עובד התפטר ואינו זכאי לפיצויי פיטורים. למי שייכים הכספים שהופרשו לו לפיצויים בקופה שלא חל עליהם סעיף 14?

עובד התפטר ואינו זכאי לפיצויי פיטורים. למי שייכים הכספים שהופרשו לו לפיצויים בקופה שלא חל עליהם סעיף 14?

שאלה:

עובד התפטר ואינו זכאי לפיצויי פיטורים. למי שייכים הכספים שהופרשו לו לפיצויים בקופה שלא חל עליהם סעיף 14 (למשל הפרשות שהן הסדר מטיב ולא חל עליהם צו ההרחבה)?

 

תשובה:

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע, כי תשלום לקופת תגמולים, לקרן פנסיה או לקרן כיוצא באלה, יכול לבוא במקום פיצויי פיטורים, אם נקבע כך בהסכם הקיבוצי החל על המעביד והעובד ובמידה שנקבע, או אם תשלום כאמור אושר על ידי שר העבודה ובמידה שאושר.

עם חתימת צו ההרחבה (נוסח משולב) לפנסיה חובה, בשנת 2008, אימץ צו ההרחבה את הוראות סעיף 14 לחוק על השיעורים המופרשים לפי הצו. ואולם, ייתכנו עדיין הפרשות שסעיף 14 לא חל עליהם, כגון ההפרשות שלפני 2008, או הפרשות לאחר 2008 שיצאו מתחולת הצו בשל היותן הסדר מטיב.

כאשר לא חל סעיף 14 על ההפרשות, הן אינן באות "במקום" פיצויי הפיטורים אלא "על חשבון". במצב כזה הפסיקה קבעה כי סכומים אלה עדיין לא ייחשבו כקניינו של העובד עד למועד קיומו של אירוע מזכה , ומהווים כספי חיסכון של המעסיק לצורך התחייבותו לתשלום פיצויי הפיטורים.

עם זאת, הסכומים נשארים בקופתו של העובד גם כאשר הוא מסיים את יחסי העבודה ללא זכאות לפיצויי פיטורים, למעט באחד מהמצבים בהם נקבע כי הכספים יכולים לחזור למעסיק. לפי סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים, מצבים אלו הם:

  • אם יש פסק דין המורה לקופה להשיב את הכספים למעסיק.
  • או כאשר הסכומים שהופקדו בקופה אינם מיועדים גם לביטוח קצבה- כיום אפשרות זו אינה רלוונטית.
  • או כאשר הסכומים שהופקדו מיועדים גם לביטוח קצבה ונקבע בהסכם קיבוצי, אישי או אחר שהם ניתנים להחזרה למעסיק.

בתיקון מס' 21 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), תשס"ה-2005, שפורסם ביום 8.7.2018, נקבע כי מעסיקים יוכלו למשוך את כספי הפיצויים שהפקידו עבור עובדיהם,  רק במקרה בו המציאו לחברה המנהלת של קופת הגמל, תוך 4 חודשים ממועד סיום יחסי העבודה ("תקופת מתן ההודעה"), את אחד מאלה: 

  1. פסק דין הצהרתי לפיו העובד לא זכאי לכספים הללו והם שייכים למעסיק.
  2. אסמכתא על נקיטת הליך משפטי לפסק דין הצהרתי כאמור או אסמכתא לכך שנקט הליך משפטי לשלילת פיצויי הפיטורים או חלקם לפי סעיפים 16 או 17 לחוק פיצויי פיטורים, והתקבלה הכרעה סופית בהליך בעניין זכאותו של המעסיק לכספי הפיצויים או חלקם אף לאחר תקופה זו.
  3. הודעה מאת המעסיק בצירוף אסמכתא שכספי הפיצויים או חלקם ניתנים להחזרה על פי דין או בהתאם להסכם העסקה, והודעה מאת העובד שנחתמה על ידו אחרי סיום יחסי העבודה לפיה כספי הפיצויים כאמור ניתנים להחזרה למעסיק.

ככל שהמעסיק לא ימציא את אחד מהמסמכים הנדרשים בתקופת מתן ההודעה לא תהיה למעסיק כל טענה כלפי החברה המנהלת של קופת הגמל בשל תשלום הכספים לעובד.

עוד נקבע כי משיכה של כספי הפיצויים תתאפשר גם אם מעסיק של עובד המציא לחברה המנהלת של קופת הגמל פסק דין הצהרתי, כאמור בפסקה 1 לעיל, לאחר התקופה למתן הודעה, ובלבד שהעובד טרם משך את כספי הפיצויים.

 

לגבי הדין במצב שבו על הכספים חל סעיף 14- לחצו כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

תחולת סעיף 14 לפי הוראות צו ההרחבה לפנסיה חובה קרא עוד ...
חישוב תשלום דמי הבראה לעובדים ששהו בחופשה ללא תשלום קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
דיווח מקוון של מעסיק על הפקדות לביטוח פנסיוני לקרן השתלמות ולקופת גמל קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות