא עוד ...
שעות נוספות מותרות בבתי אירוח- מסעדות, בתי קפה ובתי מלון קרא עוד ...
כל הכללים הנוגעים להפסקות בעבודה קרא עוד ...
שכר הכולל שעות נוספות, ורכיב שעות נוספות גלובלי קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות