עובד נפצע במהלך טיול מטעם העבודה. האם מדובר בתאונת עבודה?

עובד נפצע במהלך טיול מטעם העבודה. האם מדובר בתאונת עבודה?

שאלה:

עובד נפצע במהלך טיול מטעם העבודה. האם מדובר בתאונת עבודה?

 

תשובה:

לא ניתן לענות תשובה חד משמעית על שאלה זו, והדבר תלוי בנסיבות המקרה הספציפי.

הכלל שנקבע להכרעה בשאלה האם פציעה ביום טיול מטעם המעסיק מהווה תאונת עבודה, הוא שכדי שעובד יהיה זכאי לדמי פגיעה בשל פגיעה במהלך פעילות מחוץ למקום העבודה, על הפעילות להיות "נלוות לעבודה", ובנוסף- צריכה להיות זיקה בין העבודה לבין הפעילות שנעשתה בעת קרות התאונה (ראה את פסק הדין המנחה: עב"ל 91/99 אלברט אילוז נ' המוסד לביטוח לאומי ואח', ניתן ביום 17.1.2002 בבית הדין הארצי לעבודה).

המבחן העיקרי לצורך הכרעה מתי פעילות היא נלווית לעבודה הוא בדיקת אינטרס המעביד בקיום יום הכיף. ככל שהאנטרס של המעסיק הוא ישיר וברור יותר- הפעילות תיחשב נלווית לעבודה.

לצורך כך בוחנים בין היתר האם המעסיק הוא אשר מממן את הפעילות, והאם הוא זה שקובע את תכניה.

גם נסיבות נוספות כגון האם זה יום חופשה או יום עבודה רגיל, האם ניתן לצרף בני משפחה לטיול, והאם יש חובת נוכחות, והאם הטיול כלל השתלמות מקצועית, מלמדים על הזיקה שבין המעסיק לבין הפעילות, ועל האינטרס של המעסיק בפעילות.  ככל שהזיקה בין המעסיק לפעילות גדולה יותר- הפעילות תוכר כפעילות נלווית לעבודה שמזכה בדמי פגיעה.

יודגש כי הצטרפות מכלול הנסיבות היא שתכריע האם קיימת זיקה ישירה בין המעסיק לפעילות, ואנטרס ישיר של המעסיק בקיום הפעילות.

כך למשל, לבית הדין הארצי הגיע מקרה בו המעסיק השתתף חלקית במימון הטיול, אך הוועד הוא שארגן ויזם את טיול הגיבוש. לטענת המערערת, עצם השתתפות המעסיק במימון מעידה כי למעסיק יש אנטרס בטיול, ולכן מדובר בפעילות נלווית לעבודה. בית הדין בחן את יתר הנסיבות, ומצא כי מדובר בטיול מפוצל למגוון יעדים, אליו יכולים להצטרף (על בסיס מקום פנוי) גם בני משפחה ואף חברים, דבר המלמד כי מדובר יותר בהטבה מאשר בגיבוש. כמו כן, בטיול לא השתתפו מנהלים מטעם המעסיק, לא התקיימו פעילויות להנעת עובדים, או תוכניות השתלמות במהלך הטיול, והמעסיק כלל לא היה מעורב בארגון הטיול. בית הדין הארצי פסק כי באותו מקרה טיול הגיבוש אינו נחשב "פעילות נלווית לעבודה", ולכן פגיעה במסגרתו לא תיחשב תאונת עבודה. 
באותו מקרה, בית הדין הארצי הדגיש, כי יש לזכור שתאונת העבודה "הגרעינית" (הבסיסית ללא ההרחבות שמחוץ למקום וזמן העבודה) היא תאונה שאירעה תוך כדי העבודה ועקב העבודה במפעל. תאונה שארעה תוך כדי טיול נופש בחו"ל של עובדי החברה ובכללם בני זוג וחברים מעצם מהותה רחוקה מתאונת העבודה ה"קלאסית" "הגרעינית". כדי שתיכלל תאונה בטיול כאמור בהגדרה של תאונת עבודה כמשמעות מונח זה בחוק הביטוח הלאומי, צריך שהמעורבות והאינטרס של המעסיק בטיול יהיו משמעותיים ביותר ולא משניים. כל מעסיק מעוניין שיחסיו עם ועד העובדים ועם העובדים שהוועד הוא נציגם יהיו טובים. במסגרת יחסים אלה אין לתמוה שהמעסיק משתתף במימון פעולות הוועד לרבות הקצאת כספים המיוחדים לטיולים. זהו אינטרס כללי ולא מעורבות ישירה ואינטרס ישיר של הבנק בטיול זה או אחר. הקצאת כספים זו בנסיבות אלה, והדאגה לרווחת העובדים באופן כללי אינה הופכת את הטיול לפעילות בעבודה בדומה לפעילות במפעל בזמן העבודה. אשר על כן, פסק בית הדין הארצי כי תאונה שארעה לעובד בטיול בנתונים שצויינו, לא יכולה להיחשב כתאונת עבודה כמשמעותה בחוק הביטוח הלאומי (עב"ל 53031-03-12 רוני בז'רנו נ' המוסד לביטוח לאומי, ניתן ביום 22.7.2014 בבית הדין הארצי לעבודה).


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

דמי פגיעה "תאונת עבודה" לעובד שכיר קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות