ערך יום דמי מחלה לעובד במשכורת

ערך יום דמי מחלה לעובד במשכורת

שאלה:

כיצד מחשבים שווי של יום עבודה לצורך תשלום דמי מחלה לעובד במשכורת?

תשובה:

סעיף 5 לחוק דמי מחלה קובע כי דמי המחלה יהיו בגובה שכר העבודה שהיה העובד זכאי לקבל בתקופת זכאותו לדמי מחלה אילו המשיך בעבודתו.

לגבי עובד חודשי, חישוב שווי יום מחלה תלוי בהגדרת "תקופת המחלה".

חוק דמי מחלה קובע כי לגבי עובד במשכורת, תקופת המחלה היא כל ימי מחלתו של העובד, לרבות ימי מנוחה שבועית וחגים. עולה השאלה מה המשמעות של הגדרת תקופת המחלה, ומהי ההשפעה של הכללת או אי הכללת ימי מנוחה שבועית וחגים בתקופת המחלה.

במענה לשאלה זו ישנן שתי פרשנויות אפשריות:

  1. הפרשנות הקלנדרית-

הפרשנות המקובלת היא, כי ימים שהחוק קבע שהם נכנסים לתקופת המחלה (כגון ימי מנוחה שבועית לעובד חודשי), ישולמו לעובד כימי מחלה וינוכו מהצבירה.

  1. הפרשנות השניה, שאינה קלנדרית-

לפי פרשנות זו, אשר ידוע לנו כי בפרקטיקה ישנם מעסיקים שנוהגים לפיה, תקופת המחלה היא התקופה שקובעת איזה יום ייחשב היום הראשון לדמי המחלה, לעניין התעריף, איזה יום ייחשב היום השני, השלישי, הרביעי וכן הלאה. ואולם, לפי פרשנות זו, "תקופת המחלה" אין משמעותה התקופה שבעבורה יקבל העובד דמי מחלה בכל מקרה, אלא זו התקופה שבעבורה הוא יקבל דמי מחלה רק אם היה צריך לעבוד באותו יום, אך נעדר בשל המחלה. לכן, עובד במשכורת לא יקבל תשלום עבור ימי מנוחה שהיה חולה בהם, כי ממילא לא היו אמורים לעבוד ולהשתכר בהם, וימים אלו גם לא יירדו להם מהצבירה. עם זאת, לגבי עובד במשכורת ימי המנוחה והחגים ייספרו לצורך "מיספור" וקביעת התעריף לימי המחלה שיבואו אחריהם, בעוד לעובד בשכר ימי המנוחה השבועית והחגים לא ייספרו.

הפרשנות לגבי מהי "תקופת המחלה" תשפיע על דרך חישוב שווי יום מחלה לעובד חודשי:

אם הולכים לפי הפרשנות הקלנדריתשמנכה מהצבירה ומשלמת דמי מחלה בעבור ימי מנוחה שבועית שנכללים באישור המחלה, ערך יום מחלה לצורך דמי מחלה מחושב כך-

שכר חודשי לחלק ל30.

לעומת זאת, אם הולכים לפי הפרשנות שאינה קלנדריתשלפיה ימי מנוחה שבועית מקדמים את מספור ימי המחלה לעניין התעריף אך הם לא מזכים בדמי מחלה ולא מנוכים מצבירת ימי המחלה, אז ערך יום מחלה לצורך דמי מחלה מחושב כך-

עובד שעובד חמישה ימים בשבוע: משכורת חודשית לחלק ל-21.66

עובד שעובד שישה ימים בשבוע: משכורת חודשית לחלק ל- 25.

רכיבי השכר שיבואו בחשבון:

בהתאם לסעיף 6(א) לחוק דמי מחלה, אלו הרכיבים שיובאו בחשבון השכר המשמש בסיס לחישוב דמי המחלה:

(1)    שכר יסוד

(2)    תוספת ותק

(3)    תוספת יוקר או פיצוי בעד התייקרות

(4)    תוספת משפחה

(5)    תוספת מחלקתית או מקצועית.

סעיף 6(ב) לחוק קובע כי אם לא היה שכר העובד משתלם לפי הרכיבים שצויינו או לפי חלק מהם, יובא בחשבון לענין חישוב דמי מחלה שכרו המשתלם לו בעד יום עבודתו הרגילה בצירוף כל תוספת מהתוספות שצויינו, שהשתלמה לו. כלומר, חוק דמי מחלה קובע רכיבים מסוימים שיכנסו לבסיס חישוב דמי מחלה, בנוסף על כל רכיב שכר שמשולם לעובד בעד יום עבודה רגיל.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

דמי פגיעה "תאונת עבודה" לעובד שכיר קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות