מהם תנאי הזכאות לשמירת הריון?

מהם תנאי הזכאות לשמירת הריון?

שאלה:

מהם תנאי הזכאות לשמירת הריון?

תשובה:

אישה בהריון יכולה להיות זכאית לגמלת שמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי, כאשר היא נעדרת מעבודתה בזמן ההיריון עקב סיכון רפואי לה או לעובר, הנובע מן ההיריון, או עקב סוג העבודה, מקום ביצוע העבודה או אופן ביצוע העבודה, המסכנים את האישה או את עוברה בשל היותה בהריון, ולא נמצאה לה עבודה חלופית מתאימה במקום העבודה (סעיפים 7(ג)(1), 7(ג)(1א), 7(ג)(1ב) לחוק עבודת נשים). הגמלה נועדה לפצות את האישה על אובדן שכרה בזמן היותה בשמירת היריון.

אלו התנאים לקבלת גמלת שמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי:

  1. האישה תושבת ישראל.

  2. היא עובדת שכירה או עצמאית, ששולמו בעדה דמי ביטוח בעד 6 חודשים לפחות מתוך 14 החודשים שקדמו ליום קובע לשמירת היריון – היום שהפסיקה את עבודתה עקב שמירת ההיריון.

  3. יש בידה אישור מרופא מומחה לנשים ולידה על שמירת ההיריון. בכל מקרה לא תשולם גמלה לתקופה העולה על שבועיים לפני היום שנערכה לתובעת הבדיקה הרפואית הראשונה שבה נקבע שהיא זקוקה לשמירת היריון.

  4. תקופת השמירה הראשונה לא תפחת מ-30 ימים רצופים. אם קיימת הפסקה בשמירת ההיריון, כל תקופה נוספת של שמירת היריון לא תפחת מ-14 ימים לפחות.

  5. לא משולם לה תשלום בעד תקופת שמירת ההיריון מגוף אחר. בעקבות שינוי בחוק ביטוח אמהות מיום 6.9.07 אין העובדת חייבת לנצל ימי מחלה שעומדים לזכותה. עובדת הזכאית לתשלום גמלה לשמירת היריון מהביטוח הלאומי, אך מעדיפה בכל זאת לנצל את ימי המחלה ולקבל את תמורתם מהמעסיק שלה, תישלל זכאותה לגמלה מהביטוח הלאומי בעד הימים ששילם לה המעסיק.

  6. רופא מטעם הביטוח הלאומי רשאי לדרוש הבהרות ופרטים בכל הנוגע לאישור הרפואי, ואף לא לאשר את התביעה, כאשר הסיבות הרפואיות אינן מצדיקות שמירת הריון, או שסוג העבודה או עיסוקה של האישה אינם מהווים סכנה לאם ולעובר בהתאם לאמור בחוק.

  7. למי שיוצאת לחו"ל – אישה בשמירת היריון אינה זכאית לגמלה מיום יציאתה לחו"ל ואילך.

מי שאושרה לה גמלה לשמירת היריון ל–30 ימים רצופים לפחות, והסתיימה שמירת ההיריון, ובמהלך אותו ההיריון נזקקה שוב לשמירת היריון – האישה תהיה זכאית לגמלה בעד התקופה הנוספת (אחת או יותר) אם הייתה בשמירת היריון 14 ימים רצופים לפחות (בכל תקופה), ובתנאי שקיבלה אישור רפואי של רופא מומחה למחלות נשים ולידה המאשר את התקופה הנוספת של שמירת ההיריון.

יצויין, כי בפסיקת בית הדין הארצי נקבע שהיעדרות מהעבודה עקב שמירת הריון חייבת להיות היעדרות על בסיס יומי, ולא שעתי, ולפיכך עובדת שמפחיתה את שעות עבודתה או היקף משרתה בתקופת ההיריון לא תהיה זכאית לגמלת שמירת הריון (עב"ל 746/08 המוסד לביטוח לאומי נ' פזית סאיג- אבוקסיס, מיום 15/12/2009).

שיעור גמלת שמירת ההריון ליום יהיה בסכום הנמוך מבין שני הסכומים האלה:
1. הסכום הבסיסי לחישוב קצבאות (לחודש) מחולק ב-30. 
2. שכרה של האישה (החייב בדמי ביטוח) ברבע השנה שקדם להפסקת העבודה עקב שמירת ההיריון, מחולק ב–90.
על הסכומים האלה משולמת תוספת יוקר ומנוכים דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות ומס הכנסה.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
צבירת זכויות בתקופת שמירת הריון קרא עוד ...
צבירת וותק לפיצויים בתקופת שמירת הריון קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות