מה דין עובדת בהריון שמבחינה רפואית יכולה לעבוד רק במשרה חלקית? האם מנצלים לה ימי מחלה באופן חלקי?

מה דין עובדת בהריון שמבחינה רפואית יכולה לעבוד רק במשרה חלקית? האם מנצלים לה ימי מחלה באופן חלקי?

שאלה:

מה דין עובדת בהריון שמבחינה רפואית יכולה לעבוד רק במשרה חלקית? האם מנצלים לה ימי מחלה באופן חלקי?

 

תשובה:

ראשית, נציין כי לגבי עובדת כזו אין איסור להפחית את משרתה ואין צורך בבקשת היתר ממשרד הכלכלה. סעיף 9א לחוק עבודת נשים קובע איסור על מעסיק לפגוע בהיקף משרה ובהכנסה של עובד או עובדת בתקופה שבה חלה הגבלה על פיטוריהם לפי סעיף 9 באותו חוק, אלא אם קיבל לכך היתר. מאחר וחוק עבודת נשים מגביל את פיטוריה של אישה בהריון שיש לה ותק של שישה חודשים לפחות, המעסיק מוגבל בתקופת ההריון של העובדת גם מבחינת צמצום היקף המשרה או ההכנסה שלה. בתקופה זו ניתן יהיה לצמצם את שכר העובדת רק לאחר קבלת היתר ממשרד הכלכלה (התמ"ת), והיתר כזה יינתן רק כאשר הפגיעה אינה נוגעת להריון / ללידה / להיעדרות המותרת. ואולם, החוק קובע כי שינוי זמני בהיקף המשרה לפי בקשה שיזמה העובדת בשל מצבה הרפואי לפי אישור בכתב מאת רופא, לא ייחשב כפגיעה אסורה בהיקף משרה.

ואולם, עולה השאלה איזה דין חל על ההיעדרות וכיצד יש לשלם לעובדת על שעות ההיעדרות, אם בכלל.

נציין כי מבחינת הזכאות לגמלת שמירת הריון בהפחתה חלקית של המשרה, בפסיקת בית הדין הארצי לעבודה נקבע שהיעדרות מהעבודה עקב שמירת הריון חייבת להיות היעדרות על בסיס יומי, ולא שעתי, ולפיכך עובדת שמפחיתה את שעות עבודתה או היקף משרתה בתקופת ההיריון לא תהיה זכאית לגמלת שמירת הריון (עב"ל 746/08 המוסד לביטוח לאומי נ' פזית סאיג- אבוקסיס, מיום 15/12/2009).

מבחינת חוק עבודת נשים, עובדת רשאית להיעדר מעבודתה בחדשי ההריון מסיבות רפואיות כאשר-

  1.  מצבה הרפואי לרגל ההריון מחייב זאת. דין ההיעדרות כדין מחלה.
  2. סוג העבודה, מקום ביצוע העבודה או אופן ביצוע העבודה מסכנים את העובדת בשל היותה בהיריון, או את עוברה. ההיעדרות מותרת אלא אם מעסיקה של העובדת מצא לה עבודה חלופית מתאימה. דין ההיעדרות כדין חופשה ללא תשלום אך אין פגיעה בזכויות הוותק.
  3. בשל סוג העבודה, מקום ביצוע העבודה או אופן ביצוע העבודה, נבצר מהעובדת לבצע את עבודתה בשל היותה בהיריון. ההיעדרות מותרת אלא אם מעסיקה של העובדת מצא לה עבודה חלופית מתאימה. דין ההיעדרות כדין חופשה ללא תשלום אך אין פגיעה בזכויות הוותק.

 

משלושת האפשרויות שצוינו, רק האפשרות הראשונה (שבה דין ההיעדרות הוא כדין מחלה) רלוונטית במצב שבו מעסיק יכול להעסיק את העובדת בעבודה המתאימה למצבה הבריאותי.

כאשר דין ההיעדרות היא מחלה, ההוראות הרלוונטיות נמצאות בחוק דמי מחלה. לפי סעיף 3 לחוק דמי מחלה, אם קבע רופא על-פי ממצאים רפואיים שמחמת מגבלות רפואיות אין העובד מסוגל, בפרק זמן מסויים, לבצע עבודה מסוג פלוני או בתנאים מסויימים, וכתוצאה מכך העובד אינו מסוגל לבצע עבודתו אלא באופן חלקי, והמעביד הציע לו עבודה מתאימה אחרת, מלאה או חלקית, באותו מקום עבודה – לא יהיה העובד זכאי לדמי מחלה, אך שכרו בעבודה שהוצעה לו לא יפחת מהשכר שהיה מקבל אילו המשיך בעבודתו הקודמת. במידה והמעסיק לא הציע עבודה לעובד מתאימה, יהיה העובד זכאי לסכום דמי המחלה.

יצויין, כי "עבודה מתאימה" היא עבודה שלא חלות לגביה המגבלות הרפואיות המונעות מהעובד לעבוד בה, והיא מסוג העבודה העיקרית שבה עבד העובד תוך שלוש השנים שקדמו בתכוף למחלתו או שהיא עבודה אחרת התואמת את הכשרתו המקצועית, רמת השכלתו וכשרו הגופני.

יש לציין כי סעיף קטן (ד) קובע כי הצעת "עבודה מתאימה" לפי חוק דמי מחלה טעונה התייעצות עם ועד העובדים במקום העבודה. על פי הסעיף, באין ועד עובדים, לא ניתן להציע לעובד עבודה מתאימה, והעובד יהיה זכאי לדמי מחלה שהיו מגיעים לו לולא הוראות סעיפים אלו, כלומר בהתאם לאישור המחלה.

 

לסיכום:

כאשר לעובדת יש אישור רפואי להפחית את היקף משרתה בשל ההריון (כאשר מצבה הרפואי לרגל ההריון מחייב זאת) והמעסיק לא מצא לעובדת עבודה חלופית מתאימה, הוא אינו חייב להעסיקה בהיקף המשרה הפחות ולשלם גם על השעות שבהן היא לא עובדת. כלומר, העובדת יכולה שלא להגיע כלל לעבודה ואז היא תהיה זכאית לדמי מחלה על ימי ההיעדרות המלאים, או שהיא יכולה לעבוד באופן חלקי כפי שהאישור הרפואי מתיר לה, ולקבל תשלום שלא יפחת מהתשלום שהיתה מקבלת לו היתה עובדת כבעבר.
אפשרות נוספת שנלמדת מהפסיקה (עב 4676/03) היא שהעובדת תקבל שכר על השעות שבהן היא עובדת בפועל, ויתר השעות ינוכו מימי המחלה הצבורים שלה (כמובן באופן יחסי ומותאם לשעות שבהן היא לא עובדת בפועל).


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
האם ניתן לחפוף בין ימי הודעה מוקדמת לימי מחלה? קרא עוד ...
היעדרות הורה לצורך מתן סיוע אישי שאדם עם מוגבלות נזקק לו בשל מוגבלותו, לרבות השגחה, ליווי וטיפול קרא עוד ...
דמי מחלה - סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות