עובדת פוטרה ובמהלך ההודעה על הפיטורים הודיעה שהיא עוברת טיפולי פוריות. האם הפיטורים תקפים? האם ההודעה של העובדת בעל פה מספיקה כדי לבטל את הפיטורים?

עובדת פוטרה ובמהלך ההודעה על הפיטורים הודיעה שהיא עוברת טיפולי פוריות. האם הפיטורים תקפים? האם ההודעה של העובדת בעל פה מספיקה כדי לבטל את הפיטורים?

שאלה:

עובדת פוטרה ובמהלך ההודעה על הפיטורים הודיעה שהיא עוברת טיפולי פוריות. האם הפיטורים תקפים? האם ההודעה של העובדת בעל פה מספיקה כדי לבטל את הפיטורים?

 

תשובה:

חוק עבודת נשים אוסר פיטורי עובד או עובדת העוברים טיפולי פוריות, כולל טיפולי הפריה חוץ גופית, בתקופת הטיפולים ובמשך תקופה של 150 ימים לאחר תום תקופת ההיעדרות מחמת הטיפולים. כאשר העובד/ת לא נעדרו מהעבודה מחמת הטיפולים, איסור הפיטורים חל בתקופת הטיפולים, או במשך תקופה של 150 ימים לאחר מועד תחילת הטיפולים, לפי המאוחר. משמעותו של איסור הפיטורים הוא שלא ניתן לפטר אלא בהיתר מאת שר התעשייה המסחר והתעסוקה, ולא יתיר השר פיטורים כאמור אם הפיטורים הם, לדעתו, קשורים להיעדרות או לטיפולי הפוריות.

 

התנאים לתחולת הגנת הפיטורים:

א. הטיפולים הם לקראת לידה ראשונה או שניה אצל אותו מעסיק. יצויין כי איסור הפיטורים יחול גם לגבי עובד או עובדת שעוברים טיפולים לקראת הולדת ילדים מבן זוג אחר, אף שעברו טיפולים להולדת ילדים מבן זוג קודם בתקופת העסקתם אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה.

ב. כאשר מדובר בעובד/ת שנעדרו מהעבודה עקב הטיפולים, על מנת שתחול הגבלת הפיטורים נדרש שבעת הפיטורים טרם חלפו שנתיים מהיום הראשון להיעדרות העובד/ת מהעבודה.  אם כבר חלפו שנתיים, לא תחול הגבלת הפיטורים. יש לציין כי הפסיקות חלוקות בשאלה האם הבאת אישור רפואי והודעה מראש על ההיעדרויות הם תנאי לתחולת הגנת הפיטורים או לאולכןהדין כיום אינו חד משמעי בעניין זה.

ג. כאשר מדובר בעובד/ת שלא נעדרו מהעבודה עקב הטיפולים, על מנת שתחול הגבלת הפיטורים נדרש:

  1. שהעובדת או העובד הודיעו למעביד על הטיפולים לא יאוחר משלושה ימי עבודה ממועד מתן ההודעה המוקדמת לפיטורים, ואם לא ניתנה הודעה מוקדמת לפיטורים – ממועד הפיטורים, ומסרו למעביד אישור רופא כאמור בתוך 14 ימים מאותו מועד.  דהיינו, העובד/ת לא יידרשו להודיע על הטיפולים או להציג אישור מרופא מטפל מראש, אולם יהיה עליהם להודיע על הטיפולים ולמסור אישור רפואי לאחר שניתנה להם הודעה על הפיטורים, תוך הזמן שנקבע לכך בסעיף, וזאת כדי להעמיד את המעביד על חובתו לבקש היתר לפיטורים.
  2.  העובד/ת עבדו אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה שישה חודשים לפחות,ולא משנה אם הם עובדים קבועים ארעיים או זמניים.

 
לסיכום, אם עובדת שפוטרה מודיעה למעסיק על כך שהיא עוברת טיפולי הפוריות, עליו לבדוק האם מתקיימים בה התנאים לתחולת הגנת הפיטורים. במידה וכן, עליו לפנות לקבלת היתר ואסור לו לפטר לפני שיקבל היתר כזה.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...
זכויות עובדים בטיפולי פוריות - סקירה מקצועית קרא עוד ...
דמי מחלה ודמי בידוד - סקירה והשוואה קרא עוד ...
שימוש במצלמות מעקב במקום העבודה ובמסגרת העבודה- האם ומתי מהווה פגיעה בפרטיות קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות