כיצד על מעסיק לנהוג עם עובד שהגיע לגיל פרישה אך ממשיך לעבוד בעסק, מבחינת פיצויים והפרשות?

כיצד על מעסיק לנהוג עם עובד שהגיע לגיל פרישה אך ממשיך לעבוד בעסק, מבחינת פיצויים והפרשות?

שאלה:

כיצד על מעסיק לנהוג עם עובד שהגיע לגיל פרישה אך ממשיך לעבוד בעסק, מבחינת פיצויים והפרשות?

 

תשובה:

לגבי ההפרשות לעובד זה-  יש להמשיך ולהפריש לו כחוק.

סעיף 4(6) לצו הרחבה (נוסח משולב) לפנסיה חובה לפי חוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז-1957, קובע, כי הצו לא יחול על מי שפרש מעבודתו בגיל פרישת חובה ומקבל קיצבה, למעט קצבאות וגמלאות מהמוסד לביטוח לאומי.

כלומר, עובד שהחל לעבוד במקום העבודה לאחר גיל פרישת חובה, ומקבל קצבאות מעבר לקצבאות ביטוח לאומי, המעסיק פטור מלהפריש לו הפרשות לגמל לפי צו ההרחבה לפנסיה חובה.

לעומת זאת, אם העובד החל לעבוד במקום העבודה לפני גיל פרישת החובה, כמו בשאלה שלפנינו, או שהחל לעבוד לאחר גיל פרישת חובה אך לא מקבל קצבאות מעבר לקצבאות הביטוח הלאומי, אזי המעסיק אינו פטור מלהפריש לו לפנסיה.

 

לגבי הזכאות לפיצויי פיטורים בעתיד, אם העובד יתפטר או יפוטר-

לפי סעיף 11(ה) לחוק פיצויי פיטורים, עובד המתפטר לאחר שהגיע לגיל הפרישה, כמשמעותו בחוק גיל פרישה, התשס"ד-2004, רואים את ההתפטרות לענין חוק זה כפיטורים.

סעיף זה, לפי הפסיקה, יוצר מעין "אפליה חיובית" לטובת עובד שמתפטר לאחר גיל הפרישה, שכן די בכך שהעובד הגיע לגיל פרישה כדי להתפטר ולזכות אותו בפיצויי פיטורים, ולא נדרשת הוכחה של תנאים נוספים כגון מצב בריאותי וכדו', כפי שנדרש בהתפטרויות אחרות המזכות בפ"פ. ואולם בפסיקת בית הדין הארצי נקבע כי סעיף זה חל רק בעובדים שהחלו בעבודתם בטרם הגיעו לגיל הפרישה. כלומר, עובד שהחל לעבוד לאחר הגיעו לגיל פרישה, לא יהיה זכאי להתפטר בדין מפוטר מכוח סעיף זה (דב"ע מא/ 3-92 יוסף מורנו נ' חרות בע"מ, ניתן ביום 25.9.81 בבית הדין הארצי לעבודה).

מאחר ובשאלה שלפנינו מדובר על עובד שהחל לעבוד במקום העבודה לפני גיל הפרישה- הוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים בהתפטרות כמו בפיטורים בכל עת שיפרוש.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
חזרה מהתפטרות או פיטורים קרא עוד ...
חישוב פיצויי פיטורים לעובד שהופרשו לזכותו הפרשות פנסיוניות בהתאם לצו ההרחבה קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות