עובדת הודיעה לאחר פיטוריה שהיא בהריון. האם המעסיק מחוייב להחזירה לעבודה?

עובדת הודיעה לאחר פיטוריה שהיא בהריון. האם המעסיק מחוייב להחזירה לעבודה?

שאלה:
עובדת הודיעה לאחר פיטוריה שהיא בהריון. האם המעסיק מחוייב להחזירה לעבודה?

תשובה:

לפי חוק עבודת נשים, לא ניתן לפטר אישה בהריון שיש לה ותק של שישה חודשים לפחות, אלא לאחר קבלת היתר ממשרד התמ"ת (משרד הכלכלה).

חוק עבודת נשים אינו אוסר פיטורי אישה בהריון שיש לה ותק נמוך מהאמור. 

(כמובן שפיטורים בשל ההריון אסורים בכל מקרה, מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ומכוח עיקרון השוויון אך אין זה המצב המדובר בשאלה).

האיסור בחוק עבודת נשים אינו מוגבל למצב שבו המעסיק יודע על ההריון או מפטר בגלל ההריון. כלומר, גם בנסיבות בהן אין כל קשר בין הפיטורים לבין ההריון, קבע המחוקק כי נדרש היתר לפיטורים וכי הממונה רשאית לאכוף על הצדדים את המשך ההתקשרות. היינו – המעביד יהיה מנוע מלפטר את העובדת רק מעצם היותה בהריון ועל אף שבנסיבות העניין ההחלטה על הפיטורים היא מטעמים עניינים בלבד, ואלמלא ההריון היה המעביד רשאי לפטר את העובדת.

הפסיקה קובעת כי אי ידיעת המעסיק על ההריון אינה רלוונטית לשאלת תחולת איסור הפיטורים, שכן החוק מחייב מעסיק לקבל היתר לפיטורי עובדת בהריון גם במצב בו לא ידע כלל על ההיריון בעת ההחלטה על הפיטורים, וגם אם הפיטורים אינם קשורים להיריון (דב"ע לו/3-78 רחל פאלק – מדינת ישראל, פד"ע ט 197 (1977)).

לפיכך, בהתאם לפסיקה, גם כשנודע למעסיק על ההריון בתקופת ההודעה המוקדמת אסור לו לפטרה, אם האישה עומדת בתנאי חוק עבודת  נשים, ויש להמשיך את העסקתה ברגע שנודע על הריונה (ולפנות בבקשת היתר לפיטורים). ואותו הדין חל גם אם נודע למעסיק על ההריון רק לאחר הפיטורים, ובלבד שבעת ניתוק יחסי העבודה העובדת היתה בהריון.
הפסיקה קובעת כי כאשר עובדת שעבדה בפועל אצל המעסיק תקופה העולה על שישה חודשים פוטרה בהיותה בהריון, מבלי שהתבקש היתר לפיטוריה בהתאם להוראות סעיף 9(א) לחוק עבודת נשים – פיטורי התובעת בטלים מעיקרם. במקרים שהמעסיק לא החזיר את העובדת לעבודה בתי הדין פוסקים לעובדת פיצוי בגובה הזכויות שנמנעו ממנה עקב מעשה הפיטורים, לפי ההוראות המצויינות לכך בחוק עבודת נשים בפסיקה (ראו למשל דב"ע (ארצי) מח/8 -3 קופל – וייס – ארלוביץ, פד"ע כ 57, 59 (1988). וכן ע"ע 285-09 פרופ' אריאל בן עמר שירותי רפואת שיניים והשקעות בע"מ נ' עדה פלדמן, ניתן ביום 28.12.2010 בבית הדין הארצי לעבודה ).


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

החזרת עובדת לאחר חופשת לידה לאותה עבודה ובאותם תנאים קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...
חובות מעסיק למניעת הטרדה מינית- סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות