כיצד מבצעים הפרשות סוציאליות לעובדת בחופשת לידה ששכרה שעתי?

כיצד מבצעים הפרשות סוציאליות לעובדת בחופשת לידה ששכרה שעתי?

שאלה:

כיצד מבצעים הפרשות סוציאליות לעובדת בחופשת לידה ששכרה שעתי?

 

 תשובה:

 ראשית, נבחן את חובת המעסיק להפריש הפרשות פנסיוניות לקופת גמל לעובדת שנמצאת בחופשת לידה:

על פי סעיף 7א לחוק עבודת נשים, המעסיק חייב להמשיך להפריש תשלומים לקופת גמל לעובד/ת הזכאים לדמי לידה, בתקופת זכאותם לדמי לידה, בתנאים הבאים:

1. העובד/ת עבדו אצל המעביד שישה חודשים לפחות בתכוף לפני תחילת ההריון של העובדת או של בת זוגו של העובד, לפי העניין, ובנוסף לכך התקיימו יחסי עובד ומעביד ביניהם בכל תקופת ההריון.

2. הם ומעבידם או המעביד בלבד, נהגו לשלם תשלומים לקופת גמל.

3. העובד/ת שילמו בתקופת דמי הלידה את התשלומים החלים עליהם, אם חלים, להבטחת זכויותיהם בקופת הגמל, והכל בשיעורים ולפי שכר העבודה כאילו הוסיפו העובד/ת לעבוד.

 

בהתאם לתקנות עבודת נשים (מועדים וכללים לתשלומים לקופת גמל), התשס"ח-2008, על המעביד  להמשיך לשלם תשלומים לקופת גמל במועדים ולפי הכללים החלים עליו, בשיעורים ולפי שכר העבודה כאילו הוסיפו העובדת או העובד לעבוד בתקופה שבעדה הם זכאים לדמי לידה.

במידה ונהגו הן המעביד והן העובדת או העובד לשלם תשלומים לקופת גמל, על המעביד להעביר לקופת הגמל גם את תשלומי העובדת או העובד באותה תקופה. יצויין, כי במקרה זה, על המעביד לנכות, ככל הניתן, מהשכר האחרון שישלם לעובדת או לעובד לפני יציאתם לחופשת לידה, סכום שלא יעלה על שיעורי התשלומים לקופת גמל החלים על העובדת או העובד בעד שני חודשי עבודה, וזאת נוסף על ניכוי התשלום לקופת גמל החל על העובדת או העובד בעבור החודש שבעדו משתלם השכר האמור. את יתרת התשלומים החלים על עובדת או עובד בתקופת חופשת הלידה אשר לא נוכו ישלמו העובדת או העובד באמצעות מקדמות על חשבון שכר עבודה שישלם להם המעביד לצורך זה.

יצויין, כי בהתאם לתקנה 5 לתקנות הנ"ל, על המעביד חלה חובת מסירת הודעה לעובדת או לעובד בדבר ההוראות שבתקנות אלה.ההודעה תימסר לעובד או לעובדת לפי הטופס שבתוספת לתקנות, במועדים אלה:

1. לעובדת – בתוך זמן סביר מיום שנודע לו על דבר הריונה של העובד.

2. לעובד – בתוך זמן סביר מיום שהעובד הודיע למעביד כי בכוונתו לצאת לחופשת לידה.

 

כלומר, כאשר עובדת עבדה לפחות שישה חודשים לפני תחילת ההריון, יש להפריש לה הפרשות סוציאליות בתקופת חופשת לידה שבה היא זכאית לדמי לידה.

 

עולה השאלה, מהו השכר שממנו יפרישו את שיעורי ההפרשות הנדרשים כאשר מדובר בעובדת שעתית?

התקנות שצויינו לעיל מגדירות מהו "שכר העבודה", כלומר השכר שממנו יהיה המעסיק מחוייב להפריש את ההפרשות בחופשת לידה או בשמירת הריון.

"שכר העבודה"  לפי תקנות אלו הוא:

(1)   לגבי עובד או עובדת בשכר – שכר העבודה הממוצע של שכר העובדת או העובד בששת החודשים שבהם עבדו העובדת או העובד בפועל אצל מעבידם, שקדמו לתקופה שבעדה זכאים לדמי לידה, או לתקופה שבעדה זכאית העובדת לגמלה לשמירת הריון;

(2)   לגבי עובד או עובדת במשכורת – שכר העבודה החודשי או שכר העבודה המשתלם בעד תקופה העולה על חודש.

מכאן, כי השכר שלפיו מעסיק צריך להפריש לעובדת בחופשת לידה ששכרה שעתי, הוא שכר העבודה הממוצע שלה בששת החודשים האחרונים בעבודה.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

החזרת עובדת לאחר חופשת לידה לאותה עבודה ובאותם תנאים קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...
חובות מעסיק למניעת הטרדה מינית- סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות