מהו הגמול שיש לשלם לעובד שהתחיל לעבוד בשבת, וסיים כמה שעות לאחר צאת השבת?

מהו הגמול שיש לשלם לעובד שהתחיל לעבוד בשבת, וסיים כמה שעות לאחר צאת השבת?

שאלה:

מהו הגמול שיש לשלם לעובד שהתחיל לעבוד בשבת, וסיים כמה שעות לאחר צאת השבת?

 תשובה:

על פי הוראת סעיף 7 לחוק שעות עבודה ומנוחה, המנוחה השבועית המגיעה לעובד היא בת 36 שעות, ולגבי יהודי- כוללת את יום השבת. כמו כן, על פי הוראת החוק, עובד שעבד בשעות המנוחה השבועית, זכאי לגמול בשיעור 150%.

פסיקת בית הדין הארצי קבעה כי את המונח "שבת" יש לפרש בזיקה למורשת ישראל, כך שה"שבת", לעניין זכויות עובדים, מסתיימת עם צאת השבת, ועבודה במוצאי השבת איננה כשלעצמה עבודה בשבת. עם זאת, נקבע כי חובת מתן שלושים ושש שעות המנוחה השבועית היא חובה שנקבעה משיקולים סוציאליים, ועל כן חובה זו נפרשת על מספר שעות גדול יותר מאשר מספר שעות המנוחה השבועית בדתות השונות.

לכן נראה כי אם העובד קיבל לפחות 36 שעות מנוחה, לפני שהחל לעבוד בשבת, אזי רק שעות העבודה שעבד בשבת (לפי מועד כניסתה בלוח השנה העברי) יחשבו כמזכות בגמול עבודה במנוחה שבועית (150%) ויתר השעות שעבד במוצאי שבת יהיו בשיעור 100% (הכל בהנחה שלא מדובר בשעות נוספות בהיבט יומי ו/או שבועי).

אם העובד לא קיבל בשבת 36 שעות מנוחה, אזי השעות שעבד בשבת וגם השעות שעבד במוצאי שבת (אלו שנמצאות בטווח של 36 השעות שבהן העובד היה צריך לנוח) יחשבו שעות שמזכות בגמול עבודה במנוחה השבועית.

יש לציין כי לא מצאנו פסיקה מפורשת בעניין.

יודגש כי לפי הפסיקה, אפילו שילוב של עבודה ביום שישי אחר הצהריים ועבודה במוצאי שבת יכול, בתנאים מסוימים, להיחשב כעבודה במנוחה השבועית, כך למשל במקרה שבו עובד עבד במוצאי שבת ולא קדמה לעבודה זו הפסקה רצופה של 36 שעות כדרישת סעיף 7 לחוק שעות עבודה ומנוחה (ע"ע 402/07 ניצנים חברה לאבטחה וניהול פרוייקטים בע"מ ואח' נגד יאיר חודאדי ואח', ניתן ביום 19.1.2010 בבית הדין הארצי לעבודה). 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות