מהו אורך המנוחה השבועית לעובדי משמרות?

מהו אורך המנוחה השבועית לעובדי משמרות?

שאלה:

מהו אורך המנוחה השבועית לעובדי משמרות?

תשובה:

סעיף 7 לחוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי כל עובד זכאי ליום מנוחה של לפחות שלושים ושש שעות רצופות לשבוע.

עוד קובע הסעיף, כי המנוחה השבועית תכלול: לגבי יהודי – את יום השבת, ולגבי מי שאינו יהודי – את יום השבת או את יום הראשון או את היום הששי בשבוע, הכל לפי המקובל עליו כיום המנוחה השבועית שלו.

דהיינו, כל שבוע עבודה חייב להכיל לפחות 36 שעות מנוחה רצופות, וגם במידה ועובד מועבד ביום מנוחתו השבועית, הוא יהיה זכאי ל36 שעות מנוחה רצופות אחרות במהלך אותו שבוע.

ואולם, סעיף 8 לחוק קובע, כי שר העבודה רשאי לקבוע, בתקנות, לעבודות מסויימות, מנוחה שבועית שתחומה פחות משלושים ושש שעות, אך לא פחות מעשרים וחמש שעות רצופות.

דוגמא לתקנות כאלו שנחקקו הם תקנות שעות עבודה ומנוחה (מנוחה שבועית בבתי חולים), תש"ך-1960, שקובעות כי המנוחה השבועית לעובד בבית חולים, ובכל מקום שבו מאושפזים חולים, יולדות, תינוקות או זקנים, תהיה 25 שעות רצופות לפחות. הוראות דומות נקבעו גם בתקנות מיוחדות לגבי תחבורה, בתי קולנוע, בתי דואר ראשיים (במסירת מברקים ומכתבים דחופים), וכן בעבודה במשמרות.

יודגש, כי גם כאשר העובד מועבד עפ"י היתר ביום המנוחה השבועית, אין בכך כדי לשלול את זכותו למנוחה של 36 שעות רצופות בפרק זמן של 7 ימים.

לגבי מנוחה שבועית לעובדי משמרות: יש לציין כי בפסיקה נקבע לגבי תקנות שעות המנוחה השבועית (עבודה במשמרות) (מס' 2) תשי"ב- 1952, כי "הנורמה" שנקבעה בהם אינה "שלמה", מאחר והתקנות קובעות טווח אפשרי ולא נוקבות במספר שעות מוחלט של עבודה שבועית לעובדים במשמרות.

התקנות קובעות כי: "מותר שהמנוחה השבועית לעובדים במשמרות תהיה: (1) במפעלים בהם נעשית העבודה בשלוש משמרות – בתחום של פחות מ36- שעות רצופות, אך לא פחות מ25- שעות רצופות; (2) במפעלים בהם נעשית העבודה בשתי משמרות – אחת לשבועיים – בתחום של פחות מ36- שעות רצופות, אך לא פחות מ25- שעות רצופות".

כלומר, התקנות אינן מעניקות "רצפה יציבה" של שעות מנוחה שלפיה העובד יוכל לתכנן את עיתותיו למנוחה שבועית ולא להיות תלוי ברצונו של הזולת. לפיכך קבעה הפסיקה כי כל עוד לא נעשה ביצוע אקטיבי של פעולת השלמה כלשהי שיקבע מהי הרצפה המפורשת של שעות המנוחה השבועית לעובדים במשמרות (כגון בחקיקה, אך בעיקר בהסכם קיבוצי),  אין להתייחס לתקנות כאילו הן קובעות רצפה של 25 שעות בלבד, ומשך המנוחה השבועית שעובדי המשמרות יהיו זכאים לה הוא 36 שעות, כקבוע בחוק שעות עבודה ומנוחה (ע"ע 402/07 ניצנים חברה לאבטחה וניהול פרוייקטים בע"מ ואח' נגד יאיר חודאדי ואח', ניתן ביום 19.1.2010 בבית הדין הארצי לעבודה, וראו גם בג"צ 239/83 יהושע מילפלדר ואח' נ. בית הדין הארצי ואח' פד"י מא(2), תשמ"ז/תשמ"ח 1987, 210).


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות