תשלום דמי מחלה לעובד חלקי או אצל מספר מעבידים

תשלום דמי מחלה לעובד חלקי או אצל מספר מעבידים

 

שאלה:

שרה מועסקת פעם אחת בשבוע, בימי שישי. באחד מהשבועות של חודש זה, שרה הייתה חולה בימים ראשון עד שישי של השבוע. שרה טוענת כי יום שישי, היום בו היה עליה לעבוד אצל המעביד, היה היום השישי למחלתה, ולכן היא זכאית בעבורו לדמי מחלה בשיעור 100%. המעביד טוען, לעומתה, כי הוא אינו חייב בתשלום דמי מחלה, משום שלגביו היה אותו יום שישי היום הראשון למחלתה של העובדת, אשר אינו מזכה את העובדת בדמי מחלה. מי צודק?

 

תשובה:

שרה צודקת.

ראשית, נזכיר כי סעיף 2 לחוק דמי מחלה קובע את התשלום עבור דמי מחלה אשר עובד שנעדר מעבודתו עקב מחלה יהיה זכאי לקבל ממעבידו, מתוך ימי מחלתו הצבורים ובכפיפות לתקופת הזכאות המקסימלית של 90 יום:

(1) היום הראשון להיעדרו של העובד אינו מזכה אותו בתשלום.

(2) בעד הימים השני והשלישי להעדרו, העובד זכאי למחצית דמי מחלה: 50%.

(3) החל מהיום הרביעי להעדרו, העובד זכאי לתשלום מלא בעד תקופת מחלתו: 100%.

כמובן שבמידה ויש הסכם אישי, הסכם קיבוצי או צו הרחבה המטיב עם העובד, יחול ההסכם המטיב.

בפסיקה נקבע, בכל הנוגע לספירת היום לצורך קביעת התעריף ליום המחלה שבו נעדר העובד, כי  'היום הרביעי להעדרות', למשל, פירושו היום הרביעי של העדרות כתוצאה מאותה המחלה, ולאו דוקא היום הרביעי של ההעדרות אצל אותו המעביד. כלומר, תקופת המחלה מתחילה להיספר מיום ההיעדרות הראשון הקבוע באישור המחלה, ואין זה משנה אם מדובר בעובד שעובד במשרה חלקית או אצל מעבידים שונים. פירוש זה נובע מתכלית חוק דמי מחלה, לאפשר קיום למי שאתרע מזלו ונפל למשכב, ומכך שפירוש אחר יביא לידי כך שמי שמועסק במהלך השבוע במספר משרות חלקיות כל יום אצל מעביד אחר לא יזכה במשך תקופה ארוכה מאוד לדמי מחלה ע"פ החוק, וממילא לא תוגשם מטרת המחוקק (דב"ע נז/18 – 3 גיל שעל נ' נינה ויקל, ניתן בבית-הדין הארצי לעבודה ביום 20.5.1997).

מהאמור עולה, כי תקופת המחלה מתחילה להיספר מיום ההיעדרות הראשון שבאישור המחלה והלאה, ובמשך כל ימי החול שבשבוע. ימי מנוחה וחגים ייספרו כאשר מדובר בעובד במשכורת (חודשי), ולא ייספרו כשמדובר בעובד בשכר.

ולשאלתנו, ימי ההיעדרות של שרה יתחילו להיספר מיום ראשון בשבוע, ועל העסיק שאצלו היא עובדת בימי שישי לשלם לה דמי מחלה בשיעור 100% על היעדרותה ביום שישי שבאותו שבוע, מאחר וזהו היום השישי למחלתה.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

שיעורי דמי ביטוח לאומי ומס בריאות - בעבודה לאחר גיל פרישה - שנת 2015 קרא עוד ...
טבלת זכאות לדמי הבראה לפי שנות וותק במגזר הפרטי והציבורי קרא עוד ...
צבירת זכויות בחופשת לידה קרא עוד ...
השתהות עובד לפני התפטרות בדין מפוטר- האם היא מבטלת את זכותו לפיצויי פיטורים? קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות