כיצד מחשבים ערך יום חופשה לצורך תשלום דמי חופשה?

כיצד מחשבים ערך יום חופשה לצורך תשלום דמי חופשה?

שאלה:

כיצד מחשבים ערך יום חופשה לצורך תשלום דמי חופשה?

תשובה:

על פי סעיף 10 לחוק חופשה שנתית, המעביד חייב לשלם לעובד בעד ימי החופשה דמי חופשה בסכום השווה ל"שכרו הרגיל".

לגבי עובד חודשי, או עובד שגמול עבודתו משתלם על בסיס של תקופה ארוכה מחודש: "השכר הרגיל" הוא שכר העבודה שהעובד היה מקבל בעד אותו פרק זמן אילו לא יצא לחופשה והוסיף לעבוד. .(שכר העבודה ליום הוא השכר החודשי לחלק למספרי ימי עבודה באותו חודש) זאת, למעט החזרי הוצאות למיניהן שאינן קיימות בעת החופשה (כגון נסיעות) וכן למעט תמורה בעבור עבודה בשעות נוספות.

מלשון הסעיף עולה, כי רמת השכר הקובעת היא רמת השכר העכשווית, הקיימת במועד יציאת העובד לחופשה. דהיינו, גם אם במהלך תקופת העבודה היה שינוי באחוז המשרה של העובד, או שהיתה העלאה או הורדה של השכר, שווי ימי החופשה של העובד נקבע בהתאם לשכר העכשווי, זאת על אף שייתכן שחלק מימי החופשה נצברו בתקופה שבה אחוז המשרה היה שונה או שהשכר היה שונה מהשכר העכשווי.

הפסיקה חוזרת וקובעת כי "השכר הרגיל" לעניין חוק חופשה שנתית כולל כל תמורה עבור עבודה בשעות הרגילות. לפיכך גם עמלות נחשבות כחלק משכר העבודה הרגיל (ע"ע (ארצי) 300048/98 עובדיה סימן נ' הסתור בע"מ, מיום 26.3.2002). כמו כן נפסק כי גם פרמיות שהעובד היה מקבל אילו לא יצא לחופשה והמשיך לעבוד נכללות בבסיס השכר הרגיל לצורך דמי פדיון החופשה, וזאת בניגוד לבסיס השכר בעניין פיצויי פיטורים (ע"ע (ארצי) 300327/98 אטקה בע"מ נ' דוד רטר, 24/04/2002).

לגבי עובד בשכר, כגון עובד שעתי או יומי: "השכר הרגיל" הוא שכר העבודה היומי הממוצע כפול במספר ימי החופשה. שכר העבודה היומי הממוצע הוא הסכום היוצא מחילוק שכר רבע השנה שקדמה לחופשה למספר תשעים. אם היו ברבע השנה כאמור חדשי עבודה לא מלאה, יחושב השכר היומי הממוצע לפי רבע השנה של העבודה המלאה ביותר שבשנים עשר החדשים שקדמו לחופשה, הכל לפי בחירת העובד. 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

חישוב זכאות לימי חופשה שנתית קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
תשלום שכר לעובדים בעבור "יום כיף" קרא עוד ...
אורך ימי החופשה השנתית במגזר העסקי (תעשיה, מלאכה ועוד) קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות